کد خبر: ۹۵۶۱۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۵۱

بررسی روزنامه های صبح - سه شنبه 11 اسفند 88

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روزنامه‌های امروز توقیف مطبوعات را بررسی کرده و به مسائلی چون دستگیری ریگی، توهین به بزرگان نظام و معضلات اقتصادی پرداخته‌اند.

تیترهای اول

"چاره اندیشی برای آزادی بازداشت شدگان" عنوان اصلی مردم سالاری است، آفتاب یزد از زبان رییس دولت نوشته "وحدت موجود در کشور بی‌نظیر است"، "تصمیمات مجمع تشخیص مصلحت نظام بدون توشیح رهبری یک قرآن هم ارزش ندارد" به نقل از وزیر سابق ارشاد عنوان اول ابرار است و آرمان از قول محمد خاتمی در تیتر اول خود نوشته "از مردم صحبت کنیم نه از طرف مردم".

"متقاضیان کار به وزارت تعاون بروند" به نقل از وزیر کار تیتر اصلی جهان صنعتاست، جوان همین خبر را با "کمک به جویندگان کار با تسهیلات تعاونی" منعکس کرده، دنیای اقتصاد پرسیده "بازار خودرو به سوی ارزانی؟"، ابتکار از "میزان سهمیه و قیمت بنزین در سال آینده" خبر داده و "تدارک ویژه برای نوروزی شاداب و با نشاط" در صدر گزارش های خبری ایران آمده است.

"ایران در دفاع از جهان اسلام مقابل غرب ایستاده است" عنوان اول کیهان است، "حمایت صد کشور غیرمتعهد از برنامه هسته ای ایران" تیتر اول روزنامه جمهوری اسلامی، "تحرکات دیپلوماتیک هسته‌ای در وین و ژنو" گزارش اصلی تهران امروز است، جام جم از "انتشار مستندات سی سال عهدشکنی هسته ای غرب" خبر داده و خراسان نوشته "نامه ایران به آژانس در باره کارشکنی های آمریکا ، فرانسه و آلمان در تامین سوخت هسته ای".

گزیده مقالات

انتقاد از حذف همدیگر

تهران امروز در خبری از زبان رییس دادگستری تهران و در خبر دیگری از قول رییس سازمان بازرسی کشور از مسوولان کشور خواسته به جای آن که در جهت حذف همدیگر هستند به دنبال پیشرفت کشور باشند. کاری که کمبودش باعث نگرانی شده است.

به نوشته این روزنامه رئیس دادگستری استان تهران گفته یکی از اشکالاتی که در مدیریت ها وجود دارد آن است که با ورود مدیر جدید می‌گویند که چرا قلع و قمع نمی‌کنید. این‌ها نیروهای مدیر قبلی هستند و ممکن است به او خبر دهند. این چه فرهنگی است که در جامعه جا افتاده که یک مدیر برای اثبات خودش سعی بر نفی مدیران قبلی می‌کند. تقریبا این بدعت در کشور ما در بخش‌های مختلف وجود دارد که با انجام یک جابه جایی همه نگران می‌شوند.

دستگیری با بررسی همه جوانب

خبر دیگر تهران امروز از سخنرانی مصطفی پورمحمدی وزیر سابق کشور در دانشگاه قم است که گفته نباید بگذاریم فضای آرامی که در کشور به وجود آمده به ناامنی کشیده شود و وقتی با سئوال دانشجویانی روبرو شده که پرسیده اند چرا هیچ یک از عوامل فتنه دستگیر نشده‌اند گفت: امور کشور باید با تدبیر و با در نظر گرفتن همه جوانب امر پیگیری شود و باید مطالعه صورت گیرد که آیا یک دستگیری به آرامش جامعه کمک می‌کند یا به بیشتر شدن جامعه می‌انجامد.

به گفته رییس سازمان بازرسی کشور که در این روزنامه نقل شده: دستگیری افراد سرشناس حتماً باید در سطوح بالا انجام شود و حتما مسئولان مربوطه تا به‌حال به این نتیجه نرسیده‌اند که این اقدام صورت گیرد.

اهمیت گفته‌های رییس بازرسی کشور در زمانی است که روزنامه‌های هوادار دولت در تمام هفت ماه گذشته مدام خواستار دستگیری میرحسین موسوی و مهدی کروبی و حتی محمد خاتمی و هاشمی رفسنجانی بوده و آن را به عنوان نظر نظام جلوه داده‌اند.

آداب مناظره

عماد افروغ در سرمقاله آرمان نوشته در جامعه امروز، گریزی از نقد نیست و شرط تحقق جامعه سالم و با نشاط، در گرو گسترش نقد است به این مساله هم اشاره شده است که بین نقد و هتک حرمت تفاوت وجود دارد. هنگام مجادله باید با روش احسن برخورد کرد و نهایت ادب و نزاکت را به کار گرفت.

به نوشته این جامعه‌شناس متاسفانه فاصله بین ما و آموزه‌های دینی بوجود آمده است زیرا بین نقد یک اندیشه و هتک حرمت و هتاکی خلط کردیم و روش‌های معمول نیز منجر به نتیجه نخواهد شد. بنابراین اگر آداب مناظره را رعایت کنیم و تفکری را نقد کنیم ادب خود را به رخ کشیده‌ایم که در نهایت به رشد و تعالی جامعه منجر خواهد شد و این مهم زمانی محقق خواهد که اخلاق به سیاست خط بدهد.

روایت جدید مشاور

مردم‌سالاری در سرمقاله خود سخنان تازه مهدی کلهر را تعدیل مواضع افراطی گذشته خوانده و نوشته کوشش مردان احمدی‌نژاد برای اصلاح مواضع ناصواب گذشته در حالی انجام می‌شود که بخشی از لایه های افراطی اصولگرا هنوز بر نفی میراث سیاسی و انقلابی دهه های 60 و 70 اصرار دارند. در واقع جریان افراطی، فارغ از پیش فرض های ناصواب و با ژست دفاع از نظام، بخش مهمی از تاریخ انقلاب و نظام را مورد هدف قرار داده است.

سرمقاله این روزنامه تاکید کرده تخریب سرمایه های مدیریتی نظام یعنی امثال هاشمی رفسنجانی قبل از آن که به منزله تخریب یک فرد قلمداد شود به منزله تضعیف ساز و کارهای نظارتی و فرایندهای قانونی تلقی می گردد. تردیدی نیست هیچیک از این سرمایه های سیاسی نظام -اعم از اصلا ح طلب و اصولگرا- در عرصه رقابت های سیاسی و تصمیم گیری های مدیریتی مصون از خطا نبوده و نخواهند بود. اما این فرایند خطا پذیری مدیران باعث نمی شود که تمام خدمات و زحمات آنان یکباره نادیده گرفته شود!

سئوال نهائی مردم سالاری این است آیا تخریب مدیران گذشته به این معنا نیست که نسل های امروز و فردا، اعتماد و امید به آینده بهتر را از دست بدهند و بر این پندار خطا بروند که نظام سیاسی و مدیریتی در دوره های جنگ تحمیلی، «مرحله سازندگی» و«اصلاحات»- یعنی پشتوانه 30 ساله نظام- فاقد نظارت های قانونی و مردمی بوده است؟

مقایسه دستگیری ریگی

"از جورج حبش تا عبدالمالک ریگی" تیتر سرمقاله ابتکارست که در آن دستگیری ریگی را با ترور و ربودن سران جنبش های فلسطین توسط سازمان های اطلاعاتی اسرائیل برابر دانسته و مقایسه شده است.

در این مقاله آمده برای فهم بیشتر گستردگی و ظرافت کار نیروهای اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی ایران در دستگیری بی عیب و نقص عبدالمالک ریگی، بدون شک قیاس این عملیات با انواع مشابه خود می تواند کارساز باشد. دکتر جورج حبش، دکتر ودیع حداد و ابوحسن سلامه، سه نام بسیار معروف در تاریخ سیاسی و نظامی جنبش ملی فلسطین هستند.

در ادامه این مقاله ابتکار به جریان ترور و دستگیری این هر سه توسط سازمان های اسرائیلی پرداخته و نوشته موفقیت امنیتی ایران در دستگیری عبدالمالک ریگی در یک عملیات مشابه نشان می دهد که دسترسی های امنیتی ایران به جغرافیای پیرامون خویش و آگاهی از فعالیت ها و رفت وآمد نیروهای ضد انقلاب و ضد نظام جمهوری اسلامی، بسیار بالا و قابل توجه بوده است.

یک روز قبل روزنامه کیهان دستگیری ریگی را با عملیات ترور المحبوح از سران حماس در دوبی قابل مقایسه دانسته بود.

انتفاضه در راه

کیهان در سرمقاله خود با عنوان "تا سقوط؛ یک انتفاضه دیگر" نوشته بعد از شکست سنگین ارتش اسرائیل در جنگ 22روزه برخی از تحلیلگران گمان می کردند که این رژیم با تحمل این شکست تا مدتی سر بلند نخواهد کرد و اوضاع در اراضی اشغالی قدری آرام خواهد شد، اما اینگونه نبود و حملات اسرائیل خصوصا پس از روی کار آمدن دولت راستگرا و افراطی نتانیاهو، شدت بیشتری یافت.

این روزنامه با اشاره به ملاقات سران فلسطنی با رهبر جمهوری اسلامی که هفته گذشته اتفاق افتاده نتیجه گرفته انتفاضه دیگری در راه است. آزادی فلسطین در گرو مقاومت و مبارزات مردمی است. و حتما روزی خواهد آمد که فرزند فلسطینی در سایه درخت زیتون و در سرزمین آزاد فلسطین با حاکمیت اسلامی مردم مظلوم و رنجدیده این دیار نفس بکشد.

عادت به گرانی

ابتکار در گزارش اصلی خود نوشته درحالی که مردم به گرانی قیمت کالاها در آستانه نوروز عادت کرده اند، بانک مرکزی گرانی را تائید می کند و مقامات نیز وعده "تدابیر ویژه" می دهند. آخرین گزارش های بانک مرکزی در هفته آخر حاکی از افزایش قیمت میوه تازه، سبزی تازه، گوشت مرغ و تخم مرغ به ترتیب 8.7، 4.2، 7.6 و 6.3 درصد در مقایسه با هفته پیش از آن دارد.

به نوشته این روزنامه گفته ها و وعده های شیرین مسئولان درحالی است که می توان گفت بخشی از جامعه قادر به تهیه آنچه که می خواهند، در نزدیکی سال جدید نیستند..بلکه افزایش قیمت برخی از مواد خوراکی ضروری مردم نسبت به سال گذشته قطعی است.

تعجب برانگیز

روزنامه جهان صنعت در سرمقاله خود نوشته وزیر کار در اقدامی تعجب‌برانگیز اعلام کرده که متولی ایجاد اشتغال وزارت تعاون است و از این پس متقاضیان کار به این وزارتخانه مراجعه کنند. اگر زمان را همین‌جا متوقف کنیم و با یک دوربرگردان نوار این صحبت را به عقب برگردانیم، به سخنان وزیر کار دولت نهم می‌رسیم که این وزارتخانه را متولی حمایت از تولید می‌دانست و با ایجاد طرح بنگاه‌های زودبازده به دنبال ایجاد شغل بود.

به نوشته سرمقاله جهان صنعت جهرمی وزیر سابق کار دولت احمدی نژاد در میان انبوه انتقاداتی که از این طرح و در کنار آن اظهارنظرهایی که در حوزه‌های تولید و بانکداری ارایه می‌کرد، عملا این ذهنیت در بین جویندگان کار ایجاد شد که باید مطالبات خود را از وزیر کار بخواهند و چه بسیار تولیدکنندگانی که با استفاده از نفوذ و قدرت وزیر پیشین کار از وزارت صنایع و معادن رویگردان شده و فریاد تظلم‌خواهی خود را به گوش محمد جهرمی می‌رساندند.

به نوشته این مقاله اکنون دولت نهم همانند سایر دولت‌ها به تاریخ پیوسته اما میراثی که بجا گذاشته به دعوای دو وزارتخانه برای اشتغال منجر شده است. وزارت کار می‌گوید متقاضیان کار به وزارت تعاون پاس می دهد.

کاهش شدید رشد اقتصادی

علی سرزعیم در سرمقاله دنیای اقتصاد نوشته شاید مهم‌ترین خبر اقتصادی اخیر، اعلام رسمی کاهش شدید رشد اقتصادی امسال و احتمالا سال آینده است. در حالی که قیمت نفت چندان کاهش شدیدی نداشته و کشور در سال‌های گذشته از وفور منابع نفتی برخوردار بوده است.

به نوشته این کارشناس اقتصادی دولت با اتکا به درآمدهای هنگفت نفت دیدگاهی را در دستور کار خود قرار داد مبنی بر اینکه دولت می‌تواند جایگزین بخش‌های دیگر شود و مخارج دولت می‌تواند جبران‌کننده سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شود. پیامد این دیدگاه این بود که مداخلات دولت در بخش‌های مختلف اقتصاد تشدید شد. دولت با اتکا بر درآمد زیاد نفت بی‌محابا در حوزه‌های گوناگون مداخله نمود و بی‌توجه به تجربه‌های کسب شده از قبل سیاست‌های شکست خورده‌ای چون تثبیت قیمت‌ها، دولتی کردن امور و تقویت صوری پول ملی را دنبال کرد.

سرمقاله دنیای اقتصاد نتیجه گرفته نتیجه طبیعی حاصل از این مسیر سیاست‌گذاری، فرورفتن اقتصاد ایران به رکودی است که بیم آن می‌رود دامنه آن بسیار گسترده شود. شبیه این وضع دقیقا در سال‌های پس از جنگ رخ داد. در آن سال‌ها نیز شور و شوق سازندگی بر مسوولان حاکم بود و تصور اینکه هر چه بیشتر سرمایه‌گذاری دولتی صورت گیرد، کشور به توسعه نزدیک‌تر خواهد شد، در نتیجه کاهش درآمد نفت و رسیدن سررسید وام‌ها، بحران بدهی را به وجود آورد که در نتیجه آن اقتصاد ایران تا قریب به 6 سال در رکودی عمیق فرو رفت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین