کد خبر: ۹۵۶۵۱
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۳
لاریجانی در همایش سفرا و نمایندگی‌های خارج از كشور:

حركت دیپلماتیك ایران بر بنیان‌های اسلامی استوار است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: علی لاریجانی امروز در همایش سفرا و نمایندگی‌های خارج از كشور ضمن تبریك میلاد با سعادت پیامبر گرامی‌ اسلام، گفت: جنس دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با رفتارهای دیپلماتیك امروز دنیا تفاوت دارد. نظام ما به دلیل برخورداری از فرهنگ اسلامی حركت دیپلماتیك مبتنی بر مبنای بنیان‌های اسلامی، صدق، اخلاق، عدالت و تعهد به وعده‌هاست و به هیچ وجه حتی در رفتار دیپلماتیك دچار بازی‌های فریبكارانه نمی‌شود و مناسب است شما دست اندركاران دیپلماسی كشور روی این متد یعنی دیپلماسی اسلامی، كار تئوریك نمایید. 

وی با تاكید بر سخنان ارزشمند رهبر معظم انقلاب در جلسه نمایندگی‌های خارج از كشور، آن را چارچوب بسیار دقیق حركت دیپلماتیك كشور خواند و گفت: حركت سیاسی وقتی بر اساس مبانی استوار اسلامی باشد همیشه جهت دار و دارای مبدا و مقصد است و هیچگاه دستگاه دیپلماسی دچار نارسایی تئوریك و تحلیل و یا نابسامانی رفتاری نمی‌شود. 

وی شرایط قطب بندی‌های دنیای امروز را تغییر به سوی چند وجهی شدن متفاوت از شرایط گذشته دانست و گفت: ایران بدلیل داشتن استراتژی ضد ظلم و دفاع از مظلوم و موضع ضد استكباری، چتر اهریمنی امریكا در درون تئوری یكجانبه‌گرایی را از سر ملت‌ها كوتاه كرد و از شكل‌گیری نظام دیكتاتوری بین‌المللی جلوگیری نمود و این كمك بزرگی به بشریت بوده است. 

دكتر لاریجانی، رفتار آمریكا را دشمنی در زمینه‌های مختلف با ملت ایران معرفی كرد كه هیاهوی تغییر نیز چیزی جز تبلیغات نبوده است و ساده‌انگاری عده‌ای در این ماجرا نباید حجم مواضع استكباری آنان را به فراموشی بسپارد. 

رئیس مجلس شورای اسلامی، داشتن تئوری منسجم در كار با همسایگان و كشورهای اسلامی را مهم دانست و گفت: جمهوری اسلامی از ابتدا به اتحاد كشورهای اسلامی به عنوان یک جریان تاثیرگذار در صحنه جهانی توجه داشت و امروز دستگاه دیپلماسی كشور باید در روشن نمودن مواضع اصلی نظام و تحقق روح برادری و مودت اسلامی بین الملل و كشورهای اسلامی تلاش كند. 

دكتر لاریجانی، در بحث هسته‌ای اظهار داشت: علی رغم حركت‌های ماجراجویانه غربی‌ها، جمهوری اسلامی در موضوع هسته‌ای گام‌های دقیق برداشته و پیشرفت‌های فنی كشور در این امر دستاورد ارزشمندی برای ایرانیان است و امریكا با رفتاردوگانه در موضوع هسته‌ای در صحنه بین‌المللی عملاً به نهاد آژانس لطمه وارد كرده است. 

رئیس مجلس موضوع فلسطین را مساله مهم جهان اسلام دانست كه همیشه به عنوان محور حركت دیپلماتیك جمهوری اسلامی مورد توجه است و تاكید كرد: دفاع از مردم مظلوم فلسطینی به عنوان یك وظیفه اسلامی پیگیری خواهد شد و از مقاومت مظلومانه مردم فلسطین دفاع می‌شود. 

دكتر لاریجانی، دیپلماسی پارلمانی را به عنوان ظرفیت مهم در صحنه بین المللی معرفی نمود كه نمایندگان ملت در ارتباطات بین المللی می‌توانند صحنه سیاسی متناسب با نیاز نظام را طراحی نمایند.
رئیس مجلس، نقش سفرا را دراخذ تجربیات سایر ملل در روش‌های توسعه و ارائه این الگوها به نهادهای مربوطه در كشور، كاری لازم دانست تا همه بخش‌های تخصصی كشور از روش‌های پیشرفت سایر كشورها بهره‌ گیرند. 

دكتر لاریجانی، وزارت خارجه را به ارتباط مستمر با نخبگان در بحث‌های مختلف توصیه نمود تا با ارائه ابتكارات متناسب نقش موثری در مسایل گوناگون داشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین