کد خبر: ۹۵۷۵۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۳۳
هیلاری کلینتون موفق به کسب رضایت برزیل برای همراهی با تحریم ایران نشد

سد آمازون؛ همانند دیوار چین

رئیس جمهور برزیل: به جای راندن ایران به کنج دیوار، گفت و گو کنید
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: وزیر امور خارجه امریکا، هیلاری کلینتون، دیروز با وزیر خارجه برزیل در برازیلیا دیدار و گفتگو کرد اما نتوانست موافقت این کشور را برای تحریم ایران جلب کند. 

پس از دیدار این دو همتای امریکایی و برزیلی، هر دو در یک کنفرانس خبری حاضر شدند ولی به خبرنگاران، دیدگاه‏های کاملا متفاوتی را از خود عرضه کردند. 

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزیر خارجه امریکا، ایران را در مذاکرات هسته‏ای‏اش غیرصادق و تلویحا دورو خواند و مدعی شد تلاش امریکا برای تحریم ایران، در جهت بازگرداندن ایران به مذاکراتِ صادقانه است. البته کلینتون مدعی شد که مخالف دستیابی ایران به انرژی هسته‏ای نیست اما مخالف دستیابی ایران به بمب اتمی است. 

این موضع کلینتون در حالی اتخاذ شد که وزیر خارجه برزیل، اصولا تحریم‏ها را غیر سازنده خواند.
این موضع وزیر خارجه برزیل، از سوی لولا، رئیس جمهور برزیل، نیز تایید شده است. وی که شدیدا با مواضع امریکا در خصوص تحریم ایران مخالفت کرده و دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته‏ای را حق ایران می‏داند، همزمان با سفر کلینتون گفت؛ "من برای ایران همان چیزی را می خواهم که برای برزیل می‏خواهم. می‏خواهم این کشور برای اهداف صلح آمیز انرژی هسته‏ای داشته باشد. اگر ایران با این موضوع موافق باشد، از حمایت برزیل برخوردار خواهد بود." لولا همچنین به امریکا توصیه کرد که به جای راندن ایران به کنج دیوار، باید با این کشور گفتگو کند. 

در عین حال وزارت خارجه امریکا در ادعایی مداخله جویانه، ارزش روابط ایران و برزیل را به تلاش برزیل برای ترغیب ایران به انجام تعهدات بین‏المللی‏اش مربوط دانسته بود. اما وزیر خارجه برزیل نیز بر حق خود در انتخاب کشورهای مورد رابطه‏اش تاکید کرد.

به نظر می‏رسد که امریکا همزمان با دیوار چین، عضو دائم شورای امنیت، به سد جدیدی به نام برزیل هم برخورد کرده که عضو غیردائم شوراست و به دلیل اهمیتش در اقتصاد جهانی، برای امریکا در موضوع هسته‏ای ایران، اهمیت زیادی دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین