کد خبر: ۹۵۷۶۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۵۰
علی‌صابری در گفت وگو با آفتاب؛

رد صلاحیت‏های انتخابات کانون وکلای مرکز، رقابت را ناعادلانه می‏کند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب : فروزان آصف نخعی – تحریم انتخابات کانون وکلای مرکز هیچ معنایی ندارد و تحریم، اندیشه‏ای شکست خورده است . 

علی‌صابری وکیل دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در گفت وگو با آفتاب با بیان مطلب بالا افزود : آن چه باعث شده تا ایران از همه بلایا و طوفان ها در طی سه هزار سال گذشته جان سالم به در ببرد وبر صحنه جغرافیایی جهان باقی بماند انتخاب میان خوب وبد مردم آن نبوده است بلکه به دلیل آن که همواره میان بد و بدتر ، بد را انتخاب کرده‌اند ، در صحنه بین‌الملل باقی مانده‌اند. از این رو وظیفه ما در این برهه بسیار سخت است . 

صابری در بخش دیگری از این گفت و گو با اشاره به این که لیست تایید صلاحیت نشده‌ها را مشاهده کرده گفت : هیچ مبنای واحدی برای رد صلاحیت‌های مذکور نمی‌توانم به دست بیاورم . از این رو نمی‌توانم درک کنم که آیا همه این اشخاص به دلیل مسایل سیاسی تایید صلاحیت نشده‌اند یا موضوع دیگری درکار است . مثلا آقای خرمشاهی همواره پرونده‌های دفاع از متهمان به قتل را قبول کرده است ، و هیچگاه پرونده سیاسی نداشته‌اند ، ولی ایشان نیز تایید صلاحیت نشده‌اند. یا دکتر افتخارجهرمی بعد از انتخابات یعنی شش ماه پیش یکی از اعضای هیاتی بوده که صحت انتخابات را مورد بررسی قرارداده‌اند ، ولی از سوی دادگاه انتظامی قضات صالح برای تایید صلاحیت تشخیص داده نشده‌اند. 

وی در ادامه با اشاره به این که سیاسی نبوده مایل نیست برای این دست از مسایل سناریو سازی کند گفت : ولی از طرف دیگر به جهت شفاف نبودن مبنای رد صلاحیت ها ، نمی توانم به موضوع به سادگی بیندیشم . از این رو به لحاظ ذهنی وتحلیلی در یک پارادوکس گیر کرده‌ام. 

صابری با اشاره به این که این پارادوکس ناشی از تفاوت اشخاص تایید صلاحیت نشده در لیست دادگاه انتظامی قضات است گفت : تفاوت حرفه‌ای این اشخاص در حوزه وکالت با توجه به رویکرد تخصصی‌شان تا آن اندازه زیاد است که برای همه آن‌ها ناچار یک مبنای جداگانه وجود خواهد داشت و این امر نیز برای عدم تایید صلاحیت امر درستی به نظر نمی‌رسد ، ضمن آن که همین ملاک می‌تواند شان دادگاه انتظامی قضات در اسامی تایید صلاحیت شده را به زیر سوال ببرد ، چرا که اکثر تایید صلاحیت نشده‌ها وضعیت‌شان مانند تایید صلاحیت شده‌ها است. 

وی در بخش دیگری از این گفت وگو با تاکید براین که رد صلاحیت این گونه متاسفانه تبدیل به هنجار می‌شود گفت : این روش از بررسی صلاحیت‌ها در بطن خود به مخالف و مخالف‌خانی به مرور تبدیل به هنجار می‌شود در حالی که اگر اجازه داده شود با توجه به شناخت خود هیات مدیره را انتخاب کنند ، شایسته‌سالاری به گونه‌ای در کانون‌ وکلا نهادینه شده که خود به خود شایستگان انتخاب می‌شوند. جامعه وکالتی ، جامعه‌ای فرهیخته است و خود می‌تواند نیروهای شایسته را از میان دیگر نیروها تشخیص دهد. 

دکتر صابری در پایان به مضرات این گونه از تایید صلاحیت‌ها گفت : این شیوه دارای مضرات فراوانی است که قادر است این آسیب‌ها را بر جامعه وکلا و اجتماع به شرح زیر وارد سازد: 1- عدم شرکت و تحریم انتخابات که از نظر داخلی و بین‌المللی امری مطلوب به شمار نمی‌رود 2- تبدیل رد صلاحیت به ارزش و هنجار 3- به جای تلاش برای شناخت شایستگان ، تمرکز تلاش‌ها بر روی کنار گذاشتن اندیشه تحریم. 4- سیاست زده شدن نهاد صنفی کانون وکلا که یک نهاد اجتماعی است واین خود بسیار خطرناک است . 5- نهادی که خود حافظ قانون است با بی قانونی مواجه می‌شود از این رو اگر وکلا نتوانند از حق خود دفاع کنند ، جامعه خواهد گفت که چگونه خواهند توانست از متهمان دفاع کنند . 6- ایجاد بدبینی میان وکلا مبنی به این که چگونه یکی تایید ودیگری درهمان گروه رد شده ، این در حالی است که با عدم تایید صلاحیت‌ها باید گفت که وکلا همگی به یکدیگر اعتماد دارند. 7- واگذاری پرونده به این دسته از وکلا از سوی مردم بر اساس تضاد‌های وکلا صورت خواهد گرفت که این خود وارد کردن خسارت عظیم به یک گروه متخصص است . 8- رد صلاحیت مانند سوت اشتباه داور در فوتبال است که رقابت را ناعادلانه می‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین