کد خبر: ۹۵۸۱۳
تاریخ انتشار : ۱۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
مسعود شریفی اعلام کرد

یک میلیارد تومان هزينه بازسازی كاخ نياوران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب-سرويس هنري:رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت:برای بازسازی كاخ اختصاصی نیاوران بیش از یك میلیارد تومان هزینه شده است. 

مسعود شریفی در حاشیه مراسم بازگشایی کاخ اختصاصی نیاوران به خبرنگاران گفت: مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران دارای چند كاخ ارزشمند صاحبقرانیه،‌كوشكه احمدشاهی و كاخ اختصاصی نیاوران است كه این مجموعه ارزشمند در یك فضای 25 هكتاری در شمال‌ تهران واقع شده است. 

او ادامه داد:‌ كاخ اختصاصی نیاوران یكی از كاخ‌های اصلی نیاوران كه در زمان پهلوی دوم ساخته شده و مساحتی در حدود پنج هزار مترمربع دارد دارای معماری بسیار ارزشمند و منحصر به فردی است و چشم‌انداز زیبایی را در مجموعه و باغ‌های ایرانی ایجاد كرده است. 

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت:‌ این مجموعه كاخ بعد از انقلاب مرمت شد اما سال 82 برای مرمت اصلی و بهسازی و ساماندهی فضا بازدید از آن متوقف شد و در دستور كار سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت تا مرمت و مهیا شود.
او ادامه داد:‌ اكنون نیز تقریبا شش سال است كه این كاخ در حال مرمت بوده تا مجموعه آثار صدمه دیده این كاخ اصلی كه بسیار زیاد بود احیا شود. این احیا شامل مرمت خود بنا،‌مجموعه گچ‌بری‌ها و مجموعه آثاری را شامل می‌شود كه در سر تا سر این مجموعه كاخ قرار داشته است. 

شریفی تصریح كرد:‌ مرمت این كاخ با نظارت شورای عالی موزه‌ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری انجام شده و امروز شاهد بازگشایی این كاخ هستیم. 

شریفی تصریح كرد: از روز 13اسفند كه مقارن با تولد حضرت محمدمصطفی(ص) است مردم می‌توانند همه‌ روزه از ساعت هشت صبح تا پنج بعدازظهر به جز روزهای شنبه كه مجموعه فرهنگی ـ تاریخی نیاوران تعطیل است، از این كاخ دیدن كنند. 

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران در رابطه با هزینه مرمت‌های انجام شده گفت: در طول این شش سال هزینه‌های پراكنده‌ای برای مرمت و حفاظت از كاخ انجام شده است و فقط برای بحث حفاظت الكترونیك و ایجاد امنیت استاندارد و به روز این كاخ، بیش از 500 میلیون تومان هزینه شده است و بیش از 500 میلیون تومان دیگر نیز برای مرمت این كاخ در چند سال گذشته هزینه شده است. اما اگر بخواهیم یك هزینه كلی را اعلام كنیم باید گفت بیش از یك میلیارد تومان برای بازسازی این كاخ در طول شش سال گذشته هزینه شده است. 

شریفی گفت:‌ هنوز درصد اندكی از مرمت بنا در بخش زیرساختی و مخازن باقی مانده كه به زودی این مرمت نیز انجام می‌شود. 

او ادامه داد: یكی از اهداف بلند سازمان میراث فرهنگی این است كه بتواند برای معرفی میراث فرهنگی و هنر چیره‌دستان سرزمین ایران كه در گذر تاریخ تلاش فراوانی كرده‌اند وتوانسته‌اند تفاخر ایران را به بهترین شكل نشان دهند، تلاش كند و از آنجایی كه موزه‌ها منشوری از روح هنر و خلاقیت هستند قطعا این مجموعه‌های تاریخی می‌توانند هویتی مشترك و ارزشمند برای جامعه و مردم باشند. 

شریفی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم كه بتوانیم مجموعه تاریخی، فرهنگی نیاوران را به مردم معرفی كنیم تا مردم با تاریخ آشنا بشوند از آن لذت ببرند و یا عبرت و درس بگیرند و با همراهی با تاریخ بدانند كه چه اتفاقات خوب و بدی در طول چندین سال گذشته در كشور اتفاق افتاده است و با تاریخ و فرهنگ كشور آشنا شوند. 

رئیس مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران گفت: مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران از سال 89 قصد دارد طرح دهكده فرهنگی تاریخی نیاوران را اجرایی كند طرحی كه به فعالیت‌های بلند فرهنگی در بخش های هنر موسیقی، تجسمی، تئاتر، ادبیات، تاریخ و فرهنگ می‌پردازد و برای اجرای این طرح، مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران میزبان فرهیختگان و هنرمندان كشور است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین