کد خبر: ۹۵۸۲۷
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۹:۲۹

رشد 5 /3درصدی قيمت طلا

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش دنیای اقتصاد، طبق جدیدترین گزارش بانك مركزی، متوسط قیمت طلا در هفته گذشته نسبت به متوسط قیمت آن در هفته ماقبل در بازار نیویورك 59/3 درصد افزایش داشت.

این گزارش حاكی‌است به نرخ‌های آخر وقت بازار مذكور، در هفته گذشته قیمت هر اونس طلا در محدوده 05/1120- 90/1098 دلار در نوسان بود.

دلایل عمده نوسانات طلا در هفته‌ای كه گذشت .

در هفته گذشته نوسانات قیمت طلا عمدتا تحت تاثیر مشكلات مالی در یونان، تصمیم صندوق بین‌المللی پول به فروش طلا در بازار آزاد، افزایش نرخ تنزیل آمریكا و برخی از موارد دیگر قرار داشت.

این گزارش حاكی ‌است مشكلات مالی یونان در هفته گذشته نیز ادامه داشت. ظاهرا كشورهای عضو اتحادیه اروپا و عضو منطقه یورو نیز علاقه چندانی برای كمك به مشكلات مالی یونان نشان ندادند. تداوم مشكلات مالی یونان، می‌تواند به مشكلات مالی در برخی دیگر از كشورهای عضو منطقه یورو نظیر پرتغال، اسپانیا و ایتالیا، دامن بزند.

تشدید این مشكلات می‌تواند به خروج یونان، پرتغال، اسپانیا و ایتالیا، از منطقه یورو منجر شود، حتی احتمال انحلال منطقه یورو را نیز القا می‌كند. این مشكلات در بدترین حالت حتی می‌تواند به آمریكا نیز سرایت كند و یك بحران مالی جدیدی، نظیر بحران مالی سال‌های اخیر، در جهان ایجاد كند.
ترس از بروز چنین بحرانی موجب فرار سرمایه‌ها از سایر ارزها به سوی طلا به عنوان سرمایه‌گذاری در روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه گذشته شد.
علاوه بر آن در روز چهارشنبه شورای جهانی طلا پیش‌بینی كرد كه تقاضا برای این فلز قیمتی درسال 2010 در سطح بالایی باقی بماند. طبق این پیش‌بینی در سال 2010میلادی، بانك مركزی ذخایر طلای خود را افزایش خواهند داد.

همچنین یكی از مقامات ارشد شورای جهانی طلا در این روز گفت: احتمالا واردات طلا به هند در سال 2010 میلادی به 550 تن خواهد رسید. در سال 2009 واردات طلا به هند به 459 تن، یعنی به پایین‌ترین سطح خود از سال 1997 میلادی به بعد رسید. طی 13 سال گذشته، این اولین باری است كه واردات طلا به هند به پایین‌تر از 500 تن می‌رسد. نگرانی نسبت به پیامدهای بحران مالی یونان و پیش‌بینی افزایش تقاضا برای طلا در سال‌جاری میلادی، سبب تقویت قیمت طلا در روز دوشنبه در بازار لندن و در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در بازار نیویورك شد، حتی در مقطعی از روز 85/1126 دلار نیز رسید.

در اواخر روز چهارشنبه صندوق بین‌المللی پول اعلام كرد كه در اجرای برنامه سال گذشته خود برای فروش 3/403 تن طلا، حدود 3/191 تن از طلای خود را در بازار آزاد به فروش خواهد رساند.

قبلا در سال گذشته بانك‌های مركزی هند، سیلان و موریس مجموعا 212 تن از طلای مذكور را خریده‌اند. انتظار می‌رفت 3/191 تن دیگر از طلای مذكور را نیز از بانك‌های مركزی خریداری نمایند، اما اعلام تصمیم روز چهارشنبه صندوق نشان می‌داد كه بانك‌های مركزی تمایلی برای خرید طلا از صندوق ندارند.

به همین دلیل در اواخر این روز قیمت طلا كاهش یافت. در روز پنج‌شنبه نگرانی از پیامدهای بحران مالی یونان موجب تقویت قیمت طلا شد، اما در اواخر این روز بانك مركزی آمریكا به طور غیرمنتظره‌ای نرخ بهره تنزیل خود را از 5/0 درصد به 75/0 درصد افزایش داد.

این امر موجب كاهش قیمت طلا در اواخر روز پنجشنبه شد، اما این وضعیت چندان دوام نیاورد و در روز جمعه توجهات معامله‌گران بار دیگر به سوی مشكلات مالی كشورهای عضو منطقه یورو معطوف شد و به تبع آن قیمت طلا افزایش یافت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین