کد خبر: ۹۵۸۸۲
تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۴
توزیع درآمدهای نفتی در گفت وگوی آفتاب با دکتر علی شمس اردکانی:

مصرف بیش از تولید صدهزار بار بدتر از لعنت "ترکمانچای" است

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - فروزان آصف نخعی: اگر اراده‌ای وجود داشته باشد تا سرمایه‌های نفتی ناشی از فروش سرمایه نفتی را تبدیل به سرمایه گذاری و انباشت سرمایه کند ، درحقیقت به اهداف توسعه‌ای دست یافته‌ایم.

دکتر علی شمس اردکانی رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران درگفت و گو با آفتاب با اعلام مطلب بالا گفت : ماهم دولت رانتی داریم وهم ملت رانتی ، زیرا همه به جای آن که درتولید ثروت ملی بکوشند و دراین راه تلاش کنند، به دنبال آن هستند که از دولت بگیرند. وی درادامه گفت : توزیع نقدینگی حاصل از فروش نفت درمیان مردم کاری بی هوده و بی معنا است . مسلمان معتقد است که لیس للانسان الا ما سعی . اگر ملتی بیش از تولید ، مصرف کند ، به لعنت نسل‌های آینده دچار خواهد شد که صدهزاربار بدتر از لعنت " ترکمنچای " است.

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران در باره هر چه بیشتر نفتی شدن بودجه سال 1389 گفت : ما اصل مربوط به سرمایه را به درستی درک نکرده‌ایم وآن این که اگر ما سرمایه را فروختیم ، باید به جای آن سرمایه بخریم ، اگر کسی خانه‌اش را بفروشد و تبدیل به احسن کند ، اوضاع اقتصادی سامان می‌یابد ، اما اگر کسی خانه‌اش را بفروشد و خرج مخارج روزمره‌اش کند ، به تیره روزی بدبختی خواهد افتاد.
دکتر شمس اردکانی دربخش دیگری ازسخنانش در باره صد سال فروش نفت ایران گفت : ما درصد سالی که اقدام به فروش نفت کرده‌ایم اصل حفظ سرمایه را رعایت نکرده‌ایم ، بنابراین چه در بودجه نفت 5/37 دلار قید شود و چه 65 دلار ، فرقی نمی‌کند ، زیرا درهر دو شرایط این سرمایه است که دارد به هدر می رود. 

وی درادامه با اشاره به این که مشکل اصلی این است که حتی برای حفظ سرمایه ملی نفت وگاز ،از درآمد ناشی از فروش منابع تجدیدناپذیر اقدام به سرمایه گذاری در تولید صیانتی نمی کنیم افزود: آن شعرسعدی شامل رفتار غیراقتصادی و نابخردانه ما است که :

یکی برسرشاخ بن می برید خداوند بستان نظر کرد ودید بگفتا که این بد نه برمن که برخود کند

رییس کمیسیون انرژی اتاق ایران درادامه با اشاره به این که ما درحال حاضر درسیاست‌های اشتغالزا ، کوچک کردن دولت ، کسبه ، مردم و این که سرمایه گذار شوند ، و حتی برروی کسانی که خمس پرداخت می‌کنند سرمایه گذاری نمی‌کنیم افزود: این اقتصاد با این روش‌ها به اهداف توسعه خود دست نمی یابد چرا که بی‌رحمانه‌ترین کاری که انجام می‌دهد این است که حتی بر روی مخازن نفت نیز سرمایه‌گذاری نمی کند. 

وی در ادامه با اشاره به این که اصل آن است که اراده جمعی اقتصادی و سیاسی برای تبدیل سرمایه‌های نفتی ناشی از فروش نفت به سرمایه‌گذاری مجدد وانباشت سرمایه وجود داشته باشد گفت : در غیر این صورت اگر حسابداری نیز درست باشد یا نباشد زیاد فرقی نمی‌کند زیرا این اصل سرمایه است که درقالب هزینه‌های جاری در سبد مصرف روزانه مردم قرار گرفته است . 

دکتر شمس اردکانی در ادامه با تاکید براین که باید یک اراده قانونی درمجری ، مردم باشد تا درآمد نفتی به سرمایگذاری مجدد تبدیل شود گفت : باید یک اراده قانونی درمجری ، وفرهنگ مردم به وجود آید تا از واردات برای توزیع برنج کوپنی بی نیاز شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین