آفتابنیوز : آفتاب-سرویس اجتماعی: تاخیرهای پی در پی قطارهای مترو تهران امروز در ایستگاه امام خمینی، اعتراض شهروندان تهرانی را به دنبال داشت. مدت اين تاخيرها با خرابي بين راه در زمان حضور خبرنگار آفتاب در محل، به بيش از 50 دقيقه رسيد.
ماجرا از آنجا آغاز شد که صبح امروز قطارهای مترو در ایستگاه میدان امام خمینی، با تاخیرهای پی در پی و خرابی های متعدد روبرو شدند که همین امر ازدحام زیاد مسافران در این ایستگاه و اعتراض آنان به مسئولین مترو در این ایستگاه را به دنبال آورد تا جایی که برخي از مسافران قصد عودت بلیط های خود به متصدیان باجه را داشتند و در نهایت نیز در این کار ناکام ماندند.
به نظر ميرسد كه بيشتر مشكلات مترو از عدم تخصيص بودجه کافی از جانب دولت به این شریان مهم و جدی حمل و نقلی پایتخت نشات می گیرد زیرا اعتبارات سال گذشته متروی تهران در بخش مترو، یارانه بلیط و غیره از مطالب جنجالی و رسانهای بوده و با آنکه شهرداری در این زمینه اطلاع رسانی های زیادی کرده اما این اعتراض ها به جایی نرسیده است.
شهردار تهران که قول افتتاح سالیانه 15 کیلومتر مترو در شهر تهران را داده هرگز نمی تواند بپذیرد که این وعده به خاطر کاستیهای دولت محقق نشود به همین دلیل عزمش را جذب کرده تا حتی فارغ از کمکهای دولت هم متروی تهران را گسترش دهد و حتی اعلام کرده که اگر دولت کمک کند، میتوان به سالی 30 کیلومتر مترو در تهران هم رسید. وقتی جلسات مکرر شهرداری تهران با دولت بی نتیجه میماند و دولت اهمیتی به مصوبات قانونی نمیدهد، طبیعی است که یک چنین مشکلاتی هم برای شهروندان به وجود می آید.
دولت برگ زرین شهرداری تهران و شورای شهر جهت حل معضلات ترافیک تهران که به طرح جامع حمل و نقل و ترافیک موسوم بوده را هم با اعمال تغییرات گسترده ای به یک طرح دستکاری شده تبدیل کرده است . در همین حال عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران چندی پیش عنوان داشته بود که دولت با اختصاص دادن بودجههای قطره چکانی به مترو، عددسازیهایی می کند که قابل قبول نیست. محمدعلی نجفی در مورد لزوم استفاده متروی تهران از حساب صندوق ذخیره ارزی نیز گفته بود: این مساله از ضرورت گذشته چرا که توسعه متروی تهران تنها با بودجه های قطره چکانی دولت امکان پذیر نیست.
وی می افزاید: مجلس با مصوباتی از سال 87 متروی تهران را به برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی سوق داده در حالی که دولت به تعهد خود در این زمینه عمل نکرده است. نجفی با اشاره به عملی نشدن تعهدات دولت نسبت به متروی تهران در سال گذشته و کم کردن اعتبارات مترو در سال جاری نیز تصریح کرده بود: این اقدام یکی ازکارهای بی قانونی دولت است که نسبت به بسیاری از تعهداتش به شهرداری و مترو زیادتر شده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: وقتی چنین بی قانونی هایی زیاد شود اعتراض کردن به آن هم بی ثمر و مشکل است.
وی ادامه داده بود: متروی تهران و توسعه آن اقدامی نیست که با تصمیمات فردی و سلایق گروهی انجام شود. نجفی در پاسخ به این سوال که آیا اظهارات اخیر مسوولان وزارت کشور مبنی بر آنکه شهرداری اعتبارات مربوط به توسعه مترو را در موارد دیگری هزینه می کند قابل تائید است، تاکید کرده بود: دولت در عددسازی شهرت دارد و برای تثبیت اطلاعاتش از هیچ اقدامی نمی گذرد. به هر حال آنچه مهم است برآورده کردن انتظارات به حق شهروندان در رابطه به بهره مندی از یک مترو مدرن و پیشرفته است و در این راه هم طبیعی است که هیچ کاری هم به دعواهای دولت و شهرداری ندارد و تنها چیزی که می خواهد سرعت در حمل و نقل است و بس...