آفتابنیوز : آفتاب-سرویس اجتماعی: در دویست و شصت و پنجمین جلسه علنی شورای شهر تهران كه بدون حضور مستمع برگزار شد، نرخ تاكسی، اتوبوسهای بخش خصوصی، مینیبوس و میدلباسها برای سال 89 به تصویب رسید.
خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به نرخ خطوط تاكسیرانی در سال 89 تاكید كرد: نرخ خطوط تاكسیرانی در سال 89 به طور متوسط 15 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
او افزود: تاكسیهای گردشی از 15 فروردین سال آینده به طور متوسط 12 درصد رشد داشته همچنین نرخ تاكسی فرودگاه و تلفنی با 15 درصد رشد، نرخ كرایه راهآهن ـ ترمینال با 12درصد رشد و نرخ كرایه ون نیز با 15 درصد رشد به تصویب رسید.
سخنگوی شورای شهر تهران با بیان اینكه این نرخ متوسط افزایش است، یادآور شد: در برخی از خطوط افزایشی نداشته اما در برخی نیز بیش از 15 درصد افزایش نرخ داشتهایم.
به گفته دانشجو رانندگان تاكسی موظفاند تا برچسبهای قیمت مصوب شورای شهر را تا 15 فروردین بر روی شیشه خودرو چسبانده و نرخهای جدید را از 15 فروردین سال آینده در خطوط اعمال كنند.
وی با اشاره به حذف تاكسیهای گردشی گفت: مطابق با قانون طرح جامع حملونقل و ترافیك، تاكسیهای گردشی یا نارنجی رنگ باید طی یك برنامه پنج ساله از خطوط تاكسیرانی تهران حذف شده و تبدیل به خطی شوند كه شورای شهر تهران امروز نیز این تكلیف طرح جامع را به شهرداری تهران گوشزد كرد.
دانشجو در ادامه مجدد به نرخهای اتوبوسهای بلیطی در تهران اشاره و گفت: مطابق با مصوبه شورای شهر تهران شهروندان باید طی سفر با اتوبوسهای شركت واحد تا هفت كیلومتر یك بلیط، هفت تا 12 كیلومتر 2 بلیط، 12 تا 16 كیلومتر سه بلیط و از 16 كیلومتر به بالا چهار بلیط ارائه كنند به طوری كه نرخ پایه بلیط نیز 25 تومان است.
او با اعلام اینكه دیگر قادر نیستیم در تهران از مسافران بلیط 20 تومانی دریافت كنیم، یادآور شد: هر سال چند صد میلیارد تومان به اتوبوسرانی كمك میكنیم چرا كه متوسط نرخ جابجایی هر مسافر بدون در نظر گرفتن اصطهلاك و كمكهای دولتی 300 تومان است.
سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به اعمال نرخهای جدید اتوبوسرانی از سیام فروردین به بعد گفت: اتوبوسرانی تهران مكلف شده تا از 15 فروردین تا 30 فروردین تمام اتوبوسها را به دستگاههای كارتخوان مجهز كرده و نسبت به اجرای مصوبه شورای شهر اقدام كند.
به گزارش خبرنگار ایلنا، دانشجو در ادامه با اشاره به تعداد معدودی از شهروندان كه اغلب به دلیل حواسپرتی یا هر دلیل دیگر بدون ارائه بلیط سفر میكنند، گفت: تبصرهای به تصویب اعضای شورای شهر رسیده تا نرخ هزینه سفر برای مسافرانی كه از ارائه بلیط و كارت امتناع میكنند، برابر با نرخ تمام شده هر مسافر در سال 89 معادل (300 تومان) محاسبه شده و بازرسان شركت واحد موظف هستند به طور موردی نسبت به كنترل كارت شهروندان اقدام و مبلغ مذكور را با ارائه رسید به مسافران دریافت كنند.
به گفته دانشجو هزینه تهیه دستگاههای كارتخوان كمتر از آن است كه تعداد زیادی از شهروندان بدون ارائه كارت از اتوبوس استفاده كنند اما وقتی قرار است كه تمام شهروندان كارت بلیط تهیه كنند و این كارت را جهت استفاده از اتوبوس ارائه دهند، دیگر نباید نگران اعمال چنین تبصرهای باشند.
سخنگوی شورای شهر تهران درادامه با اشاره به نرخ مینیبوسهای بخش خصوصی خاطر نشان كرد: از سال 89، 25 تومان به نرخهای خطوط مینیبوسرانی اضافه میشود به طوری كه متوسط افزایش 20 درصد است.
به گفته دانشجو برای مینیبوسدارها دیگر به صرفه نیست كه از مینیبوسهای فرسوده خود استفاده كنند به همین دلیل این نگرانی وجود دارد كه با توجه به فرسودگی 95 درصد مینیبوسهای تهران مشكلاتی برای مینیبوسدارها ایجاد شود.
او با بیان اینكه بر اساس یك طرح دو نفر از مینیبوسدارها میتوانند اقدام به خرید میدلباس در صورت فروش مینیبوسهای خود كنند، افزود: مقرر شده تا با استفاده از پرداخت وام توسط سیستم بانكی بخش كوچكی از این كمك به مینیبوسدارها صورت بگیرد تا بتوانند از این طرح استفاده كنند.
دانشجو در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا، مبنی بر اینكه این طرح در گذشته نیز اجرا شده و مینیبوسدارها حاضر به خرید اتوبوس هم نشدند، گفت: به دلیل فرسودگی بالای مینیبوسها هر مینیبوس در صورت فروش یك و نیم تا چهار میلیون بیشتر به فروش نمیرسد به همین دلیل چندان برای مینیبوسدارها صرفه اقتصادی نداشته و مقرر شده تا با ارائه میدلباس به این افراد به آنها كمكهایی شود.
بر اساس این گزارش نرخ میدلباسها از سال آینده 25 تومان نسبت به نرخ مینیبوسها گرانتر میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا دانشجو سخنگوی شورای شهر تهران تاكید كرد: كرایه اتوبوسرانی بخش خصوصی برای سال 89، 25 تومان نسبت به نرخ سال 88 افزایش پیدا میكند.
او افزود: نرخ كرایه اتوبوسهای بخش خصوصی بر اساس مسافت تا هفت كیلومتر از 100 تومان به 125 تومان افزایش مییابد؛ از هفت تا 12 كیلومتر نیز از 125 تومان به 175 تومان افزایش قیمت برای سال آینده خواهیم داشت.
به گفته او نرخ كرایه اتوبوسهای بخش خصوصی بر اساس مسافت از 12 تا 16 كیلومتر از 175 تومان به 200 تومان در سال آینده رسیده و در خطوط بیش از 16 كیلومتر نیز از 200 تومان به 225 تومان افزایش قیمت خواهیم داشت.
بر اساس اعلام سخنگوی شورای شهر تهران اتوبوسرانی مكلف است تا برای خطوط طولانی نسبت به میزان مسافر و تراكم خطوط میانی تعریف كند و در این حالت باید نرخ متناسب با كیلومتر را از شهروندان را دریافت كنند.
سخنگوی شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به اعتراض فرمانداری به تعدادی از مصوبات از جمله بحث مربوط به نرخهای آرم طرح ترافیك خاطر نشان كرد: فرمانداری تهران اعتراض كرده بود كه چرا این نرخ با نرخ شورای عالی ترافیك تفاوت دارد كه شورای شهر تهران پاسخ این اعتراض فرمانداری را به طور كتبی ارائه داد.
او با بیان اینكه بنای مجادله را در این مسئله نداریم، افزود: در حال حاضر آنچه كه از سوی شهرداری تهران اجراشده نرخ مربوط به شورای عالی ترافیك است اما ما به فرمانداری اطلاع دادیم كه نرخ آرم نیز جزو عوارض محلی بوده كه شورای شهر تهران باید برای آن تعیین و تكلیف میكرده اما آن چیزی كه در حال حاضر اجرا میشود نظر شورای عالی ترافیك است و جای اعتراضی از سوی فرمانداری نمیماند.