کد خبر: ۹۵۹۵۴
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۵

بررسی روزنامه های صبح - دوشنبه 17 اسفند 88

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: اغلب روزنامه‌ها در بحث‌های اقتصادی امروز به موضوع تورم پرداخته‌اند. روزنامه‌های اصلاح‌طلب به مناسبت نزدیک شدن به روز جهانی زن مطالبی به این مناسبت منتشر کرده‌اند. روزنامه‌های اصول‌گرا هم مطابق معمول از بی‌اثر بودن تحریم‌ها و اقتدار همه‌جانبه‌ی ایران نوشته‌اند.

تیترهای اول

"اختلاس میلیاردی در یک شرکت دولتی" عنوان اصلی آفتاب یزد، تهران امروز، جوان و جام جم است، "کشف اختلاس میلیاردی" تیتر اول ابتکار، بهار و جهان صعنت، و "دستگیری اعضای باند مفاسد اقتصادی در یکی از شرکت های دولتی" گزارش اصلی خراسان و روزنامه جمهوری اسلامی است.

"دو تصمیم برای اقتصاد سال آینده" در صدر گزارش‌های دنیای اقتصاد آمده، ابرار خبر از "خودرو جانشین پیکان در مرحله تست" داده است، ایران نوشته "نمایندگان بررسی لایحه بودجه سال 89 را امروز آغاز می‌کنند"، "توصیه‌های وزیر سابق برای آزادسازی قیمت‌ها" گزارش اصلی پول است . کیهان از پایان انتخابات عراق خبر داده و نوشته "مردم از بمب و خمپاره نترسیدند". "چرا مطبوعات منتقد دولت توقیف می‌شوند" عنوان اصلی مردم‌سالاری است.

گزیده مقالات

تحریم های بی اثر

کیهان در سرمقاله خود نوشته فناوری هسته‌ای، نوک پیدای کوه قدرت ایران است. غرب، عمق وسعت‌یافته این قدرت را در اقتدار فرهنگی و نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در خاورمیانه اسلامی و جهان ستم‌دیدگان می‌بیند. جرم بزرگ ایران جدید و انقلابی در این است که هم «مدل عملی پیشرفت» است و هم «استوار» مانده و فرو نمی‌ریزد.

به نوشته این روزنامه تحریم‌ها برای غرب جز هزینه، هیچ سودی به همراه نداشته و نفس کاربست چنین تجارت خسارت باری کافی است تا همه آنها را که راهی در تینک تانک های آمریکا وانگلیس و اسرائیل ندارند، دلالت کند به این حقیقت که تینک تانک ها به نقطه زوال و امتناع استراتژی رسیده اند.

به نظر سرمقاله کیهان تحریم‌ها در فرایندی 8-7‌ماهه تا یک‌ساله به تصویب می‌رسند. باید از 7 خوان بگذرند و در هر خوان نحیف‌تر و لاغرتر شوند تا به خوان بعدی عبور کنند تا آنجا که به هنگام تصویب همچون قالب یخ آفتاب مرداد خورده می‌شوند، پخش و پلا و وارفته. هنگامی مهر تأیید پای آنها می‌خورد که دندان نیش و ناخن پنجه شان را کشیده باشند و البته همان تحریم‌های نیم‌بند هم اجرا نمی‌شوند.

تفاوت ها در زندگی زنان

خانم الهه کولائی سخنگوی سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سرمقاله بهار نوشته: سالی که گذشت، سال پر حرف و حدیثی برای زنان ایران زمین بود. رخدادها و تحولات در حوزه زنان هم به لحاظ کمیت قابل ملاحظه بود و به لحاظ کیفیتی از همگرایی جنبش زنان گرفته تا اعتراض فعالان حقوق زنان به لایحه حمایت از خانواده و مراجعه حضوری آنان به مجلس شورای اسلامی.

این استاد دانشگاه در تحولات سال در حوزه زنان نوشته از معرفی سه زن به عنوان وزیر پیشنهادی در دولت دهم و نهایتاً انتخاب یک وزیر زن در کابینه دولت برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران تا تعدد زنان روزنامه‌نگار بازداشت شده، از تعیین سقف برای مهریه بانوان تا عندالاستطاعه شدن مهریه زنان. همه اینها به اضافه بسیاری موارد دیگر نشان‌دهنده نقش فعال و تعیین کننده زنان ایرانی در سرنوشت کشورشان است.

در پایان سرمقاله بهار آمده: من فکر می‌کنم این حضور گسترده را با تمام اما و اگرهایش باید به فال نیک گرفت.

کسی به فکر این باغچه نیست

بهار به مناسبت روز زن گفتگوئی کرده است با شهلا شرکت مدیر مجله زنان که در آن آمده هرچند «زنان» اواخر سال 86 توقیف شد، اما این توقیف نتوانست شرکت را آنقدر از مطبوعات دور کند زیرا هنوز مهم‌ترین خبر حوزه شخصی‌اش کوچ روزنامه‌نگاران است و خود می‌گوید واقعه‌ای آزارنده است کوچ روزنامه‌نگاران ایرانی از خانه خود به جایی که جایشان نیست. رفتن این نام‌آوران از سرزمین مادری، یا از سر ناچاری یا برای نان آوری است. چراکه روزنامه و نشریه‌ای که امید و امنیتشان را به آینده حمل می کرد تعطیل شده است.

خانم شرکت به بهار گفته وقتی نشریات تعطیل می شوند کسی به فکر خانواده مطبوعات و مطبوعاتی ها نیست. کسی به اجاره خانه روزنامه‌نگارها فکر نمی‌کند. هیچ کس نمی‌گوید نویسنده‌ها و هنرمند ها حالا کجا باید کار کنند؟ کسی به یاد هفت سر عائله نگهبان و پیک روزنامه نیست و فردا و پس فردای آنها. هیچ کس به یاد جوان ها و مرد های چاپخانه و کارگرهای توزیع و شاگرد دکه دار نیست.

در پایان این گزارش از قول مدیر مجله توقیف شده زنان آمده وقتی در نشریه ای را می بندند دروازه درد ها و غصه ها باز می شود؛ نه فقط به روی کسانی که دنبال خبر هستند چون آنها بالاخره خبرهایشان را می گیرند از هرجا که شده، جایی که جای خبر های ما نیست. بلکه به روی آدم های درون روزنامه ها. ولی کسی به فکر این همه انسان نیست؟ بهار دارد می آید. عید نزدیک است. چرا هیچ کس به فکر این باغچه نیست؟

تورم صد در صدی

رسول رضایی در سرمقاله تهران امروز نوشته اگر چه دولت میزان برآوردها از آثار تورمی اجرای قانون یارانه‌ها از سوی مراکزی غیر از مراکز دولتی را قبول ندارد و در عین حال معتقد است از طریق بازتوزیع بخشی از درآمد یارانه‌ای بین خانوارها از کاهش قدرت خرید مردم جلوگیری خواهد کرد اما با این وجود حجم هشدارها و تذکرات درباره تبعات اجرای قانون یارانه‌ها به اندازه‌ای رسیده است که لاجرم دولت باید تحلیل‌های خود را کنار بگذارد و بررسی دوباره‌ای را آغاز کند.

به نوشته این روزنامه مرکز پژوهش‌های مجلس درباره آثار تورمی قانون یارانه‌ها پیش‌بینی کرده اگر قانون یارانه‌ها آن‌گونه که دولت در قانون بودجه 89 آورده است، به اجرا درآید 68 درصد به تورم موجود اضافه خواهد شد. اگر تورم‌کشور را که حدود 20 درصد است به این رقم بیفزاییم، سال آینده در مجموع با تورم حدود 90 درصدی مواجه خواهیم شد.

تهران امروز نوشته نفس همین گزارش کافی است تا دولت بازنگری دوباره‌ای را درباره مبانی کارشناسی و کارهای تحقیقاتی که در دولت درباره لایحه یارانه‌ها به عمل آمده است، انجام دهد. البته برخی مقامات اقتصادی دولت می‌گویند مبنای کارشناسی مراکزی نظیر مرکز پژوهش‌های مجلس درست نیست و چنین مراکزی بر اساس فرمول‌هایی به تورم نزدیک 100 درصد می‌رسند.

نرخ تورم قطعی نیست

به نوشته ایران روزنامه دولت معاون پارلمانی رییس جمهور گفته اگر هدف از بازتوزیع یارانه‌ها، افزایش قدرت خرید مردم در مقابل آثار آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی باشد، تصویب رقم 20 هزار میلیارد تومان کفاف همه خانوارهای جامعه را نخواهد کرد.

این روزنامه نوشته دولت معتقد است اگر قانون در حداکثر 3 گام اجرا شود به نفع مردم و جامعه خواهد بود زیرا در 5 گام با پنج تورم انتظاری روبه‌‌رو خواهیم شد.

تاج الدینی به نوشته ایران تاکید کرده هیچکدام از مدل‌های مختلف محاسبه نرخ تورم قطعی نیست و نرخی هم که مرکز پژوهش‌های مجلس اعلام کرده 2 الی 3 برابر محاسبه بانک مرکزی است.

انتقادها

داود دانش جعفری به نوشته روزنامه پول در گفتگوئی به دو روزنامه نگار اصول‌گرا گفته است اگر دولت خود را درگیر خوشه‌بندی و مسایلی از این دست کند در طرح هدفمند کردن یارانه‌‌‌ها محکوم به شکست است والبته به این موضوع هم اشاره کرده است که اگر اختیار داشتم طرح را اجرا می‌کردم.

به نوشته پول وزیر خوشنام دولت قبلی احمدی نژاد گفته هدف اصلی اجرای هدفمند کردن یارانه‌‌‌ها اصلاح ساختار اقتصاد ایران است زیرا اقتصاد ما از ابعاد مختلفی در حال حاضر دچار مشکل است به‌ویژه اینکه در بخش یارانه‌‌‌ها با ناکارآمدی زیادی مواجه هستیم. اگر راجع به اهداف این طرح تصور روشنی وجود نداشته باشد انتظار از طرح به انحراف رفته و نتایج دیگری به دست می‌آید.

تورم زاست

دنیای اقتصاد در گزارش اصلی خود نوشته درست در روزی که مرکز پژوهش‌های مجلس، گزارش رسمی خود را درباره آثار تورمی اجرای قانون یارانه‌ها منتشر و پیش‌بینی کرد اجرای این قانون 68 درصد به تورم موجود در کشور می‌افزاید، در سوی دیگر، کمیسیون تلفیق مجلس دو تصمیم اساسی برای اقتصاد کشور در سال آینده در قالب بررسی لایحه بودجه 89 و برنامه توسعه اتخاذ کرد.

به نوشته این روزنامه اقتصادی در اولین گام کمیسیون تلفیق 18 هزار میلیارد تومان از سقف بودجه را کاهش داد. در دومین تحول، قانون برنامه توسعه چهارم هم به مدت یک سال در کمیسیون تلفیق تمدید شد تا در شرایطی که به دلیل تاخیر در ارائه برنامه پنجم، فرصت بررسی و تصویب آن در مجلس وجود ندارد، کشور درسال آینده بی‌برنامه نماند.

باور نمی‌کنند

جهان صنعت در سرمقاله خود نوشته وقتی بحران اقتصادی همه دنیا را فرا گرفت، کشوری نبود که از ضرر و زیان آن در امان بماند اما بسیاری از مقامات مسوول کشورمان مکرر در مکرر اعلام می‌کردند که این بحران تاثیر منفی‌ای روی اقتصاد کشور ما ندارد. هرچه هم مطبوعات نقد می‌کردند که داریم به عینه این تاثیرات را می‌بینیم، مقامات همچنان حرف خود را تکرار می‌کردند.

نویسنده این مقاله تاکید کرده این را گفتم تا این را هم بگویم که دیروز مسیح مشهدی‌تفرشی، مدیرعامل پارس‌خودرو گفت: هرچند باید به رسانه‌ها می‌گفتیم که بحران اقتصادی جهان مشکلی را برای خودروسازان ایجاد نکرده است، تا روحیه نگرانی و تشویش در مردم ایجاد نشود ولی در واقع زیان خودروسازان در بحران جهانی قابل تامل بود.

سرمقاله جهان صنعت در پایان نوشته از حسن توجه آقای مشهدی‌تفرشی باید ممنون بود که نخواستند با گفتن حقیقت به رسانه‌ها احیانا موجب التهاب و تشویش در میان مردم شوند اما نکته اینجاست که متاسفانه اهل فکر و قلم و مطبوعات هر آنچه را که ایشان و امثال ایشان بگویند، مو به مو باور نمی‌کنند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین