کد خبر: ۹۶۰۰۷
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۶:۰۰

کلیات لایحه بودجه 89 به تصویب رسید

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بررسی كلیات بودجه 89 با بیان دلایل موافق و مخالف 20 نماینده مجلس و اظهارات مخبر تلفیق و عزیزی معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور به عنوان نماینده دولت به پایان رسید و با رای اكثریت نمایندگان مجلس تصویب شد. 

بررسی كلیات لایحه پیشنهادی دولت برای سال 89 صبح امروز با ارایه گزارش محمد مهدی مفتح مخبر كمیسیون تلفیق بودجه مجلس و اظهار نظر 10 نماینده موافق و 10 مخالف انجام شد. 

بر اساس این گزارش مفتح در آغاز بررسی كلیات بودجه به ارایه گزارشی از آخرین تغییرات لایحه پیشنهادی دولت در تلفیق پرداخت و گفت: كمیسیون تلفیق در 26 جلسه و 110 ساعت كاری لایحه پیشنهادی بودجه سال 89 را بررسی كرد. 

وی افزود: سقف بودجه با 5،8 درصد كاهش در تلفیق به 347 هزا میلیارد تومان رسید و ساختار بودجه 89 منطبق با ساختار برنامه چهارم توسعه است. 

پس از اظهارات مفتح موافقان و مخالفان بودجه پیشنهادی دولت یكی پس از دیگری به بیان دیدگاه های خود پرداختند. 

موافقان لایحه دولت در پاسخ به انتقادات مطرح مبنی بر انبساطی بودن ماهیت بودجه سال 89 تاكید كردند: رشد 70 درصدی بودجه عمرانی در راستای تحقق نرخ رشد 8 درصدی برنامه پنجم و فعالتر شدن بخش خصوصی پیش‌بینی شده و در صورت هدایت صحیح نقدینگی باعث رونق اقتصاد و اشتغال خواهد شد. 

رشد اعتبارات فرهنگی، انضباط مالی، شفافیت درآمدهای نفتی با واریز به خزانه، شفافیت رابطه دولت و شركت ملی نفت،كاهش وابستگی بودجه جاری به درآمدهای نفتی، انعطاف‌پذیری بودجه و دادن اختیار محدود به دولت برای جابه‌جایی ردیفها،تعیین تعرفه‌های منطقی به خصوص برای واردات محصولات كشاورزی، دادن آزادی عمل به دولت در واگذاری شركتهای دولتی، رشد اعتبارات تملكات سرمایه ملی استانها و كاهش فاصله طبقاتی نكات دیگری بود كه موافقان به عنوان نقاط قوت و قابل دفاع لایحه بودجه سال 89 مطرح كردند. 

در عین حال مخالفان نیز در تشریح دلایل مخالفت خود با كلیات لایحه، تورم بالای اجرای لایحه پیشنهادی دولت،چشم اندازهای بروز ركود تورمی در اقتصاد، فقدان رویكرد اشتغالزایی، افزایش وابستگی بودجه به درآمدهای نفتی ب نفت 65 دلاری،، عدم امكان نظارت بر برخی ردیفهای مهم درآمدی،جمع بندی عجولانه مباحث تلفیق در نشست شنبه شب كه تا 2 بامداد نیز به طول انجامیده است را مورد تاكید قرار دادند. 

احمد توكلی در مخالفت با كلیات لایحه گفت: بودجه پیشنهادی دولت رشد منفی اقتصاد و تورم 50 درصدی را برای سال آینده در پی خواهد داشت. تورم 50 درصدی ناشی از اجرای لایحه بودجه و طرح هدفمند كردن یارانه‌ها بیكاری را به دنبال دارد و كمر تولیدكنندگان و مستضعفان را می‌شكند. 

در عین حال برخی مخالفتها نیز بر نحوه بودجه نویسی و دخالتهای تلفیق در لایحه بودجه دولت متمركز بود. در این رابطه یكی از نمایندگان مخالف گفت " آنچه تلفیق به مجلس ارایه كرده بیشتر طرحی جدید است تا لایحه دولت ". حیدپور دیگر مخالف نیز در همین رابطه گفت: دولت بودجه را در 13 صفحه و 300 كلمه به مجلس ارایه كرده و این لایحه در تلفیق به 23 صفحه و 600 كلمه افزایش پیدا كرده است.
محسن كوهكن نیز در مقام مخالف نحوه بودجه نویسی را مورد انتقاد قرار داد و با اشاره به نارسایی‌های روند تصویب بودجه تاكید كرد: این نوع بودجه نویسی در شان نمایندگان نیست. 

بررسی كلیات لایحه بودجه 89 كه ساعت 8 و 30 دقیقه صبح امروز آغاز شده بود، در ساعت 15 و 40 دقیقه به پایان رسید.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۸۸/۱۲/۱۷
0
0
"کلیات لایحه بودجه 88 به تصویب رسید"


بازم گاف؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
بسه دیگه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین