کد خبر: ۹۶۱۴۷
تاریخ انتشار : ۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸

رقابت وکلا ؛ کیفیت یا کمیت؟

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - قاسم کمیلی: مشهور است که وکلای مدافع از فن بیان عالی و به اصطلاح ایراد خطابه برخوردارند. گو این که هرگاه و در هر زمان که سخن می گویند ممکن است این ویژگی در بیان آنها بارز باشد یا مجازاً به آن اشاره شود. اینکه همه وکلا دارای چنین توانایی باشند اطلاق ندارد اما به هر حال چنین پنداشته می شود که ابزار اصلی وکیل دادگستری در بیان حق و دفاع از حقوق موکل زبان و سخن گفتن است که با سلاح قانونی قانون کیفیتی قانع کننده یا محکوم کننده می یابد.

در روز انتخابات و رقابت انتخاباتی میان خود وکلا نیز - که به طور معمول حرمت همکاران را حتی در دعوای موکلانشان علیه یکدیگر رعایت می کنند - نوبت مجادله ای دیگر اما نه علیه یکدیگر بلکه با یکدیگر و برای یکدیگر است. در واقع نه تنها وکیل دادگستری هیچ گاه دشمن طرف دعوای خود و وکیل او نیست بلکه در شدیدترین کشمکش و جدال حقوقی در پی اثبات حق خواهی و محق بودن موکل خود در چارچوب قانون و با احترام به حق دفاع، حق مجادله حقوقی طرف دعوی و در نهایت استفاده از مهارت های کلامی و نگارشی برای کسب نظر داور ماجرا یعنی قاضی محترم است.

نشست‌ها و همایش های انتخاباتی وکلا هم چون سال های گذشته فرصت مغتنمی برای معرفی نامزدها، پیشینه آنها و اهداف و برنامه های نامزدهای عضویت در هیئت مدیره کانون وکلا بود که با تفاوت های کم نسبت به ادوار پیشین برگزار شد. نکته مغفول و شاید مطلوب بسیاری از نامزدها و حامیان آنها نبود فرصت مناسب برای نقد و به چالش کشاندن عملکرد نامزدهای با سابقه و آسیب شناسی اهداف و برنامه های وکلای نامزد و گروه های حامی آنها بود. به گونه ای که مناظره ای و مقایسه ای میان نامزدهای با سابقه و کم سابقه قابل انجام نبود. بنابراین آنچه از برگزاری برنامه های تبلیغاتی و گردهمایی های انتخاباتی به دست آمد، معرفی ناقص نامزدها و اعلام حضور قطعی داوطلبان حاضر در انتخابات بود که همواره به شکل سنتی تکرار می شود.

کوتاه سخن این که فارغ از عوامل محدود کننده و تصمیمات خلق الساعه ای که گاه برای کانون وکلا مزاحمت ها و دشواری هایی را ایجاد می کند و باعث همگرایی بیشتر وکلا و حتی گروه های متعارض می شود، در رقابت انتخابات میان اعضای کانون وکلا برای گزینش شایسته ترین وکلای مدافع به منظور عضویت در هیئت مدیره کانون وکلا رقابت چنان برابر و شفاف نیست که منافع بیشتری را به همه وکلا برساند. شاید تکرار تجربه ها و آموخته های انتخابات پیشین این بار به کار وکلا بیاید. 

* عضو کمیسیون نظارت کانون وکلای دادگستری مرکز
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین