خبرگزاری دولت(ایرنا) نوشت: صنعت خودروسازی در کشور ظرفیت سالانه تولید بیش از یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را دارد که در صورت استفاده از این ظرفیت، تعادل در بازار مصرف خودرو برقرار میشود، اما با این وجود، در سال گذشته در مجموع یک میلیون و ۳۳۸ هزار دستگاه انواع خودرو در کشور تولید و به بازار عرضه شد.
بررسی وضعیت تولید و فروش خودروسازان دولتی کشور در هشت ماهه امسال نشان میدهد که در مجموع ۶۲۱ هزار و ۴۹۷ دستگاه خودروی سواری تولید شده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش چهار درصدی داشته است که بر این اساس برای تنظیم و تعادل عرضه و تقاضا در بازار بایستی مابه التفاوت کسری تولید خودرو از طریق واردات رفع شود.
از این رو دولت در راستای افزایش سهم واردات خودرو در کشور، سالانه در بودجه کشور ارزی را برای واردات خودرو اختصاص میدهد که برای امسال سهم واردات خودور یک میلیارد یورو بودجه بود که این رقم در لایحه بودجه سال آینده به ۲ میلیارد یورو رسید و نمایندگان مجلس در جریان بررسی آن را به ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیونیورو برای واردات خودروهای سواری نو و کارکرده خارجی افزایش دادند.
در نهایت مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوبه تخصیص ارز برای واردات خودرو را که دولت را مکلف میکرد ۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو برای واردات خودروهای خارجی با حقوق گمرکی ۶۰ درصد اختصاص دهد را مغایر با سیاستهای کلی ابلاغی تشخیص داده و رد کرد که در این باره غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون تلفیق بودجه گفته است ایرادات هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات بودجه مانند بحث ایراد به منشاء خارجی ارز مربوط به مصوبه واردات خودرو بعد از بررسی کارشناسی مجدد در مجلس، قابل رفع است.
بازار خودروهای وارداتی همچنان کم رمق است
با رفع ممنوعیت واردات خودرو از بهمن ماه سال ۱۴۰۱، شرکتهای خودروساز با دریافت ارز، فرآیند واردات خودرو را کلید زدهاند و از آن زمان تا کنون اختصاص خودروهای خارجی تنها از طریق سامانه یکپارچه عرضه خودروهای واردتی به متقاضیان عرضه میشود. طبق آمار گمرک در سال ۱۴۰۱ تنها ۴۱۱ دستگاه خودروی وارداتی به ارزش ۱۳ میلیون و ۳۸۴ هزار و در سال گذشته، هشت هزار و ۷۱۲ دستگاه خودرو به ارزش ۱۵۵ میلیون و ۶۰۳ هزار دلار ترخیص شد.
آمارهای منتشر شده از سوی گمرک جمهوری اسلامی نشان میدهد که از ابتدای امسال تا پایان آذرماه ۳۵ هزار و ۱۲۷ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۷۴۶ میلیون و ۳۰۰ هزار دلار از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شده است.
بر این اساس، واردات خودرو سواری به کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد ۷۰۵ درصد و همچنین به لحاظ ارزش ۷۶۸ درصد افزایش یافته است و میتوان گفت هر ماه یک مرتبه عرضه خودروها از طریق سامانه تخصیص صورت گرفته و هر بار حدود ۲۰ تا ۳۰ مدل خودروی جدید عرضه شده است و مردم نیز استقبال خوبی از این ثبت نامها داشتهاند.
در هر دوره از عرضه خودرو، حدود هشت هزار خودرو به برندگان ثبت نامی اختصاص پیدا میکند که بر اساس قرارداد ما بین شرکت وارد کننده و متقاضی، خودروها در مدت زمان چهار ماه عرضه میشود.
تامین ارز واردات، گام نخست تعدیل نرخها در بازار خودرو
کارشناسان خودرو، معتقدند که واردات خودرو منجر به تعدیل عرضه و تقاضا در بازار خودور و کاهش قیمتها میشود در همین باره سعید موتمنی کارشناس بازار خودرو به خبرنگار ایرنا میگوید: تولید داخل کفاف نیاز بازار خودرو رو نمیدهد از این رو باید نیاز بازار خودرو سنجیده و بر اساس آن واردات خودرو انجام شود.
به گفته وی، عرضه خودروهای وارداتی نه تنها باعث ایجاد رقابت سازنده در بازار میشود بلکه منجر به کاهش قیمت در خودورهای داخلی و مونتاژی نیز میشود.
موتمنی عنوان میکند: هر قدر خودروهای وارداتی در بازار بیشتر عرضه شوند به همان مقدار کاهش قیمت را در بیشترین مدل خودروهای وارداتی خواهیم داشت.
عماد جعفری از کارشناسان بازار خودرو میگوید: پیش از عرضه خودروهای وارداتی در بازار، قیمت کارخانه خودروها با قیمت بازار آزاد تفاوت زیادی داشت که گاهی به ۲ برابر میرسید که اکنون هم حباب خودروهای داخلی و مونتاژی شکسته است.
وی ادامه میدهد: قبل از اینکه واردات خودرو انجام شود بازار در انحصار چینیها و یا محدود به تولید داخل بود که به صورت قطره چکانی عرضه میشود این امر باعث شده بود تا حباب قیمتی زیادی داشته باشیم.
به گفته وی، از زمانی که واردات خودرو آغاز شد و حجمی از خودروها وارد کشور شد که تنوع بازار را بالا برد اکنون حباب قیمتی شکسته شده است. ضمن اینکه از آنجایی که تعداد خودروهای خارجی در کشور افزایش پیدا کرده است، خودروهای وارداتی و خارجی در بازار به صورت قسطی ارائه میشود.
کارشناس خودرو با بیان اینکه به طور قطع تسریع در واردات خودرو به تنظیم عرضه و تقاضا در بازار کمک میکند ادامه میدهد: این امر منجر میشود تا فقط مصرف کننده واقعی به سراغ خودرو برود و این کالا از سرمایهای به مصرفی تبدیل شود.
جعفری خاطر نشان کرد: رشد در عرضه خودروهای وارداتی پس از ۵ سال توقف در واردات باعث شده است تا بازار به به سمت عرضه خودروها با مدلهای جدید حرکت کند که این امر نه تنها منجر به رقابت سازنده میشود بلکه کاهش قیمت را به همراه خواهد داشت.