کد خبر: ۹۶۳۰
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۶:۳۵

واکنش بریتانیا به اتهام دخالت در ناآرامی خوزستان

آفتاب‌‌نیوز : حميدرضا آصفی، سخنگوی وزارت امورخارجه ايران شنبه گذشته در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در تهران گفته بود برخی افرادی که در جريان نا آرامی استان خوزستان بازداشت شده بودند اعتراف کرده اند که در منطقه تحت کنترل نيروهای بريتانيايی در عراق که در همسايگی استان خوزستان قرار دارد آموزش داده شده ‌بودند.

به گفته وی، دولت ايران چندين بار از طرق مختلف به آنچه دخالت بريتانياييها در حوادث خوزستان می داند اعتراض کرده‌ و هشدار داده که چنين دخالتی عواقب وخيمی دارد.

اما در بيانيه وزارت خارجه بريتانيا آمده که در مسائلی که دولت ايران با بريتانيا مطرح کرده، اين اتهام که نيروهای بريتانيايی عاملان نا آرامی خوزستان را آموزش داده باشند مطرح نشده است.

با اين حال اين وزارتخانه اعلام کرده که احتمال اين را که عاملان نا آرامی خوزستان در مناطق تحت کنترل بريتانيا در جنوب عراق بوده باشند بررسی خواهد کرد.

نا آرامی در خوزستان در نيمه آوريل گذشته و پس از آن روی داد که نامه ای منسوب به محمد علی ابطحی، مدير پيشين دفتر رئيس جمهور ايران ميان مردم اين استان پخش شد که در آن از تغيير ساختار جمعيتی خوزستان به زيان اعراب بومی اين استان و تغيير نامهای عربی اماکن اين استان به واژه های فارسی سخن رفته بود.

هرچند، آقای ابطحی و دولت ايران نامه را جعلی اعلام و محتوای آن را تکذيب کردند، اما در پی توزيع گسترده اين نامه، شماری از مردم عرب خوزستان دست به تظاهراتی زدند که به تنش و خشونت و درگيری با نيروی انتظامی کشيده شد و طی آن به بانکها و پاسگاههای نيروی انتظامی حمله شد.

پس از خاموش شدن اين درگيريها نيز در دوازدهم ژوئن (۲۲ خرداد) گذشته که ايران در آستانه انتخابات رياست جمهوری قرار داشت، شهر اهواز، مرکز استان خوزستان صحنه چهار انفجار شد که دست کم هفت کشته و چهل مجروح باقی گذاشت.

وزارت اطلاعات ايران اعلام کرده که تمامی عوامل تنشهای خوزستان و بمب گذاري های شهر اهواز را دستگير کرده و با متهم کردن بريتانيا در اين تنشها و بمبگذاري ها، بازداشت شدگان را وابسته به گروههای مخالف جمهوری اسلامی و مرتبط با کشورهای خارجی "مدعی مبارزه با تروريسم" دانسته است.

در اطلاعيه وزارت اطلاعات در مورد اين افراد آمده که آنها با سرويسهای اطلاعاتی کشورهای خارجی، بويژه بريتانيا در ارتباط بوده اند و "تحريک مستقيم يا غيرمستقيم" اين سرويسهای خارجی در بروز نا آرامی و تنشهای خوزستان مؤثر بوده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین