کد خبر: ۹۶۳۴۶
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۷
استاندار فارس بار دیگر تأکید کرد

احمدزاده: جهاد دانشگاهی باید حصار ترجمه‌زدگی را بشكند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: پیش از این آقای احمدزاده در جمع دانشگاهیان شیراز سخنی علیه ترجمه گفته بود و این بار در جمع جهاد دانشگاهی بر مقابله با ترجمه تأکید کرده است. 

روح‌الله احمدزاده،‌ استاندار فارس در سخنانی اظهار داشت: فرق فارق جهاد دانشگاهی با سایر دستگاه‌های فعال در حوزه علم و پژوهش و فناوری در واژه «جهاد» خلاصه می‌شود.

وی وجود نظام ترجمه‌ای و گرته‌برداری شده در سیستم آموزشی و تعلیم و تربیت را مهم‌ترین چالش کشور در حوزه علم و اندیشه دانست و با انتقاد از شرایط حاکم بر دانشگاه‌های کشور خاطرنشان کرد:‌ طرح مباحثی برای ایجاد مراکز سنجش علمی بومی مثل SID و خروج از ترجمه‌زدگی در شرایط فعلی کشور بسیار ضروری است.

احمدزاده با بیان اینکه در قفس آهنین ترجمه‌‍زدگی گرفتار شده‌ایم،‌ اظهار کرد: ترجمه‌زدگی به خصوص از سال 76 در کشور شدت بیشتری پیدا کرد و با وجود اینکه در حوزه مسائل بنیادی،‌ فیزیک و ریاضی شاید وابستگی فکری ایجاد نکند اما در حوزه علوم انسانی، ترجمه‌‍زدگی وابستگی شدید فکری و آسیب‌های بزرگی را به حوزه اندیشه در کشور وارد می‌کند.

وی اضافه کرد:‌ امروز و با این وضع ترجمه‌زدگی، به عنوان استاد دانشگاه که باید از پایگاه وحیانی و قرآن و نهج البلاغه پاسخگوی دانشجو باشیم،‌ مجبوریم از آراء و اندیشه غرب گفت‌وگو کنیم.

استاندار فارس معتقد است: جهاد دانشگاهی باید حصار ترجمه‌زدگی و جزوه بازی و ISI زدگی در دانشگاه‌ها را بشکند و دانشجویان را به تفکر وادار کند.

وی با بیان اینکه متأسفانه به جای اندیشیدن، اندیشه‌ها را به دانشجویان آموزش داده‌ایم،‌ ابراز کرد: ‌من معتقدم همه دستاوردهای اندیشه بشری باید خوانده شود و نمی‌توانیم خود را از دنیا جدا کنیم اما نباید در حصار اندیشه‌ها غربی گرفتار شویم تا جوانان باید بتوانند به راحتی بیندیشند.

نائب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس بر لزوم اصلاح ساختار آموزشی دانشگاه‌ها تأکید کرد و افزود: اندیشمندان کشور باید از سرچشمه هستی شناسی،‌ انسان‌شناسی و رفتارشناسی مدل‌سازی کنند و زمینه بومی‌سازی علم انسانی و اسلامی در دانشگاه‌ها فراهم کنند.

وی معتقد است با خواندن یک آیه قرآن وحدیت در کلاس‌های درس دانشگاه نمی‌توان گفت‌ که علم اسلامی و ایرانی تولید کرده‌ایم ضمن اینکه دانشگاهیان ما باید به جای مترجم خوب بودن،‌ منقد خوب و منتقد خوب باشند.

احمدزاده با بیان اینکه در شرایط فعلی از وزارت علوم انتظاری نیست مگر آنکه انقلابی در آن رخ دهد‌، ادامه داد:‌ در شرایط فعلی با رویکرد جدیدی که جهاد دانشگاهی گرفته و خارج از بروکراسی‌های کشور انتظار داریم که در بومی‌سازی علوم صف‌شکنی کند.

وی با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در زمینه‌های سلول‌های بنیادی و راه اندازی پژوهشکده‌های موفق ابراز عقیده کرد: کشور ما به آکادمی بوم‌شناختی مبتنی بر تولید علم اسلامی و ایرانی نیازمند است بنابراین جهاد دانشگاهی باید ما را از استعمار فکری ناخودآگاه نجات دهد.

وی با ستایش از پیشگامی جهاد دانشگاهی در تولید علم و فناوری خاطرنشان کرد: ما همواره در واگن‌های تولید علم در حال تردد در مسیر دانش بودیم اما زمانی می‌توانیم به سمت تمدن‌سازی ایرانی و اسلامی حرکت کنیم که لوکوموتیو علم و دانش را در دست بگیریم.

احمدزاده با اشاره به سرعت تولید علم و دانش در دنیا بیان کرد:‌ علم مدرن ظرفیت بروزرسانی دارد و در سیستم سخت و بروکراسی وزارت علوم،‌ پیشگامی در حوزه علم و دانش امکان پذیر نیست.

استاندار فارس به وجود جمعیت نخبگان و مخترعان کشور اشاره کرد و افزود:‌ جهاددانشگاهی می‌تواند زمینه ارائه سریع دستاوردهای علمی نخبگان کشور را به دنیا فراهم کند و باید ایده‌ها را از عرف‌های غلط آکادمیک نجات دهد.

وی با بیان اینکه دانش به سمت نگرش‌های واحد و سیستماتیک در حال حرکت است، ‌اضافه کرد:‌ جهاددانشگاهی باید بستر را از نظم‌های بروکراسی زده دانشگاهی خارج کند و اجازه دهد نفس خلاقان و مبتکران در کشور شنیده شود.

استاندار فارس به شدت از آنچه دیکتاتوری علمی در دانشگاه‌ها نامید،‌ انتقاد کرد و گفت:‌ جهاددانشگاهی باید برون داد علم و دانش را در کارآفرینی فارغ التحصیلان نمایان سازد.

رییس شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان فارس با تأکید بر لزوم کوچک سازی سیستم دولت ادامه داد: ‌به شدت منتقد تصدی‌گری دولت در حوزه فرهنگ هستیم.

وی تقویت نهادهای اجتماعی به منظور باز تولید فرهنگ در جامعه را یادآور شد و افزود:‌ اولین برکت کاهش تصدی‌گری دولت،‌ پر رنگ شدن حضور مردم در فضای توسعه اجتماعی و اقتصادی کشور خواهد بود.

احمدزاده از دولت به عنوان مهم‌ترین حامی نهادهای اجتماعی یاد کرد و گفت:‌ دولت تلاش می‌کند امکان ورود استانداران در زمینه مدیریت تسهیلات بانکی فراهم شود تا خلاقیت جوانان صاحب فکر کشور به بازار راه پیدا کند.

وی با اظهار تأسف از وضعیت بیکاری برخی فارغ التحصیلان دانشگاهی،‌ از سلطه بروکراسی و مافیای مختلف قدرت به شدت انتقاد کرد و ادامه داد:‌ یکی از مهم‌ترین موانع عدالت وجود مافیای قدرت است و تنها با حرکت به سمت پاکسازی و شفاف سازی مدیریت،‌ امیدواریم زمینه جوشش‌های علمی جوانان در کشور فراهم می‌شود.

استاندار فارس اظهار امیدواری کرد: با شفاف‌سازی امور ظرفیت‌های مهمی در استان احیاء‌ شود.

در این دیدار مهندس مسعود رستگار، رییس و عضو هیأت علمی جهاد دانشگاهی واحد فارس با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این نهاد علمی و پژوهشی گفت:‌ تبعیت از مقام معظم رهبری و حمایت از دولت‌های منتخب مردم اساسی‌ترین شعار جهاد دانشگاهی بوده و هست.

وی با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «جهاددانشگاهی به انتظاری که از او می‌رفت،‌ پاسخ داد»، فعالیت‌های فرهنگی را مهم‌ترین زمینه فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در استان فارس اعلام کرد و ضمن گزارش کامل فعالیت‌های فرهنگی ادامه داد:‌ جهاد دانشگاهی برای هر تلاشی برای توسعه فرهنگ عمومی استان فارس آمادگی دارد و از هیچ کوششی با روحیه جهادی دریغ نخواهیم کرد.

رییس جهاد دانشگاهی واحد فارس اظهار کرد: جهاددانشگاهی واحد فارس در حوزه فعالیت‌های پژوهشی در زمینه‌های ژنتیک، فنی و مهندسی و علوم انسانی و انجام نظرسنجی‌های مختلف توانسته حرکت‌های مفید در حوزه نظریه‌پردازی و تولید علم و انجام خدمات تخصصی به سرانجام برساند.

رستگار به تلاش‌های این نهاد در حوزه‌های آموزشی اشاره کرد و گفت:‌ ارائه آموزش‌های کوتاه‌ مدت تخصصی،‌ آموزش‌های علمی و کاربردی در مقاطع کاردانی و کارشناسی و آموزش‌های ضمن خدمت کارکنان دولت مهم‌ترین فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در فارس است.

رستگار افزود:‌ جهاددانشگاهی با تأسیس مرکز همیاری اشتغال فارغ التحصیلان تلاش می‌کند،‌ جوانان کشور را در زمینه ورود به بازار کار و کارآفرینی توانمند کند.

وی توسعه فعالیت‌های قرآنی و توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای با وجود 2 خبرگزاری دانشجویان ایران و خبرگزاری قرآنی ایران را از دیگر فعالیت‌های این نهاد در استان فارس اعلام کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین