کد خبر: ۹۶۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۴
وزیر نیرو اعلام کرد

طرح هدفمندکردن یارانه‌ها اجراشود یا نشود، آب و برق گران خواهد شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجید نامجو امروز تاکید کرد: حتی اگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هم در سال 1389 اعمال نشود، به دلیل تکالیف دیگری که داریم، باید به سوی واقعی شدن قیمت‌های آب و برق گام برداریم.

وی درباره تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر قیمت آب و برق گفت: باوجودی که مجلس با درخواست دولت برای تامین منابع مالی لازم برای اجرای طرح فدفمند کردن یارانه‌ها موافقت نکرد، دولت هنوز تصمیم نگرفته است چه برخوردی با کمبود منابع مالی در اجرای این طرح داشته باشد که باید این موضوع در جلسات طرح تحول اقتصادی بررسی شود.

وی گفت: به هرحال در بودجه سال 1389 تعیین شده که قیمت برق از 773 ریال به 832 ریال تغییر کرده و البته در قانون هدفمندی یارانه‌ها دو تکلیف هم برای ما مشخص شده که باید راندمان نیروگاه‌ها را از 38 درصد به 45 درصد برسانیم و میزان تلفات نیز از 18 به 14 درصد کاهش دهیم.

او خاطرنشان کرد: در این قانون در بحث آب تکلیفی قایل نشده‌اند، ولی موظفیم ظرف پنج سال قیمت آب را به قیمت واقعی نزدیک کنیم. حالا این‌که این قیمت‌ها از مردم دریافت شود یا مکانیزم دیگری برای آن مشخص شود، هنوز در دولت درحال بررسی است.

نامجو تصریح کرد: البته سیاست وزارت نیرو این است که حتی اگر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هم در سال 1389 اعمال نشود، به دلیل تکالیف دیگری که داریم، باید به سوی واقعی شدن قیمت‌های آب و برق گام برداریم.

وی که در نخستین نشست خود با نمایندگان رسانه‌ها از زمان قبول کردن مسوولیت وزارت نیرو سخن می‌گفت، با بیان این‌که کارگروه طرح تحول اقتصادی مسووال تعیین قیمت آب و برق برای سال آینده است، گفت: ما نیز از قیمت‌های جدید بی‌اطلاعیم، ولی اگر پیشنهادی برای افزایش قیمت برق و آب مطرح شود، هم به گونه‌ای خواهد بود که به اقشار آسیب‌پذیر فشاری وارد نشود. لازم نیست مردم را نگران کنیم و این طرح زمانی دنبال می‌شود که مردم ابتدا یارانه‌های نقدی را دریافت کرده باشند.

جیره‌بندی آب و خاموشی برق نخواهیم داشت

وی در پاسخ به این سوال که آیا سال آینده شاهد جیره‌بندی آب یا خاموشی برق در کشور نخواهیم بود؟ گفت: امسال تاکنون 165 میلیمتر بارندگی داشته‌ایم که نسبت به متوسط درازمدت دو درصد پایین‌تر است، ولی درحالی که سال گذشته ذخایر سدها در حدود 11 میلیارد متر مکعب بود، درحال حاضر 19 میلیارد متر مکعب ذخیره داریم که این افزایش ذخایر به دلیل بارش‌های به هنگام بوده و ذخایر موجود را با اولویت بخش شرب، بخش صنعت و بخش کشاورزی درنظر می‌گیریم؛ لذا برای تامین آب شرب در سال آینده نگران نیستیم.

وی همچنین افزود: در صورت تداوم همکاری مردم با این وزارتخانه و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، سال آینده مشکل خاموشی برق نخواهیم داشت. پیش‌بینی می‌شود که پیک مصرف برق در سال آینده به 41 هزار مگاوات برسد که در صورت همکاری مردم و اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، مشکلی برای تامین این میزان برق وجود نخواهد داشت.

به گفته او، اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها 15 تا 20 درصد مصرف برق کشور را کاهش می‌دهد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین