کد خبر: ۹۶۴۵۴
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۸

سقف تولید اوپک افزایش نمی‏یابد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: یکصد و پنجاه و ششمین نشست سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به ریاست جرمانیکو پینتو وزیر نفت اکوادور، رئیس هیئت نمایندگی این کشور و رئیس اوپک و همچنین مسعود میرکاظمی، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران، رئیس هیئت نمایندگی این کشور و نائب رئیس اوپک در وین پایتخت اتریش با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.

اعضای اوپک در این نشست ابراز نگرانی کردند اگر چه انتظار می رود تقاضای جهانی نفت خام در طول سال جاری میلادی اندکی افزایش یابد، اما این افزایش تقاضا بیش از افزایش پیش بینی شده برای تولید نفت کشورهای غیر عضو اوپک خواهد بود و این بدین معناست که احتمال می رود تقاضا برای نفت کشورهای عضو اوپک در سال 2010 برای سومین سال پیاپی با کاهش روبه شود.

در همین حال بالا بودن سطح ذخیره سازی نفت خام کشورهای عضو او.یی.سی.دی، که هم اکنون معادل 59 تا 61 روز برای مصرف در آینده برآورد شده و این رقم بالاتر از میانگین آن در پنج سال گذشته است، حاکی از آن است که سطح این ذخیره سازی ها در سه ماه اول سال 2010 با افزایش همراه بوده و انتظار می رود این میزان در طول سال جاری روندی افزایشی داشته باشد.

در ادامه برگزاری اجلاس، اعضا بار دیگر تصمیم گرفتند سهمیه های تولید خود را در همان سطح 24 میلیون و 845 هزار بشکه در روز تثبیت کنند و همچنین بر پایبندی خود به سهمیه های تولید کنونی تاکید کردند.

کشورهای عضو همچنین بر آمادگی خود برای واکنش سریع به هر گونه تغییری که ممکن است ثبات بازار نفت به خطر بیاندازد، تاکید کردند.

با توجه به وجود بی ثباتی در شرایط اقتصادی و تقاضای جهانی نفت خام، اعضای اوپک از نزدیک تحولات پیش روی بازارهای جهانی را مورد بررسی قرار می دهند.

در این نشست همچنین اعضا اعلام کردند وضعیت بازارهای جهانی نفت خام در نشست عادی بعدی که قرار است روز 14 اکتبر 2010 (22 مهر 1389) در مقر دائمی اوپک در وین اتریش برگزار شود، بررسی خواهد شد.

اعضا در ادامه بار دیگر بر عزم خود برای تضمین مناسب و منظم عرضه نفت به کشورهای مصرف کننده با در نظر گرفتن ثبات بازار و اهداف اوپک در حفظ قیمت های نفت بر اساس قیمت های منصفانه و بر اساس نفع آتی بازار و سود مصرف کنندگان و تولید کنندگان، تاکید کردند.

سید محمد علی خطیبی نماینده ایران در اوپک پیش از برگزاری یکصد و پنجاه و ششمین نشست اعضای اوپک در گفتگو با مهر از کاهش سطح ذخیره سازی نفت در کشورهای صنعتی خبر داده و گفته بود: تقاضای جهانی نفت تا پایان سالجاری میلادی روزانه 1.5 میلیون بشکه افزایش می یابد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین