کد خبر: ۹۶۴۵۷
تاریخ انتشار : ۲۸ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۱
احمد خاتمی، آخرین خطیب نماز جمعه سال 88 تهران؛

بد اخلاقی‌ها در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست

باید از دروغ گفتن و تهمت زدن پرهیز کرد
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب: خطیب موقت نماز جمعه‌ی تهران در خطبه‌ی اول آخرین نماز جمعه‌ی سال 88 با اشاره به فرا رسیدن سال نو، گفت: باید سال 89 را سال كار و سال تلاش بیشتر برای ارتقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌ی مختلف قرار دهیم. 

آیت الله سید احمد خاتمی با بیان این مطلب و با اشاره به سلسله مباحثی كه در رابطه با انس با خدا تاكنون درخطبه‌های اول نماز جمعه‌ی خود مطرح می‌كرد، گفت:انس با خدا زیر مجموعه‌هایی دارد كه یكی از آنها یاد خدا است. 

وی ادامه داد: در روایات آمده است كه در ده مورد باید بیشتر به یاد خدا بود، یكی از این موارد هنگام قضاوت كردن و حكم كردن است كه باید بیشتر به یاد خدا بود. 

خاتمی ادامه داد: یكی دیگر از مواردی كه در این ارتباط تاكید شده، این است كه باید در هنگام شادی‌ها و لذت‌ها بیشتر به یاد خدا بود. 

وی با اشاره به اهمیت شادی در زندگی انسان گفت: شادی نه تنها باعث نشاط روح است، بلكه باعث سلامت جسم است . 

خاتمی در ادامه با اشاره به نگاه قرآن در رابطه با شادی گفت: قرآن در رابطه با شادی به تفسیر سخن گفته و دو فرهنگ را در رابطه با شادی مطرح می‌كند كه فرهنگ اول فرهنگ بیگانگان از خدا است، فرهنگ كسانی كه با خدا قهر هستند و شادی را به معنای شكستن مرزهای خدا می‌بینند و شاد زیستن را مصادف با ارتكاب گناه و معصیت می‌دانند و خداوند این گونه شادی‌ها را عامل جهنمی شدن می‌دانند. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران ادامه داد: فرهنگ دومی كه قرآن معرفی می‌كند فرهنگ دین در باب شادی‌هاست.در دین مقدس اسلام تاكید شده كه شاد باشید، اما مرتكب حرام خداوند نشوید، در شادی باشید ولی گناه نكنید. 

خاتمی با بیان این كه در روایات آمده كه برای شادی برنامه داشته باشید، گفت: بر خلاف آنچه كه برخی معتقدند كه دین فقط برای آن دنیا و آخرت است باید گفت كه دین هم دنیا و هم آخرت مردم را آباد می‌كند. و مذهبی‌های ما باید به همان اندازه كه به عبادت اهمیت می‌دهند به تفریحات سالم نیز بها دهند و آنگونه نیست كه تفریحات و اماكن تفریحی از آن بی بندبارها باشد. متدین باید به تفریحات سالم بها دهند. 

خاتمی افزود: مسئولان كشور در عرصه‌های مختلف بسیج شدند كه برای مردم نوروز شادی را رقم بزنند. ما از همه‌ی آنها تشكر می‌كنیم از مردم نیز انتظار می رود كه با همه ی مسئولان ذیربط در این رابطه همكاری داشته باشند. بخصوص با ماموران راهنمایی رانندگی در جاده‌ها همراهی كنند.
وی خاطرنشان كرد:رعایت قوانین واجب شرعی است و ما در نظام اسلامی زندگی می‌كنیم و پشتوانه‌ی قوانین تنفیذ ولایت فقیه است و آنهایی كه قوانین را رعایت نمی‌كنند در واقع به حقوق مردم تجاوز می‌كنند این دردناك است كه ما بشنویم سالی بیش از 25 هزار از هموطنانمان به خاطر تصادف كشته می‌شوند و بیشترین عوامل آن نیز انسانی است ،مانند سبقت‌های بیجا و عدم رعایت قانون.
وی با اشاره به فرارسیدن نوروز و اهمیت احسن الحال شدن گفت: احسن الحال در عرصه‌ی فردی به آن معناست كه مثلا انس‌مان را با قرآن زیادتر كنیم. مقید به نماز اول وقت باشیم، نماز با توجه بخوانیم. در عرصه‌ی اجتماعی نیز بیشتر به فكر یكدیگر باشیم. گره گشایی از كار یكدیگر بكنیم. اگر مثلا پدر و مادری برای فرزندان خود لباس تهیه می‌كنند به فكر بچه‌هایی نیز باشند كه لباس ندارند و برای آنها نیز لباس تهیه كنند و به آنها كمك كنند. به ویژه یتیمان. 

وی گفت: باید كدورت‌ها را فراموش كنیم، سال كه نو می‌شود باید ظرفیت جان خود را از كدورت‌ها بشوییم و با ظرفی نو وپاكیزه به استقبال سال نو برویم. 

خاتمی با بیان این كه بد اخلاقی‌ها در شان نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست گفت: باید در دروغ و تهمت زدن پرهیز كرد و متاسفانه ما بعضا می‌بینیم كه این لاابالی‌گری‌ها در برخی از سایت ها دیده می شود كه این درست نیست. 

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان این‌كه سال 89 را باید سال كار و تلاش بیشتر برای ارتقاء نظام مقدس جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف قرار دهیم، گفت: متاسفانه در سالی كه در روزهای پایانی آن هستیم. به خاطر برخی از مسائلی كه می‌دانیم آن انتظاری كه می‌رفت در این زمینه برآورده نشد. 

وی در پایان خطبه‌ اول نماز جمعه امروز تهران گفت: امیدوارم در سال نو تحولی در جانمان ایجاد شود و در همه‌ی عرصه‌ها احساس نو شدن داشته باشیم. 

آیت الله سیداحمد خاتمی در دومین خطبه‌ی آخرین نماز جمعه‌ی سال 88 ‌ با اشاره به مساله‌ی فلسطین گفت: صهیونیست‌های جنایتكار با طرح هایی كه دارند در پی نابودی بیت‌المقدس قبله‌ی اول مسلمین هستند. در ابتدا قدس شرقی بنا بود كه یهودی نباشد و همچنین در معاهده‌های سازشكارانه نیز بر این مطلب تاكید شد،اما صهیونیست‌ها در پی ساخت معبد جدید و نابود كردن بیت‌المقدس و یهودی سازی آن هستند. 

وی ادامه داد: بیت‌المقدس گره به اسلام و دین اسلامی خورده است، جهان اسلام نمی‌تواند از این مساله بی ‌تفاوت بگذرد.رئیس جمهور دروغگوی آمریكا كه در ابتدای ریاست جمهوری‌اش گفته بود كه نگاهی متفاوت به سرزمین‌های اشغالی داشته، اما همانند دروغ تغییر این نیز چیزی جز فریب نبود.و در همین عرصه راهی را دنبال كرد كه پیشینیانش نیز آن راه را دنبال می‌كردند. 

خاتمی اضافه كرد: بیش از هزار روز از اشغال غزه می‌گذرد كه محاصره‌ی غذایی دارویی و بهداشتی در این سرزمین اعمال شده، اما متاسفانه كمترین فریادی از سوی سازمان‌های بین‌المللی برنمی‌خیزد.
خطیب نماز جمعه امروز تهران، پس از فریاد مرگ بر اسراییل نماز گذاران اظهار كرد: صهیونیست‌ها باید بدانند كه این رژیم جعلی با این جنایت‌ها سبب انتفاضه سوم در سرزمین های اشغالی خواهد شد كه طومار جعلی این رژیم توسط این انتفاضه درنوردیده می‌شود. 

وی با اشاره به سال 88 اظهار كرد: در سال گذشته شاهد برپایی سه نمایشگاه بزرگ در كشور بودیم. نمایشگاه اول توسط خارجی‌ها و بیگانگان ترتیب داده شد و كالایی كه در این نمایشگاه عرضه شد كالای دروغ، فریب و اغفال گری بود كه بیش از 8 ماه جنگ نرم علیه ملت بزرگ ایران به راه انداخته شد. آنها منافع خود را از دست داده‌اند، استكبار كینه‌ی دیرینه‌ای از اسلام دارد. 

خاتمی با اشاره به نمایشگاه دوم گفت: این نمایشگاه توسط فتنه گران با كالای دروغ، تقلب و اتهام‌های استكباری به نظام اسلامی و استفاده ابزاری از مردم برگزار شد. فتنه گران، منافقین، سلطنت‌طلب ‌ها، ماركسیست‌ها، بهایی‌ها، توده‌ای‌ها، منكران امام زمان (عج) و معصومین، اهانت كنندگان به عزاداران سید‌الشهدا (ع) و تصویر امام راحل (ره) محور مخالفت با نظام اسلامی را در نظر داشتند. 

وی ادامه داد: نمایشگاه سومی نیز از سوی مردم ترتیب داده شد كه سرمایه‌ی آن ایمان، اعتقاد ، بصیریت ، ولایتمداری، حضور به هنگام در صحنه بود كه حماسه‌ی 9 دی و 22 بهمن را آفرید كه دو نمایشگاه پیشین را فلج و حتی ورشكسته كرد. 

خطیب نماز جمعه امروز تهران بیان این‌كه سال گذشته سال تلخ و شیرینی بود، ادامه داد: ماه‌های تلخ كه در آن جهان استكبار، امید داشت كه بتواند مردم را با خود همراه كند، گذشت، اما مردم تودهنی محكمی به آنها زدند و گفتند كه ما دست بر دار از نظام و ولایت نیستیم و نخواهیم بود. 

وی تصریح كرد :حضور شما مردم كام وفاداران به انقلاب را درسراسر جهان شیرین و به همان اندازه كام دشمنان انقلاب را تلخ كرد.بی‌دلیل نیست كه رئیس جمهور منفور آمریكا دوباره ایران را به عنوان تهدیدی اعلام می‌كند و وزیر خارجه‌ی انگلستان از سر استیصال به چین رفته تا بتواند برای اعمال فشار بر ایران این كشور را با خود همراه كند و از سوی دیگر وزیر یكی از وزرای خارجه‌ی شیخ نشین منطقه با كمال وقاهت اعلام می‌كند كه از هرگونه تحریم علیه ایران استقبال می‌كند،این اظهارات نشان از استیصال و درماندگی است. 

وی اضافه كرد: این اظهارات نشان از استیصال و درماندگی دارد. حوادث تلخی پیش آمد، اما درس‌های ارزشمندی مردم آموختند. كه باید هوشیاری خود را حفظ كنند.بیمه‌ی نظام جمهوری اسلامی ایران، در حضور بهنگام مردم در عرصه‌های مورد نیاز است. 

خاتمی همچنین با اشاره به وضعیت حجاب دركشور ادامه داد: حجاب در كشور وضعیت مناسبی ندارد. حجاب از مسلمات دین است در بیش از 10 آیه ی قرآن و بسیاری روایات درباره ی مساله‌ی حجاب مطالبی گفته شده است. 

وی ادامه داد: بی‌حجابی به معنای به فساد كشیدن جامعه است. اگر خود را با كشورهای دنیا مقایسه كنیم پوشیده‌ترین كشور ایران است، اما ایران یك نظام اسلامی است و بیش از 300 هزار شهید داده شده تا قوانین دین بر آن حاكم شود.بر همین اساس در همه‌ی عرصه‌ها برای مقابله با ناهنجاری‌ها هم باید كار فرهنگی و اجرایی انجام شود. 

وی در ادامه به استناد روایتی ازامام صادق (ع) گفت: صدا و سیما، مطبوعات و حوزه‌های علمیه باید كار خود را انجام داده و از سوی دیگر مسئولین نیز وظایف خود را انجام دهند. در همین راستا شورای عالی انقلاب فرهنگی قانون بسیار خوبی تصریح كرد كه در آن وظایف هر یك از سازمان‌ها مشخص شده است. این قانون باید اجرا شود. 

خطیب نماز جمعه امروز تهران افزود: از پدر و مادرها می‌خواهم كه به فكر خانواده‌ها باشید.از راهی كه می‌توانید همچون نصیحت، موعظه و محبت این كار را انجام دهید مسئولین نیز باید این كار را انجام دهند. همه درباره‌ی مساله‌ی حجاب وظیفه دارند.برخی از این‌هایی كه حجاب را رعایت نمی‌كنند گاه در بدنه‌ی اداری كشورند.در هر سه قوه انتظار این است كه ابتدا حجاب را از خود شروع كنند. دست كم كسانی كه نان نظام را می‌خورند، نباید دهن كجی به نظام كنند. 

وی در ادامه برگزار كنندگان جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها را مورد خطاب قرار داد و اظهار كرد: اگر می‌توانید نمایشگاههای پاك برگزار كنید این كار را انجام دهید و گرنه دست به چنین كاری نزنید، قبل از عرضه‌ی كالا به این فكر باشید كه نمایشگاه به نمایشگاه مد؛ بزك و آرایش تبدیل نشود مهم دین بوده و همه چیز دین است، اگر دین بماند انقلاب نیز مانده است. 

خاتمی در پایان تصریح كرد: عاجزانه به عنوان خطیب نماز جمعه اعلام می‌كنم كه مراجع و علما، خانواده‌های شهدا ، متدینین، از ناهنجاری‌های به وجود آمده از مساله حجاب ناراحتند. مسئولین باید این ناراحتی را درك كرده واقدام شایسته‌ای در این باره انجام دهند.                  

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۲
0
0
با تشكر از اين سخنان اي كاش خود آقاي خاتمي هم عمل كند و با عمل به ما ياد دهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۷ - ۱۳۸۹/۰۱/۰۲
0
0
اقاي خاتمي غزه صحيح اما فكر شيعه يمن و شيعه پاراچنار مظلوم هم باشيد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین