کد خبر: ۹۶۵۹۲
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۱

آغاز مذاکرات علاوی برای تشکیل دولت جدید عراق

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مذاکرات برای تعیین دولت جدید عراق از امروز آغاز شده و آقای علاوی تلاش می‌کند سایر گروه‌ها و احزاب سیاسی عراق را به پیوستن به دولت ترغیب کند.

از سوی دیگر آقای مالکی که نتایج این انتخابات را نپذیرفته، خواهان بازشماری آرا شده اما کمیسیون ملی انتخابات عراق تاکنون این درخواست را رد کرده است. 

نوری المالکی گفته است نتایج این انتخابات را قبول ندارد. او تا روز دوشنبه فرصت دارد شکایات خود را در مورد تخلفات در انتخابات و درخواست بازشماری به کمیسیون انتخابات ارائه کند.

به دنبال اعلام پیروزی ائتلاف العراقیه در انتخابات، ایاد علاوی وعده داد که با تمام گروه‌ها و جناح ها برای تشکیل دولت همکاری می‌کند.

کریستوفر هیل، سفیر آمریکا و ژنرال ری اودیرنو، فرمانده ارشد این کشور در عراق در بیانیه مشترکی از نتایج این انتخابات حمایت کرده و گفته‌اند از یافته‌های ناظران بین‌المللی و مستقل عراقی که شاهد تخلف جدی و گسترده‌ای نبودند، پشتیبانی می‌کنند.

اد ملکرت، نماینده سازمان ملل نیز از نتایج انتخابات سراسری حمایت کرده و از تمام گروه‌های عراقی خواسته تا این نتایج را بپذیرند. 

گفته می‌شود آقای علاوی که خود یک شیعه است در این انتخابات از حمایت اعراب سنی که در دور پیش، انتخابات را تحریم کرده بودند، برخوردار شد.

طبق نتایج اعلام شده از سوی کمیسیون مستقل انتخابات عراق، ائتلاف العراقیه ۹۱ کرسی مجلس عراق را به‌دست آورده و ائتلاف حکومت قانون به رهبری نوری مالکی ۸۹ کرسی را در اختیار گرفته است. ائتلاف گروه‌های کرد نیز که شامل دو حزب عمده کردستان عراق است، توانسته ۴۳ کرسی را از آن خود کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین