کد خبر: ۹۶۵۹۴
تاریخ انتشار : ۰۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۷
در جشن جهانی نوروز بیان شد

رئیس جمهوری: ثبت جهانی نوروز به تحكیم صلح و برادری كمك خواهد كرد

همه دست در دست یکدیگر با شور نوروزی از کینه‌ورزی‌ها عبور کنیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: آقای احمدی‌نژاد در ابتدای سخنرانی خود ضمن گرامی ‌داشتن حضور روسای محترم جمهور؛ جناب آقای بردی محمداف رئیس جمهور تركمنستان، جناب آقای جلال طالبانی رئیس جمهور عراق، جناب آقای حامد كرزای رئیس جمهور افغانستان، جناب آقای امام‌علی رحمان رئیس جمهور تاجیكستان، وزرای محترم خارجه، معاونین نخست‌وزیر، سفرا و همه میهمانان و نمایندگان عالی دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی شرکت کننده در اولین جشن جهانی نوروز و سپاس‌گذاری از آنها به‌خاطر پذیرش دعوت دوستانه ایران گفت: عید نوروز و آغاز سال شمسی را به همه شما میهمانان عالی‌قدر و همه ملت‌های حوزه فرهنگی و تمدنی نوزور و همه كسانی كه نوروز را در نقاط مختلف جهان جشن می‌گیرند تبریک و شادباش می‌گویم. 

در فرهنگ مشترک ما، نوروز همه مشتاقان و دوستداران خود را به طرد بد‌اندیشی‌ها و دشمنی‌ها و روی آوردن به پاكی‌ها، تولد مجدد، دوستی‌ها و محبت‌ها و استقبال از همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها دعوت می‌كند. سعدی علیه الرحمة می‌فرماید:
دوست باز آمد و دشمن به مصیبت بنشست
 باد نوروز علی‌رغم خزان باز آمد
و در جای دیگری می‌فرماید:
علم دولت نوروز به صحرا برخاست
 زحمت لشكر سرما ز سر ما برخاست

رئیس جمهوری کشورمان با بیان اینکه نوروز از هماهنگی بی‌نظیر تجدید طراوت و حیات انسانی با تجدید شادابی و حیات طبیعت حكایت می‌كند، اظهار داشت: نوروز بر انگیزاننده شوق و شادی در انسان‌هاست. نوروز منظره‌ای از زندگی و بالندگی و زیبایی طبیعت است كه به انسان‌ها امید می‌بخشد و آنان را به تكاپو، رشد، كمال، حیات برتر و فردای بهتر دعوت می‌نماید. 

دکتر محمود احمدی‌نژاد گفت: نوروز از خداوند یكتایی حكایت می‌كند كه منشاء حیات است و دائم در حال جلوه‌گری است. به طبیعت منجمد حیات می‌بخشد و به قلب‌های مرده در زمستان خودخواهی‌ها و بداخلاقی‌ها فرصت زندگی مجدد هدیه می‌كند؛
دم عیسی است پنداری نسیم باد نوروزی
 كه خاك مرده باز آید در او روحی و ریحانی
آدمی نیست كه عاشق نشود وقت بهار
 هر گیاهی كه به نوروز نجبند حطب است

آقای احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه نوروز سرشار از ارزش‌ها و پیام‌های اخلاقی و معنوی است، گفت: پاسداشت اخلاق انسانی، احترام به والدین و بزرگترها، تقویت و تحكیم روابط عاطفی اجتماعی، ارج نهادن به كانون خانواده به عنوان ركن اصلی برپایی جامعه‌ای سالم و بالنده و دمیدن روح نشاط و ایجاد انگیزه برای خدمت بیشتر به هم‌نوعان، همان‌گونه كه طبیعت با نوروز آغوش خود را برای خدمت به بشریت می‌گشاید تنها برخی از ویژگی‌های نوروز است. 

وی در ادامه سخنان خود می‌گوید: نوروز منشاء جوشش ذوق و هنر است و كمتر شاعری است كه در وصف نوروز نسروده باشد و كمتر هنرمندی یافت می‌شود كه در آثار خود از نوروز الهام نگرفته باشد.
حافظ علیه الرحمة می‌فرماید: 
زكوی یار می‌آید نسیم باد نوروزی
 از این باد ار مدد خواهی چراغ دل برافروزی
به صحرا رو كه از دامن غبارغم بیفشانی 
به گلزار آی كز بلبل غزل گفتن بیاموزی

دکتر محمود احمدی‌نژاد تصریح کرد: البته نوروز پیام بالاتر و والاتری هم دارد و آن امید به آینده درخشان بشری و عبور از سختی‌ها و ناكامی‌هاست. 

آینده‌ای كه با آمدن آن دوران حرمان بشر و اندوه و پریشانی به سر می‌رسد و حیاتی سرشار از عشق و محبت‌، صلح و دوستی و عدالت و پاكی برپا خواهد شد. آری بهار انسانیت در راه است آن زمان كه عدالت و پاكی و یگانه‌پرستی به دست موعود امم برپا شود و فرصت شكوفایی حقیقی برای انسان محیا گردد. 

وی خطاب به حضار محترم گفت: دوستان عزیز و همكاران گرامی استمرار نوروز و سنت‌های ارزشمند آن در طول قرون و اعصار حكایت از پیوند مستحكم آن با فطرت حق‌طلبی، زیبایی دوستی و كمال‌جویی انسا‌ن‌ها دارد. 

نوروز بر یگانه پرستی و احترام و عشق به انسان‌ها بنا شده است از این‌روست كه جشن نوروز گستره عظیمی از جغرافیا و ملت‌ها را در برگرفته است. نوروز بخشی تفكیک‌ناپذیر از فرهنگ مشترک همه ماست و این ظرفیت را دارد كه زمینه‌ساز روابط گسترده و عیق فرهنگی و ارتقاء ارزش‌های انسانی در بین همه ملت‌ها باشد. اغلب تمدن‌های ماندگار بشری در حوزه فرهنگی و جغرافیای نوروز، بروز و ظهور پیدا كرده‌اند و نوروز یكی از زیباترین جلوه‌های مشترک تمدن‌های اصلی و تاریخ‌ساز بشری است. 

اگر نوروز آنچنان كه هست به سایر ملت‌های جهان معرفی شود همگان از آن استقبال خواهند كرد. 

وی با اشاره به ثبت جهانی نوروز اظهار داشت: دوستان من باعث خوشحالی است كه در پرتو همكاری جمعی كشورهای‌مان، نوروز جهانی شد و بهره‌برداری از ظرفیت‌ گسترده معنوی و فرهنگی نوروز از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سازمان یونسكو و نیز سازمان همكاری اقتصادی اكو مورد توجه و تأكید قرار گرفت. 

اكنون این فرصت به وجود آمده است كه همه كشورها و ملت‌ها، به‌خصوص كشورهای آسیایی، آسیای میانه، قفقاز، آسیای غربی، خاور میانه، حوزه بالكان، شبه‌قاره هند و كشورهای آفریقایی علاوه‌بر حفظ و ترویج فرهنگ و سنت‌های صحیح نوروزی در معرفی ارزش‌ها و پیام‌های نوروز به جهانیان اقدامات گسترده‌تر و موثرتری را برنامه‌ریزی و انجام دهند. 

رئیس جمهوری کشورمان گفت: بدون تردید این اقدام به تحكیم صلح و برادری كمك خواهد كرد. همه دست در دست یكدیگر و با امید و شور نوروزی برای عبور از ظلمت بی‌عدالتی‌ها و كینه‌ورزی‌های برخاسته از اندیشه مادی به سوی فردای سرشار از انسانیت، عدالت و عشق حركت نماییم. بشر برای آن فردا و نه برای تلخ كامی‌ها و محرومیت‌های امروزی خلق شده است و همین امید تا امروز كاروان بشری را در حركت داشته و تحمل سختی‌ها را آسان كرده است.

كامجویان را ز ناكامی كشیدن چاره نیست 
بر زمستان صبر باید طالب نوروز را
یا اینكه فرمود:

نظر به روی تو هر بامداد نوروزی است
 شب فراق تو هر شب كه هست یلدایی است

آقای محمود احمدی‌نژاد ضمن پیشنهاد اینکه، این جشن هر سال به میزبانی یك كشور برگزار گردد، بیان کرد: امیدوارم جشن سالانه نوروز كه از امروز و با حضور شما عزیزان و نوروزیان پایه‌گذاری می‌گردد، شروعی مجدد برای بهره‌گیری از این نعمت و رحمت الهی در راستای مصالح و منافع حقیقی ملت‌هایمان و همه ملت‌های جهان باشد و بتواند راه تعامل برادرانه و سازنده، دوستی‌های پایدار و روابط گسترده بین دولت‌ها و ملت‌هایمان را بیش از گذشته هموار نماید. 

جشن نوروز همه ساله می‌تواند پیام‌های صلح، دوستی، پاكی و عدالت را به جهان مخابره نماید. 

 وی در پایان با تشکر و قدردانی از حضور میهمانان حاضر و شرکت کننده در جشن جهانی نوروز از خداوند منان خواستار سلامتی و موفقت برای همگان و آرامش، رفاه، صلح و امنیت پایدار در سایه یگانه پرستی، عشق و عدالت  برای همه‌ ملت‌ها شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین