کد خبر: ۹۶۶۸۶
تاریخ انتشار : ۰۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۵
منابع پاکستانی خبر دادند:

علاقمندی چین برای سرمایه‌گذاری در خط لوله ایران-پاکستان

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران به نقل از منابع آگاه در وزارت نفت پاکستان اعلام کرد: چین علاقمند است که خط لوله ایران-پاکستان تا چین امتداد یابد، به همین منظور نمایندگانی از چین در هفته دوم ماه آینده میلادی (آوریل) برای ادامه گفتگوها در این زمینه به پاکستان سفر خواهند کرد. 

پاکستان نیز مذاکرات خود را با چین برای خرید تجهیزات فنی از این کشور به منظور توسعه این خط لوله گازی تا چین آغاز کرده است. پاکستان هیچ‌گونه مخالفتی با حضور چین در این پروژه گازی ندارد.

منابع آگاه درحالی از علاقمندی چین برای حضور در خط لوله ایران-پاکستان خبر دادند که شاه محمود قریشی، وزیر امورخارجه پاکستان نیز پیشتر از احتمال تبدیل خط لوله ایران-پاکستان-هند (آی.پی.آی) به خط لوله ایران-پاکستان-چین (آی.پی.سی) خبر داده بود.

وزیر امورخارجه پاکستان اعلام کرده بود که با توجه به تاخیرهای دهلی نو برای ادامه حضور در پروژه خط لوله گازی ایران-پاکستان-هند، این پروژه می تواند به پروژه خط لوله ایران-پاکستان-چین تبدیل شود.

قریشی تصریح کرده بود: هر زمان که هند بخواهد به این پروژه بپیوندد، ما استقبال می‌کنیم، اما به دلیل نیازهای در حال رشد پاکستان به انرژی، نمی‌توانیم اجرای این پروژه را بیش از این به تاخیر بیاندازیم. 

به دنبال آنکه هند در چندین نشست خط لوله ایران-پاکستان-هند حضور نیافت، اسلام آباد به طور فعالانه‌ای برای پیوستن چین به این پروژه 7 میلیارد و 400 میلیون دلاری تلاش کرد.

درهمین حال ضمائم قرارداد خط لوله گازی ایران-پاکستان اواخر اسفند ماه گذشته در ترکیه به امضای سیدرضا کسایی زاده، مدیرعامل شرکت صادرات گاز ایران و همتای پاکستانی وی (مدیرعامل شرکت خطوط لوله گاز بین ایالتی)‌ رسید.

با امضای این قرارداد، ایران ظرف5 سال صادرات گاز به پاکستان را از طریق خط لوله 56 اینچی که هم اکنون از عسلویه تا ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان در حال احداث است، آغاز خواهد کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین