کد خبر: ۹۶۷۷۰
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۴
با توجه به ضعیف شدن احتمال توافق با سایر ائتلاف‏ها؛

علاوی ايران را متهم به دخالت در انتخابات عراق كرد

علاوی از كمك‏های سياسی و مادی كشورهای عربی برخوردار است
آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب - سرويس بين‏الملل: در حالی كه بر اساس اعلام نتایج انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف العراقیه با 91 كرسی، بالاتر از ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالكی قرار گرفته است، اما به نظر می‏رسد كه امكان تشكیل دولت توسط وی با مشكلات جدی مواجه شود چرا كه دو ائتلاف شیعه به رهبری حكیم و مالكی، جمعا 160 رای را در پارلمان عراق به دست آورده‏اند و این ائتلاف‏ها با ائتلاف اصلی كردها نیز نزدیكی زیادی دارند. در چنین شرایطی، ایاد علاوی، نخست وزیر سابق عراق و رهبر ائتلاف العراقیه كه متشكل از گروه‏هایی از شیعیان و سنی‏هاست، از دخالت ایران برای جلوگیری از تشكیل دولت به رهبری وی سخن گفته است. 

وی در گفت و گویی با بی بی سی گفت كه ایران از تمام احزاب مهم عراقی به جز ائتلاف تحت رهبری او، دعوت کرده که برای مذاکره به ایران بروند. وی در عین حال تلاش كرد كه در سخنانش از ابزارهای مذهبی استفاده كرده، خود را نماینده سنی‏های عراقی معرفی كند و در عین حال مالكی را به عنوان شیعه، طرفدار ایران نشان دهد.

علاوی این موضوع را در حالی مطرح می‏كند كه چندماه قبل از برگزاری انتخابات عراق، خبرهایی مبنی بر دیدارهای وی با روسای برخی كشورها و حمایت مالی گسترده آن‏ها به ویژه اعراب (به جز كویت) از وی منتشر شده بود.

در عین حال سخنگوی رسمی وزارت خارجه كشورمان در مصاحبه با ایرنا، موضوع انتخابات عراق را یك امر داخلی تلقی كرده بود و بر همكاری كشورمان با دولت آینده عراق تاكید نموده بود.

به نظر می‏رسد با توجه به حمایت‏های مالی و معنوی گسترده كشورهای عربی از علاوی، عدم تشكیل دولت توسط وی، شكست سنگینی برای سیاست خارجی برخی از كشورها تلقی می‏شود لذا از الان با فرافكنی نزدیكی ائتلاف‏های مختلف با ایران، درصدد ایجاد جنگ روانی برای دولت احتمالی شیعه باشند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین