کد خبر: ۹۶۷۷۳
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۴
در بیانیه پایانی نشست گروه G8 در کانادا مطرح شد

ابراز نگرانی گروه G8 از برنامه‌ هسته‌ای ایران

حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای را به‌رسمیت می‌شناسیم
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:‌ وزرای امور خارجه 8 کشور صنعتی بزرگ جهان (G8) در نشستی دو روزه در کانادا به برسی مسائل مختلف جامعه بین‌الملل پرداختند.

یکی از موضوعات مورد بحث این گروه در نشست دو روزه خود، برنامه‌های هسته‌ای ایران بود.

8 کشور صنعتی بزرگ جهان که دیروز نشست خود را با صدور بیانیه‌ای پایان داد، خواهان اتخاذ تدابیر جدی و مناسب از سوی جامعه جهانی در برخورد با ایران شد.

این گروه در بیانیه پایانی خود آورده است: با توجه به ادامه فعالیت ایران بر خلاف تعهداتش نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، و نیز الزاماتش در برابر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برنامه هسته‌ای‌ این کشور موجب نگرانی جدی وزرای خارجه جی 8 است.  

گروه جی 8 با به رسمیت شناختن حق ایران در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در بیانیه خود آورده است: فقدان شفافیت در مورد ساخت‌وساز تأسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قم،  تصمیم اخیر ایران برای توسعه عملیات غنی‌سازی اورانیوم که ناقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل است، و امتناع ایران برای پاسخگویی به تلاش‌های 5 عضو دائم شورای امنیت به‌علاوه آلمان برای وساطت یک راه‌حل دیپلماتیک، همگی موجب تشدید تردیدهای جدی درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران شده‌است.

وزرای 8 کشور صنعتی با بیان این‌که از ایران می‌خواهند تا به‌طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کرده و از قطعنامه‎‌های شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند، در بیانیه پایانی نشست خود اعلام کردند: در مورد باز بودن باب گفتگو توافق دارند، و نیز مجددا بر ضرورت برداشتن گام‌هایی محکم و مناسب تأکید می‌کنند که نشانگر عزم بین‌المللی برای مراعات رژیم منع تکثیر هسته‌ای باشد و ایران را ترغیب ‌کند تا اطمینان بین‌المللی گسترده‌تری درباره ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ایش به‌وجود آورد. 

این گروه در بیانیه خود با اشاره به وضعیت حقوق بشر در ایران و برخورد با مخالفان خود از حکومت ایران خواستند تا قانون و حقوق بشر جهانی را رعایت کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین