کد خبر: ۹۶۷۹۵
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳

اد ملکرت: نقش ما درخصوص انتخابات عراق تنها مشورتي است

آفتاب‌‌نیوز :

آفتاب:‌ اد ملكرت، نماينده ويژه دبيركل سازمان ملل در عراق و رئيس هيأت وابسته به سازمان ملل در اين كشور (يونامي)، با صدور بيانيه‌ای در پاسخ به اظهارات نوری المالكی، نخست‌وزير عراق كه از عملكرد اين هيیت و نماينده آن در عدم پاسخگوی به درخواست بازشماری دستی آرا انتقاد كرده بود، تأكيد كرد: نقش سازمان ملل به ارائه مشاوره به موسسات در عراق براساس بی‌طرفی و بنابه درخواست آنها محدود میشود.

وی افزود: اين همان چيزی است كه سازمان طی همه مراحل انتخابات بدان عمل نمود و در راستای حمايت از كميسيون عالیانتخابات كه قدرت تصميم‌گيری داشت و پس از بررسی شكايت‌ها با اعلام نتيجه نهايی موافقت كرد، صورت گرفت.

ملكرت خاطرنشان کرد: مرحله بعدي، تأييد نتايج انتخابات از سوی دادگاه عالی فدرال است و ما تنها به تقاضای دولت، كمک‌های فنی را برای مراحل آتی ارايه می‌كنيم.

نماينده ويژه سازمان ملل پس از اعلام نتايج نهايی انتخابات پارلماني از سوی كميسيون عالی انتخابات، اين نتايج را تأييد كرد و گفت: هيچ دليلی مبنی‌بر تقلب گسترده يا هدفمند در شمارش آرا وجود ندارد.

نوری المالكی پيش‌تر تأكيد كرده بود كه سازمان ملل بايد كميسيون انتخابات را وادار به پاسخگويی به درخواست ملت برای بازشماری دستی آرا نمايد، ولی مخالفت سازمان ملل با اجرای اين درخواست بيشتر از كميسيون انتخابات بود. 

در همين حال، علی الموسوی، مشاور مالكی، انتقادات نخست‌وزير عراق از عملكرد سازمان ملل را تكذيب كرده و اظهار داشت: نخست‌وزير از هيچ مقامی انتقاد نكرده و تنها در ديدار با اد ملكرت، پيشنهاد بازشماری آرا برای محافظت از شفافيت انتخابات را مطرح كرده و ملكرت گفته بود زمان كافی براي اين امر وجود ندارد.

وي افزود: راه‌های قانونی برای محافظت از روند انتخابات هنوز وجود دارد.

براساس نتايج نهايی انتخابات پارلمانی عراق، فهرست "العراقيه" به رهبری اياد علاوی، نخست‌وزير سابق، با اختلاف 2 كرسي از ائتلاف "دولت قانون" به رهبری مالكی پيشی گرفت.

به اين ترتيب فهرست العراقيه 91 كرسی، فهرست مالكی 89 كرسی، ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حكيم شامل احزاب شيعی 70 كرسی و ائتلاف كردستان 43 كرسی را از آن خود كرده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین