کد خبر: ۹۷۳۵۰
تاریخ انتشار : ۲۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۸

محمدباقر قالیباف: در فعالیت‌های ما جنوب و شرق تهران بر شمال و غرب تهران اولویت دارند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم افتتاح 55 پروژه عمرانی، فرهنگی، ترافیکی و خدماتی شهرداری منطقه 16، با اشاره به نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام معظم رهبری با عنوان همت مضاعف و کار مضاعف و این که امسال همه دستگاه‌های دولتی، خصوصی و همه مردم باید نسبت به سال قبل تلاش بیشتری کنند، گفت: گاهی در رسانه‌ها و برخی محافل خودمان را تحویل می‌گیریم و خود را ملت پرکاری می‌دانیم، در صورتی که بسیاری از کشورها که شرایط کشور ما را هم ندارند، از ما بیشتر فعالیت می‌کنند و ما نیز باید به تلاش بیشتر توجه کنیم و وقت بیشتری بگذاریم، هرچند فقط موضوع وقت کفایت نمی‌کند و باید با کارآمدی، تدبیر و عقلانیت بیشتر، هم کار خوب کنیم و هم خوب کار کنیم.

وی افزود: در حوزه فعالیت شهرداری، برخی کارها به جایی رسیده که اگر مردم با ما همکاری نکنند، سرعت و پیشرفت لازم را نخواهیم داشت و از این رو مردم باید با ما همکاری کنند تا ماموریت خود را پیش ببریم.

قالیباف خاطر نشان کرد: از روزی که به شهرداری آمدم به مردم صبور جنوب شهر تهران قول دادم تا نگذارم فاصله دو قطبی شدن تهران که در گذشت زمان ایجاد بوده بود، بیشتر شود و حتی قول دادم تا این فاصله را کمتر هم کنم و امروز مدعی هستم و فکر می‌کنم که افکار عمومی نیز قبول دارند که در این 4 سال به قول خود وفا کردم و پروژه‌ای نیست که آغاز شده باشد و شروع آن در جنوب تهران نباشد.

شهردار تهران با بیان این که در تخصیص اعتبارات و رشد زیر ساخت‌ها، جنوب شهر در اولویت قرار دارد، گفت: گاهی زیر ساخت‌ها در جنوب شهر آماده نبود و شرایط آن در شمال شهر وجود داشت، اما با این حال با هزینه و زمان بیشتر زیر ساخت‌ها را در جنوب شهر فراهم کردیم و امروز نیز اگر هر فرد منصفی به شهر نگاه کند، این تغییرات را می‌بیند و اگر این تغییرات را مردم حس نکنند، از ضعف ماست، با این حال تحولات زیادی در حوزه فعالیت‌های شهرداری در تهران رخ داده است.

وی افزد: موضوعاتی مانند نظافت و خدمات شهری که گاهی از موضوعات مهم شهر بود، امروز از موضوعات اصلی نیست و در زمینه فضای سبز و سرانه‌های خدماتی در مناطق مختلف به‌ویژه مناطق جنوبی اتفاقات خوبی افتاده است، به‌طوری که در مناطق 18و 19 و بخشی از منطقه 16 در زمینه فضای سز تحولات خوبی ایجاد شده‌، اما شرایط در برخی مناطق مانند 9 و 14 به گونه‌ای بوده که این اتفاق نیفتاده اما با سرمایه‌گذاری‌های جدی به زودی شاهد تحولات خوبی در این مناطق نیز هستیم.

قالیباف در ادامه از تملک پادگان جی در منطقه 9 شهرداری تهران خبر داد و گفت: با این اقدام امسال شاهد اتفاقات خوبی در این محدوده هستیم و همچنین در منطقه 14 نیز محدوده‌های نیروی هوایی و جنگ‌افزار خریداری شده است.

شهردار تهران، تونل توحید را از زیر ساخت‌های مهم ایجاد شده در تهران در سال قبل دانست و گفت: اثرات این تونل علاوه‌بر کل شهر تهران، در مناطق مجاور آن مانند منطقه 16 و سایر مناطق جنوبی نیز به خوبی مشهود است.

وی با اشاره به احداث پل جوادیه خاطر نشان کرد: اگر پل جوادیه قرار بود به شکل ساده و مانند سایر پل ها ساخته شود، در مدت 7 ماه انجام می‌شد، اما این پل در طراحی، اجرا و تکنولوژی منحصر به‌فرد است و جز زیباترین پل‌های خاورمیانه است و حتی در مقایسه با پروژه‌های سایر کشورهای دنیا نیز پروژه‌ای نمونه است و همه این‌ها به این دلیل است که می‌خواهیم محرومیت‌زدایی در جنوب تهران اتفاق بیفتد‌، چنانچه پل سئول که به لحاظ شکل و فنی ساده و مانند سایر پل‌ها در مدت 9 ماه احداث شد، هرچند اگر در گذشته انجام می‌شد شاید حدود 4 سال زمان می‌برد.

شهردار تهران با اشاره به پروژه انبار نفت در جنوب تهران گقت: مجموعه انبار نفت یا همان پروژه "نینوا" قرار بود 3 ساله تمام شود، اما وقتی طراحی پل جوادیه تغییر کرد به این نتیجه رسیدیم که ابتدا این پل به شکل طراحی جدید اجرا شود که در چند ماه آینده به پایان می‌رسد و بعد آن پروژه نینوا ایجاد شود. حتی اگر این تصمیم موجب تاخیر دو ساله در کار هم شود، در آینده می‌تواند از زیباترین نمادهای تهران باشد که مجموعه ای فرهنگی، تفریحی و ورزشی در 23 هکتار در جنوب تهران خواهد بود.

قالیباف با تاکید بر این که باید تلاش کنیم تا در جنوب شهر تولید ثروت کنیم تا محرومیت‌ها از بین برود، گفت: خط 3 متروی تهران از منتهی‌الیه اتوبان شهید سعیدی تا بزرگراه شهید محلاتی ادامه دارد که کار اجرایی آن دو سال است که آغاز شده و بخش قابل توجهی از آن انجام شده و در طول مسیر ایستگاه و کارگاه‌های آن در حال تجهیز است و در آینده نزدیک افتتاح می‌شود.

وی با بیان این که به شهروندان قول دادیم تا سالی 15 کیلومتر مترو احداث کنیم، افزود: تست گرم مسیر پیروزی در خط 4 مترو نیز انجام شده است که از منتهی الیه شرق تهران در افسریه تا شهرک اکباتان در ورودی جاده کرج ادامه دارد و تونل آن به طور کامل احداث شده و در کمتر از دو ماه آینده تا میدان انقلاب به بهره برداری می‌رسد و ابتدای سال آینده نیز به‌طور کامل بهره‌برداری خواهد شد.

قالیباف خاطر نشان کرد: در مسیر خط 7 مترو نیز تونل سازی با استفاده از روش تی‌بی‌ام به سرعت از جنوب نواب آغاز شده است که برای اولین بار است که در این مسیر از این روش استفاده می‌شود.

شهردار تهران افزود: اگرچه در جنوب شهر کار با شتاب بیشتر انجام می‌شود اما کار را در شمال شهر تعطیل نکردیم و فقط در جنوب شهر که کارها شتاب کمتری داشته این شتاب را بیشتر کردیم و باور داریم که این هنر نیست که جایی که شتاب کارها بیشتر است این شتاب کمتر شود، همه کارها در تهران با کنترل انجام می‌شود و شاهد اتفاقات خوب در سطح شهر تهران با اولویت جنوب شهر هستیم.

وی خاطر نشان کرد: در فعالیت‌های ما جنوب و شرق تهران بر شمال و غرب تهران اولویت دارند و به‌عنوان نمونه فقط رمپ ‌و لوپ‌ها در سه‌راه آزمایش بالغ بر 50 هکتار بوده است.

شهردار تهران با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه بافت‌های فرسوده گفت: در این زمینه نیز شهرداری هیچ هزینه‌ای برای صدور پروانه نمی‌گیرد و مالکان بافت های فرسوده برای دریافت جواز ساخت، پولی به شهرداری پرداخت نمی‌کنند و هرچه وام می‌گیرند، برای ساخت‌وساز هزینه خواهند کرد و حتی گفته‌ایم که خلافی‌های سال‌های گذشته را نیز به آن‌ها ببخشند.

وی با بیان این که برای خدماتی که انجام می‌دهیم هیچ منتی بر شهروندان نداریم، گفت: در زمان انقلاب هرجا نیاز بود، مردم جنوب شهر به میدان آمدند و امروز محله و کوچه‌ای در این مناطق نیست که شهید و یا جانبازی نداشته باشد و من که در آن دوران و در جبهه شاهد از خودگذشتگی مردم جنوب شهر بودم، امروز خدماتی را که انجام می‌شود حق مسلم آن‌ها می‌دانم و منطق نیز همین است و اینطور نیست که در شمال شهر بگویم برای شمال شهر کار می‌کنیم و در جنوب شهر بگویم برای جنوب شهر، همیشه به‌طور شفاف گفته‌ام کارها را با اولویت جنوب شهر و با شتاب بیشتر در این مناطق دنبال می‌کنیم.

قالیباف با بیان این که شهر ظرفیت‌های زیادی دارد، ابراز امیدواری کرد تا با همکاری همه مردم، با تدبیر عمل کرده تا در زمان کوتاه بر همه مشکلات فائق شویم.

شهردار تهران در پاسخ به سوال شهروندی در رابطه با انتقال کارخانه روغن‌نباتی قو، سنگ‌بری‌ها و ترمینال نیز گفت: همه این اقدامات در حال بررسی و انجام است و در موعد مقرر خود و طبق برنامه انجام می‌شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین