کد خبر: ۹۷۳۶۶
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۲:۲۰

رشد 3 برابری حجم معاملات مسکن در فروردین 89

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: بازار مسكن طي چند روز گذشته با رشد چشمگير حجم معاملات در كل كشور مواجه شده؛ به طوري كه در 21 روز اول سال جديد، 22 هزار و 280 فقره انواع قرارداد شامل خريد و اجاره ملك در سامانه رهگيري معاملات مسكن به ثبت رسيده و به اين ترتيب بازار مسكن را به لحاظ حجم فعاليت با رشد  2 / 3   برابري روبه‌رو كرده است. نكته جالب توجهي كه در تازه‌ترين آمار رسمي مربوط به دادوستد ملك مسكوني ديده مي‌شود، سبقت شهرهاي كشور از «تهران» در رونق معاملات مسكن است.

بازار مسكن طي چند روز گذشته با رشد چشمگير حجم معاملات در كل كشور مواجه شده؛ به طوري كه در 21 روز اول سال جديد، 22 هزار و 280 فقره انواع قرارداد شامل خريد و اجاره ملك در سامانه رهگيري معاملات مسكن به ثبت رسيده و به اين ترتيب بازار مسكن را به لحاظ حجم فعاليت با رشد 2/3 برابري روبه‌رو كرده است. در 21 روز اول فروردين سال 88 معادل 6 هزار و 999 معامله ملكي در 30 استان كشور به ثبت رسيده بود.
 
نكته جالب توجهي كه در تازه‌ترين آمار رسمي مربوط به دادوستد ملك مسكوني ديده مي‌شود، سبقت شهرهاي كشور از «تهران» در رونق معاملات مسكن است. در روزهاي اول سال 88 حدود 22  درصد از كل قراردادهاي معاملات ملك به شهر تهران اختصاص داشت، اما امسال اين نرخ به سه درصد رسيده است. برخي كارشناسان اين اتفاق را ناشي از حساسيت بالاي بازار مسكن تهران و توجه بيشتر به قيمت‌ها در سال جديد مي‌دانند كه باعث شده متعاملين قبل از خريد مسكن دقت و احتياط بيشتري به خرج دهند. 

تهران: اجاره‌نشيني كم‌رونق شد 

در 21 روز اول از فروردين‌ماه سال جديد، 730 فقره انواع معامله ملكي در شهر تهران انجام شده و جزئيات آنها در سامانه رهگيري به ثبت رسيده است. از اين تعداد، 561 قرارداد به خريد مسكن اختصاص داشته و 150 فقره قرارداد نيز براي اجاره مسكن تنظيم شده است. اين درحالي است كه در 21 روز اول سال 88، يك هزار و 502 معامله ملكي در شهر تهران انجام شده بود كه از اين تعداد 832 فقره مربوط به مبايعه‌نامه خريد و 628 فقره نيز به اجاره ملك اختصاص داشت. 

به اين ترتيب حجم خريدوفروش و اجاره مسكن در شهر تهران در فروردين‌ماه امسال به ترتيب 37 درصد و 76 درصد كاهش پيدا كرده است. 

برخي كارشناسان مسكن، علت كاهش شديد معاملات مربوط به اجاره ملك در فروردين امسال را، برگشت سطح عمومي قيمت خريد مسكن و در نتيجه قصد مستاجران به خريد عنوان مي‌كنند. 

«نه» به پيش‌خريد، فقط خريد 

آن طور كه سامانه رهگيري معاملات املاك روايت كرده است، در شهر تهران از ابتداي فروردين تاكنون 8 فقره پيش‌فروش واحد مسكوني انجام شده است. اين رقم در مدت مشابه سال قبل 22 فقره بوده است. زماني كه بازار مسكن در آستانه رونق قرار مي‌گيرد و متقاضيان مسكن تصميم به خريد مي‌گيرند معمولا پيش‌خريد‌ها كم‌رونق مي‌شود و استقبال زيادي از اين شيوه معامله نمي‌شود. 

معاملات مسكن در بالاترين سطح 

مقايسه نمودار مربوط به ثبت معاملات مسكن در سامانه رهگيري نشان مي‌دهد در چند روز گذشته از سال 89 در مقايسه با فروردين سال گذشته، حجم معاملات روزانه در بازار مسكن به‌طور متوسط 50 درصد افزايش پيدا كرده است. پارسال در چنين روزهايي، روزانه در حدود يك هزار قرارداد رسمي در بازار مسكن ثبت شده بود؛ اما هم‌اكنون حجم قراردادها در روز رقم بالاي دو هزار فقره را تجربه مي‌كند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین