کد خبر: ۹۷۴۱۲
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۰
در دیدار رییس و اعضای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

احمدی‌نژاد: با محاسبات من 5 میلیون نفر باید از تهران بروند

با دعای مردم و لطف خدا فعالیت گسل‌ها به تعویق افتاده است
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: محمود احمدی‌نژاد گفت: روند مهاجرت به سمت مراکز اصلی یکی از شاخص‌هایی است که مایوس بودن ساختارهای ما را نشان می‌دهد. 

محمود احمدی‌نژاد در دیدار با رییس و اعضای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به مناسبت فرا رسیدن سالروز تاسیس این بنیاد با ابراز خرسندی از توفیق حضور در این مراسم اظهار کرد: جلسه با شما هر سال انگیزاننده‌تر، نشاط‌آفرین و امیدبخش است. سراسر وجود امام عزیز رحمت و برکت بود و یکی از برکات جاری امام عزیز، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بوده است. این امر نوع نگاه امام(ره) را به مردم، خدمت‌رسانی و مسکن نشان می‌دهد. 
در طول این ‌٣٠ سال این نهاد پربرکت خدمات ارزشمندی را به ملت ایران ارایه کرده است که یکی از آن‌ها در بخش مسکن است و خوشبختانه با شتاب روزافزون، این خدمات در حال گسترش است. 

وی به زلزله بهار ‌٨٥ در لرستان اشاره کرد و گفت: در آن زلزله بیش از ‌٤٠ هزار واحد مسکونی دچار مشکل شد ولی با کمک این بنیاد این مشکلات برطرف و روستاها بازسازی شد. 
خوشبختانه ضعفی در زندگی مردم جاری نشد، بلکه با کمک این بنیاد و بازسازی‌هایی که انجام شد سطح زندگی و رفاه مردم ارتقا پیدا کرد و همان‌طور که گفتم بخش عمده‌ای از این خدمات بزرگ توسط بنیاد مسکن صورت گرفت. 

احمدی‌نژاد با اشاره به کمک این بنیاد در برچیده شدن کپرنشینی در کشور گفت: بعد از ‌٢٧-28 سال از پیروزی انقلاب اسلامی عده‌ای از مردم در کپرها زندگی می‌کردند ولی با کمک بنیاد مسکن این مساله امروز سر و سامان پیدا کرده و امید است ظرف یکی دو سال آینده اساس کپرنشینی برچیده می‌شود. 

وی با بیان این‌که در مورد طرح‌های هادی روستایی نیز توسط این بنیاد اقدامات مثبتی انجام شده است، گفت: این‌ها حاصل کار جمعی است و همه کمک کردند که این اتفاق بیفتد. در مورد موضوع مسکن روستایی اتفاقات خوبی افتاده است. 

رئیس‌جمهوری گفت: طبق گزارشی که خودتان ارایه کرده‌اید ‌٦٠٠ هزار مسکن روستایی ظرف ‌٣-4 سال ساخته شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری این رقم به یک میلیون برسد. 

وی ادامه داد: در قضیه‌ ساخت مسکن باید به موارد زیادی توجه داشت و این‌که انسان‌ها یک موجود مکانیکی نیستند که فقط بخواهند از مسکن به عنوان یک مکان خواب استفاده کنند. یعنی مسکن فقط جایی برای خوابیدن نیست بلکه باید محلی برای آرامش، رفاه و شادی باشد. 

احمدی‌نژاد با بیان این‌که نمای مسکن نیز بسیار مهم است گفت: خانه نباید به نحوی باشد که افراد از آن دلزده شوند. ما باید به معماری اصیل‌مان توجه ویژه‌ای داشته باشیم. باید به معماری که برگرفته از متن فرهنگ ماست توجه کنیم. مثلا شما نگاه کنید وقتی به میدان امام هزار بار نیز نگاه کنید، هزار و یکمین بار نیز که نگاه کنید از آن خسته نمی‌شوید و از دیدن آن لذت می‌برید؛ چراکه برگرفته از فرهنگ ماست. 

وی خطاب به دست‌اندرکاران بنیاد مسکن گفت: شما باید به معماری توجه ویژه‌ای داشته باشید. روی این مسأله کار کنید، معیارهای شهرسازی خودمان را مورد توجه قرار دهید. از صاحب‌نظران در این ارتباط نظرخواهی کنید و کمیته‌ خاصی را در این ارتباط تشکیل دهید. 

احمدی‌نژاد با بیان این‌که با عزم و همتی که در وجود شما هست، می‌توانید طرح هادی را در دو سال تمام کنید، گفت: ما باید به سرعت ساخت مسکن نیز توجه کنیم. شما نشان داده‌اید ظرفیت ساخت در کشور ما خیلی بیش از آن‌چه که اکنون می‌بینیم هست و شما باید از این ظرفیت به نحو احسن استفاده کنید. سیستم بانکی نیز به شما کمک خواهد کرد، در این ارتباط به صورت نامحدود برنامه‌ریزی، از ظرفیت‌ها استفاده و موضوع مسکن را به‌روز کنید. 

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: اکنون وقتی به اقتصاد خودمان نگاه می‌کنیم می‌بینیم که بهره‌برداری، استفاده‌ مناسب از منابع اعم از نیروی مادی و انسانی در سطح پایینی است و سرمایه‌ عمومی ملت در نقطه زاینده سرمایه‌گذاری نمی‌شود. در طول ‌٥٠-60 سال اعمال سیاست‌های استعماری باعث شد که اقتصاد ما دچار آسیب شود. 

محمود احمدی‌نژاد با اشاره به اینکه اکنون می‌بینیم نزدیک به ‌٦٧ درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند و نزدیک ‌٣٣ درصد در روستاها گفت: این شاخص معیوب بودن ساختار اقتصادی ماست. برای ‌٤٧ الی ‌٤٨ میلیون انسان ساکن شهرها چطور می‌شود اشتغال ایجاد کرد؟ برای این همه فارغ‌التحصیل که در شهرها زندگی می‌کنند چه شغلی می‌شود ایجاد کرد؟ برای مردم تهران که جمعیتی حدود ‌٧-8 میلیون در آن زندگی می‌کنند چگونه می‌توان اشتغال ایجاد کرد؟ آیا صنعت دور تهران را گسترش بدهیم؟ آیا این شدنی است؟ این باعث خفه شدن شهر می‌شود و جای زندگی باقی نمی‌ماند. 

وی گفت: روند مهاجرت به سمت مراکز اصلی یکی دیگر از شاخص‌هایی است که مایوس بودن ساختارهای ما را نشان می‌دهد. روند مهاجرت باید معکوس شود. مثلا در همین اطراف تهران با این جمعیت چقدر زمین کشاورزی وجود دارد و کشاورزی می‌شود که بتواند این جمعیت را پوشش دهد؟ این‌ها بیانگر این است که ما باید ساختار مهاجرت را معکوس کنیم. 

احمدی‌نژاد ادامه داد: یکی از عوامل تشویق در جهت روند مهاجرت، مسکن است. اکنون قیمت مسکن پایین آمده ولی شما شاهد بودید که در دو سال و نیم قبل چه ماجراهایی را ایجاد کردند و مسکن شد متری ‌٥/٢ میلیون تومان.اکنون روند به نحوی است که حاصل عمر افراد باید برود برای مسکن، در صورتی که حاصل عمر افراد باید در خدمت تعالی کشور قرار بگیرد و موضوع مسکن در روند معکوس مهاجرت بسیار موثر است. 

وی با بیان این‌که تهران در معرض آسیب‌های سنگینی از جمله در بحث هوا و آلودگی است، گفت: اگر مشکل آب و هوا را حل کنیم با ماجرای زلزله چه باید کرد؟ تهران روی گسل‌هایی قرار گرفته که دوره‌ فعالیت مشخصی دارند. با دعای مردم و لطف خدا فعالیت آن‌ها به تعویق افتاده است ولی تضمینی وجود ندارد و ما موظف هستیم که بر اساس علم و منطق تصمیم بگیریم. تهران دیگر جا ندارد و استان تهران در معرض آسیب‌های سنگینی است. اگر خدای نکرده در تهران اتفاقی بیفتد چطور می‌شود آن را جمع کرد؟ باید به فکر بود. باید تهران را خالی کرد. البته زوری نمی‌شود این کار را کرد. من به وقتش از مردم خواهش می‌کنم که یک مقداری از تهران بیرون بروند. 

وی با بیان این‌که بنیاد مسکن و وزارت مسکن بنشینند و در این ارتباط تدابیری بیندیشند، گفت: مثلا این تدبیر اندیشیده شود که کسی که از تهران برود و جانشینی برای او به تهران نیاید در شهرهای زیر ‌٢٥ هزار نفر به او زمین داده شود و حمایت‌های دیگری از جمله ارایه وام و یارانه صورت بگیرد و سیستم بانکی نیز حمایت‌های لازم را انجام دهد. 

رییس‌جمهوری گفت: من با محاسباتی که انجام داده‌ام فکر می‌کنم حداقل حدود ‌٥ میلیون نفر باید از تهران بروند که اگر اتفاقی افتاد بتوان آن را جمع کرد. 

وی با بیان این‌که، دولت تسهیلات خوبی را برای کشاورزی اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: هرکس در روستاها شغلی ندارد و می‌خواهد مشغول به کار شود باید از او حمایت شود و مثلا وام قرض‌الحسنه ‌٤ درصد به او بدهند. 

وی با تاکید دوباره مبنی بر این‌که روند مهاجرت باید معکوس شود گفت: تهران مانند لرستان نیست که اگر اتفاقی در آن رخ داد، بشود آن را جمع و جور کرد. یک برج ‌٢٠ طبقه در یک کوچه شش متری را وقتی که اتفاق افتاد، چطور می‌توان جمع و جور کرد. وقتی که مساله‌ای را می‌فهمیم باید از قبل چاره‌اندیشی کنیم. 

احمدی‌نژاد با اشاره به خدمات بانک‌ها و کمک آن‌ها به بنیاد مسکن گفت: امروز مدیران لایقی در مجموعه‌ بانک‌ها هستند و نشان دادند که ظرفیت بانک‌ها در کشور ما بالاست و کارهای خوبی انجام دادند و باید از پتانسیل و ظرفیت‌ها حداکثر استفاده را بکنیم. 

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: متاسفانه شاهد بودیم که در موقعی کشاورزی از نقطه‌ اصلی کانون برنامه‌ریزی کشور خارج شد و ارزهای ‌٧ تومانی داده می‌شد که صنعت وارد شود، البته در برخی موارد وارد نشد، در برخی موارد معیوب وارد شد و در برخی موارد نیز به صورت درست وارد شد. اگر کمی از این توجه و سرمایه در اختیار کشاورزی قرار می‌گرفت، بسیار در حل مشکلات کشاورزی موثر بود و این توجه می‌توانست این بخش را سامان دهد. 

وی ادامه داد: ما باید ظرفیت تولید کشاورزی خود را ارتقاء دهیم؛ چراکه با گسترش کشاورزی، اشتغال در کشور گسترش پیدا می‌کند. از آن طرف صنایع تبدیلی نیز گسترش پیدا می‌کند و این خود باعث ایجاد اشتغال می‌شود. 

رییس‌جمهوری گفت: ما باید دست به دست هم کارهای اساسی را در دستور کار قرار دهیم و در جهت رشد و پیشرفت کشور قدم برداریم. 

احمدی‌نژاد گفت: در مورد رفتن مردم از تهران نیز باید یک برنامه‌ ویژه تدوین کنید و من این را می‌خواهم و دولت نیز از این‌گونه برنامه‌ریزی‌ها پشتیبانی می‌کند و هرچقدر ما در این زمینه به سمت جلو برویم و تعداد بیشتری از تهران بروند، برنده‌تر هستیم. 

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین