تاکسی هوایی که با نامهایی مثل تاکسی پرنده و Air Taxi نیز شناخته میشوند، هواپیماهای کوچک، سبک و فوق سبکی هستند که برای مسافتهای کوتاه و فوری استفاده میشوند. این هواپیماها برنامه پروازی مشخصی ندارند و میتوانند با حداقل ظرفیت ممکن یعنی اندازه یک تاکسی یا اتوبوس با سرعت بالا مسافر جابجا کنند. همچنین بنابرگفته کارشناسان، این هواپیماها با وزن کم و قابلیت کنترل بالا، میتوانند در بسیاری از فرودگاههای کوچک نشست و برخاست کنند.
تاکسی هوایی در ایران اگرچه در سالهای بسیار دور فعالیت داشته اما به دلیل عدم توسعه زیرساختها، به مرور زمان به حاشیه رفت و طی این سالها نیز با وجود رشد صنعت هوایی در کشور، شرکتهای تاکسی هوایی گسترش پیدا نکردند و اگرچه در برخی مناطق از کشور صحبتهایی در خصوص راهاندازی این خطوط هوایی مطرح شد اما این پروازها به صورت پیوسته و مستمر عملیاتی نشد.
چندی پیش اما رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از راهاندازی مجدد تاکسیهای هوایی خبر داد و گفت که تا پایان سال تاکسی هوایی در مسیر زنجان به البرز راهاندازی میشود.
پور فرزانه همچنین ضمن اشاره به اینکه راهاندازی این تاکسیها برای جزایر کیش به هندورابی نیز در دستور کار است اعلام کرد که در حال حاضر حدود ۱۰ تا ۱۲ هواپیمای زیر ۱۹ نفر در کشور داریم که قابلیت پرواز در این بخش را دارند.
امروز (۱۹ اسفند) اولین تاکسی هوایی در کشور البته نه در مسیر وعده داده شده، به پرواز در آمد و این پرواز در مسیر کرج - قزوین با یک فروند هواپیمای پایپر متعلق به یکی از شرکت های هواپیمایی انجام شد.
این شرکت هواپیمایی از سال ۱۳۹۹ با دریافت مجوز تاکسی هوایی از سازمان هواپیمایی کشوری بهعنوان نخستین ایرتاکسی خصوصی کشور فعالیت خود را آغاز کرده است.
آن طور که گفته می شود ایرتاکسی ها با هدف کاهش زمان سفر، افزایش انعطافپذیری و کاهش مشکلات ناشی از ازدحام جادهای و تأخیرهای پروازی طراحی شده است. در بسیاری از کلانشهرها، مناطق پرترافیک و نقاطی با زیرساختهای جادهای محدود، ایرتاکسی میتواند جایگزینی سریع و کارآمد برای روشهای حملونقل دیگر باشد.
حال با پرواز اولین تاکسی هوایی، سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده که مسافران میتوانند بدون وابستگی به برنامههای ثابت شرکتهای هواپیمایی، مسیرهای موردنظر خود را انتخاب کرده و در کوتاهترین زمان ممکن به مقصد برسند.