کد خبر: ۹۷۵۵۵
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۲:۱۹

دستیارارشداحمدی نژاد: گفتمان جهان بر اساس اظهارات احمدی‌نژاد تغيير كرد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مجتبي ثمره هاشمي در نشستي كه به عنوان بررسي روند هسته‌اي شدن ايران در دانشكده ادبيات دانشگاه علامه طباطبايي برگزار شده بود با گرامي‌داشت روز 20 فروردين به عنوان روز جشن هسته‌اي و با اشاره به نخستين استفاده ايران از انرژي هسته‌اي در دوران پيش از پيروزي انقلاب گفت: در آن دوران استفاده از انرژي هسته‌اي به منظور توليد سوخت هسته‌اي در داخل كشور نبود. قراردادي ميان ايران و يك شركت آلماني براي راه‌اندازي نيروگاه منعقد شده بود و پس از آن نيز قراردادهايي با كشورهاي فرانسه و آمريكا به امضاء رسيد.

وي ادامه داد: اما متاسفانه پس از پيروزي انقلاب اين كشورها تعهدات خود را زيرپا گذاشتند و اعلام كردند كه ما به شما سوخت هسته‌اي نمي‌دهيم. طبيعي بود كه در اين مقطع ما بايد به اتكاء نيروهاي خودمان اقدام به توليد زنجيره‌اي براي توليد سوخت هسته‌اي كنيم.

دستيار ارشد احمدی نژاد اعلام كرد: ايران مرحله‌اي را تا زمان سوخت هسته‌اي طي كرد و زماني‌كه اين كشورها متوجه امكان دسترسي ايران به سوخت هسته‌اي شدند به كشورمان آمدند و گفتند كه ما نبايد سوخت هسته‌اي داشته باشيم چراكه امكان انحراف برنامه‌هاي هسته‌اي ما براي توليد سلاح وجود دارد.

وي افزود: تبليغات دروغيني را نيز راه انداختند كه گويا ايران در حال حاضر به سلاح هسته‌اي دسترسي پيدا كرده است. كار را به شوراي امنيت كشيدند و چندين قطعنامه صادر كردند.

ثمره هاشمي گفت: البته در دولت هشتم چند وزير به ايران آمده بودند و براي جلب اعتماد آنها با درخواستشان براي تعطيلي تاسيسات هسته‌اي موافقت شد. و پس از آن ما از آنها خواستيم با توجه به نزديك شدن به روزهاي پاياني اين دولت تعطيلي را لغو كنند كه نپذيرفتند و پس از استقرار دولت احمدي‌نژاد نامه‌اي به آژانس نوشته شد كه ما مي‌خواهيم در حضور بازرسان آژانس فعاليت خود را از سر گيريم.

دستيار ارشد احمدی نژاد تصريح كرد: در اين مقطع زماني بود كه جريان را به شوراي حكام كشاندند و مجلس نيز تهديد كرد كه در صورت اصرار بر مواضع اين كشورها ما پروتكل را اجرا نمي‌كنيم كه با فضاسازي‌هاي بعدي كشورهاي غربي اوضاع به اين شكل در آمد.

وي با اشاره به اظهارات احمدي‌نژاد در دوم فروردين‌ماه 85 كه موضوع دسترسي ايران به سوخت هسته‌اي را مطرح كرده بود گفت: طرح اين موضوع در زمان مذكور نيز جنجال‌ساز شد و با اعلام اين مطلب كه ما از تحقيقات هسته‌اي گذشته و به صنعتي‌شدن رسيده‌ايم جار و جنجال‌هاي ديگري به راه افتاد.

ثمره هاشمي تاكيد كرد: اعلام اين مطلب كه ايران به حلقه مفقوده توليد سوخت هسته‌اي دسترسي پيدا كرده است در سال 87 جنجال‌هايي را پيرامون برنامه‌ هسته‌اي كشورمان ايجاد كرد.

وي با اشاره به اظهارات وزارت دفاع آمريكا مبني بر اينكه اين كشور 2 استراتژي را براي توليد سلاح‌هاي هسته‌اي در دستور كار خود قرار داده است گفت‌: مسئولين اين كشور در رابطه با كشورهاي فاقد سلاح‌هاي هسته‌اي كه پايبند به تعهدات عدم اشاعه نيستند چند طرح احتمالي محدود را بيان كردند مبني بر اينكه اين كشورها ممكن است با حملات شيميايي عليه آمريكا و متحدانش وارد عمل شود.

وی تصريح كرد: بر اساس تفكر مقامات كاخ سفيد هر كشوري كه دارنده سلاح‌هاي هسته‌اي باشد از قدرت برتري برخوردار است و اين موضوع به معناي دامن زدن به رقابت‌هاي هسته‌اي است. 

ثمره هاشمی هم‌چنين با اشاره به قرارداد جديدي ميان آمريكا و روسيه براي كاهش كلاهك‌هاي هسته‌اي جهان به امضاء رسيده است اظهار داشت: اين طرح كه بر اساس آن قرار است كلاهك‌هاي هسته‌اي جهان به يك سوم كاهش پيدا كند طرحي غيرواقعي است چراكه تنها سلاح‌هايي كه تاريخ مصرف آنها سپري شده است از رده خارج مي‌شود.

در ادامه اين نشست در پاسخ به سئوالي كه در رابطه با امكان عملياتي شدن تهديدات آمريكا و اسرائيل طرح شده بود گفت: به گمان بنده گفتمان جهان بر اساس اظهارات احمدی نژاد تغيير پيدا كرده است و دنياي امروز دنياي فرهنگ، علم و معنويت است.كشورهايي كه خواهان تحميل اراده‌شان به ما هستند بايد بدانند كه ما در مقابل تهديدهايشان مقاومت خواهيم كرد.

وي در رابطه با زمان راه‌اندازي نيروگاه بوشهر نيز گفت: نخستين تست نيروگاه آب گرم بوشهر در 20 فروردين‌ماه انجام گرفت و براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته اين نيروگاه اوايل تابستان وارد مدار خواهد شد. سوخت زيادي توليد شده است كه به مرور زمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

وی در رابطه با نحوه بهره‌برداري از سوخت هسته‌اي در نيروگاه‌هاي توليد برق گفت: بر اساس مصوبه مجلس ما نيازمند توليد 20 هزار مگاوات برق هسته‌اي هستيم كه اين سوخت در نيروگاه‌هايي كه به اين منظور ساخته مي‌شوند توليد خواهد شد.

وي هم‌چنين در رابطه با برنامه‌هاي آينده هسته‌اي كشور با توجه به تهديدهاي كشورهاي غربي گفت: ايران راه خود را انتخاب كرده و در پيش گرفته است چراكه دنياي امروز به اين موضوع نياز دارد و تا 20 سال آينده نيز به آن دست پيدا خواهد كرد. اين آينده‌نگري ما را اثبات مي‌كند كه ضرورت‌هاي دنياي خود را به خوبي شناخته‌ايم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین