کد خبر: ۹۷۶۶۰
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶

ایاد علاوی: احتمال وقوع جنگ فرقه‌ای در عراق وجود دارد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: ایاد علاوی نخست‌وزیر پیشین عراق و رهبر ائتلاف العراقیه در مصاحبه با روزنامه «واشنگتن‌پست» در دفتر کار خود در بغداد گفت كه چنانچه ائتلاف شیعه در این کشور قدرت را به دست گیرد، جنگ فرقه‌ای در عراق به‌راه خواهد افتاد.

وی این سخنان را در حالی مطرح می‌کند که «نوری المالکی»، نخست‌وزیر کنونی در مورد وقوع تقلب گسترده در انتخابات عمومی 7 مارس در 5 استان عراق به طریق قانونی شکایت کرده است. 

ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی نسبت به صحت و تایید 750 هزار رأی از مجموع آرای ماخوذه در انتخابات اخیر پارلمان این کشور ابراز تردید کرده بود. 

علاوی در مصاحبه با این روزنامه، مالکی را به استفاده از قدرت به منظور تغییر نتایج، متهم کرد. 

نخست‌وزیر پیشین عراق خواستار مداخله آمریکا و همچنین سازمان ملل در روند انتخابات پارلمانی و سیاسی در این کشور شد. 

علاوی همچنین هشدار داد كه در صورت اين كه ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی با سایر اتئلاف‌های شیعه همچون «ائتلاف ملی» به رهبری «عمار حکیم» در پارلمان این کشور متحد شود، ائتلاف العراقیه در مجلس تنها خواهد ماند. 

در انتخابات پارلمانی عراق، ائتلاف العراقیه به رهبری ایاد علاوی 91 کرسی و ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری المالکی ۸۹ کرسی مجلس عراق را کسب کرد. 

بر اساس قوانین عراق، پیروز انتخابات عراق با توجه به ناکامی در کسب بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمان، باید برای تشکیل دولت با گروه‌های دیگر ائتلاف کند. 

در این انتخابات بیش از  6 هزارو 200 نامزد از  6 ائتلاف اصلی، چند گروه قبیله‌ای و چندین گروه اقلیت در انتخابات 7 مارس عراق برای کسب 325 کرسی پارلمان این کشور به رقابت پرداختند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین