پسجاد ملوک زاده، کارشناس حوزه لیفتراک گفت: با توجه به نقش کلیدی لیفتراک در افزایش بهره وری و کاهش هزینههای عملیاتی، اطلاع از وضعیت فعلی و چشم انداز واردات این تجهیزات در سال پیش رو یعنی سال ۱۴۰۴ برای بسیاری از فعالان اقتصادی و صنعتی بسیار مهم است.
در حال حاضر، واردات لیفتراک نو به کشور ممنوع اعلام شده است. این تصمیم به دلایلی همچون حمایت از تولید داخلی، کاهش وابستگی به واردات و تقویت زیرساختهای صنعتی کشور اتخاذ شده است. سیاست گذاران معتقدند که با محدود کردن ورود تجهیزات خارجی، میتوان زمینه رشد و توسعه تولیدکنندگان داخلی را فراهم کرد. همچنین، این تصمیم در راستای کاهش خروج ارز از کشور و مدیریت بهتر منابع ارزی اتخاذ شده است.
یکی از تحولات مهم سال گذشته در حوزه واردات لیفتراک، آزادسازی واردات لیفتراکهای مستعمل با ظرفیت بیش از ۱۰ تن بوده است. بر اساس کمیسیون ماده یک بخشنامه اجرایی قوانین صادرات و واردات، وارد کردن ماشین آلات دست دوم به کشور عموماً ممنوع است. اما برای لیفتراکهای سنگینتر از ۱۰ تن، با رعایت شرایط زیر، استثنا قائل شدهاند:
با توجه به اهمیت لیفتراکها در افزایش بهره وری و کاهش هزینههای عملیاتی در صنایع، انتخاب سیاستهای مناسب در زمینه تأمین این تجهیزات ضروری است. ممنوعیت واردات لیفتراک نو و شرایط خاص واردات لیفتراکهای مستعمل، چالشهایی را برای پاسخگویی به تقاضای بازار به وجود آورده است. با این حال، با توجه به استهلاک بالای لیفتراک و نیاز مداوم به نگهداری و تعمیرات آن، خرید از برندهایی که دارای خدمات پس از فروش در ایران باشند به شدت توصیه میشود. انتخاب صحیح و آگاهانه در این زمینه میتواند هزینههای بلندمدت را کاهش داده و بهره وری صنعتی را افزایش دهد.