کد خبر: ۹۷۶۸۲
تاریخ انتشار : ۲۷ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۳:۱۲
یک اشتباه قرآنی در سخنان رئیس‌جمهوری

سخن رییس جمهوری از روی مطالعه نبود

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب- سرویس فرهنگ و اندیشه: محمد مهاجری در وبلاگ خود از یک اشتباه قرآنی آقای احمدی‌نژاد در آخرین سخنان تلویزیونی ایشان نوشته است.

وی در وبلاگ خود آورده که آقای احمدی‌نژاد در آخرین سخنان تلویزیونی خود بحثی در باره ازدیاد جمعیت مطرح کرد که از مقولات مطرح در 30 سال اخیر است و همواره موافقان و مخالفانی چه در حاکمیت و چه در بیرون از آن داشته است و هم اینک نیز دارد.

وی می‌افزاید: اما آنچه در این نوشته کوتاه می‌آید ربطی به مسائل اجتماعی و اقتصادی مربوط به این بحث ندارد. بلکه صرفا به آن بخش از اظهارات رئیس جمهور محترم می‌پردازد که سخن خود را به آیه‏ای از قرآن مستند کرد و لابد به همین استناد لازم دانست ابراز تعجب کند از سکوت علمای دینی در برابر شعار "دو فرزند کافی است".

مهاجری در ادامه می‌نویسد: آقای احمدی‌نژاد بخشی از آیه 31 سوره اسراء را مورد استناد قرار داد که می‌فرماید: " ولا تقتلوا اولادکم خشیه املاق "( فرزندان تان را از بیم فقر نکشید). در بیان آقای رئیس جمهور، منظور قرآن از " نکشتن فرزند" معادل" مخالفت با کاهش جمعیت" گرفته شد. گرچه به احتمال زیاد، سخن ایشان از روی مطالعه قبلی نبوده و ارتجالا به ذهن شان رسیده است و در صورت تدبر بیشتر، متوجه سهو خود خواهد شد اما از آنجا که آیه مزبور عینا توسط آقای ثمره هاشمی دستیار ارشد ایشان در تتمیم استدلال آقای احمدی نژاد به کار برده شد توضیح زیر لازم است.

وی در ادامه توضیحاتش می‌افزاید: ظاهر آیه که صراحتا در آن واژه "قتل" به کار رفته، به هیچ روی تعبیر" مخالفت با کاهش نسل" را نمی‌رساند. مراجعه به تفاسیر قدما و متاخرین نیز به هیچ وجه، برداشت آقای احمدی‌نژاد را موجه نمی‌داند.( شخصا به تفسیرهای مجمع‌البیان، المیزان، کشاف و نمونه مراجعه کردم) ...و آخر اینکه باوجود ضرورت انکارناپذیر آگاه بودن متولیان دولت از فقه و حقوق اسلامی، باید آنان را از استفاده نابجا از علوم دینی برای توجیه سخنان و رفتارهای شان برحذر داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین