کد خبر: ۹۷۷۱۷
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۰۳:۰۶
بر اساس آمار 10 ماهه سال 1388 رخ داد:

کاهش 50 درصدی صدورپروانه ساختمانی درتهران

آفتاب‌‌نیوز :  آفتاب:  مجموع عوارض و تراكم ساخت‌و‌سازهايي كه در 10 ماه اول سال 88 در شهر تهران شروع شده يك هزار و 523 ميليارد تومان محاسبه شده است؛ اما از اين رقم تاكنون نزديك به 400 ميليارد تومان وصول شده است. به اين ترتيب شهرداري تهران در دريافت 70 درصد از عوارض مسلم ساخت‌و‌ساز تاكنون ناكام مانده است.

عوارضي كه در 10 ماه پارسال از محل ساخت‌و‌ساز محاسبه شده نسبت به مدت مشابه سال قبل 21 درصد كاهش پيدا كرده است. اين در حالي است كه حجم ريالي عوارض وصول شده در اين مدت تقريبا ثابت بوده است.شهرداري تهران در 10 ماه سال 87 نيز 383 ميليارد تومان درآمد از محل عوارض ساخت وصول كرد. 

اكنون با گذشت یک ماه از سال 88، سیاست‌گذاری‌های جدید برای نحوه دریافت عوارض ساخت‌وساز در شهرداری آغاز می‌شود و به گفته مسوولان حوزه شهری در این سیاست‌گذاری تاکید هر چه بیشتر بر کسب درآمد‌های پایدار و عدم وابستگی به ساخت‌وساز خواهد بود، البته برای این هدف یک دلیل محکم و منطقی وجود دارد و آن کاهش درآمد‌های وصولی شهرداری تهران در سال 88 نسبت به سال 87 از محل وصول عوارض ساخت‌وساز است. 

در حال حاضر بسیاری از مسوولان و قانونگذاران حوزه ساخت‌وساز در شهرداری بر این اعتقادند که باید وابستگی 80 درصدی این سازمان به درآمد‌های ساخت‌وساز را کاهش داد تا در صورت رکود بازارساخت‌وساز که در واقع به نوعی سبد مالی شهرداری به شمار می‌آید، این سازمان با بحران مواجه نشود؛ چراکه با مروری بر آمار ده ماهه اول صدور پروانه و پایان کار در سال 88 می‌توان نتیجه گرفت که شهرداری از اقبال کمتری نسبت به سال 87 که اوج رکود بازار مسکن بوده، برخوردار بوده است. 

این در حالی است که تعداد بناهایی که در سال 88 به اتمام رسیده‌اند بیشتر از ساختمان‌هایی است که در سال 87 پایان کار دریافت کرده‌اند. 
 
با استناد به آمارهای دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی در تهران، در ده ماهه اول سال 88 برای 67 هزار و 777 واحد مسکونی پروانه صادر شده، این در حالی است که در زمان مشابه در سال 87 برای 136 هزار و 757 واحد مسکونی پروانه صادر شده و این یعنی 50 درصد کاهش در صدور مجوز‌های ساخت در سال 88 و کاهش درآمد‌های شهرداری بر همین اساس. 

پيش‌بيني هر ساله امكان‌پذير نيست 

داوود غفاری، مدیرکل دفتر نظارت بر صدور پروانه‌های ساختمانی درباره آمار ساخت‌وساز در ده ماهه اول سال 88 به «دنیای اقتصاد» گفت: هیچگاه نمی‌توان از آمار صدور پروانه‌های ساختمانی در یک سال، آمار رکود یا رونق ساخت‌وساز را در همان سال بررسی و برآورد کرد؛ چراکه تقریبا دو سال زمان می‌برد تا سازنده‌ها مجوز ساخت را تبدیل به بنا کنند و شاید پس از اتمام سازه نیز نسبت به دریافت پایان کار و وصول عوارض اقدام نکنند. 

وی در ادامه تاکید کرد: برای قضاوت و پیش‌بینی در مورد وضعیت ساخت‌وساز در سال 89 یا سالی که گذشت (سال88) زود است؛ چراکه آمار منتشر شده در پایان اسفند ماه تعیین می‌کند که وضعیت ساخت‌وساز در 2 سال آینده (یعنی تا سال 91) به چه شکل خواهد بود.

غفاری در ادامه یادآور شد: میزان صدور پروانه‌های ساختمانی در اسفندماه می‌تواند به اندازه 3 تا4 ماه اول سال بر بازار مسکن تاثیر بگذارد؛ چراکه عملا در فروردین ماه به دلیل تعطیلات پی‌درپی مجوز چندانی صادر نمی‌شود و در اردیبهشت‌ماه نیز اکثر سازندگان شروع به ساخت بناهایی می‌کنند که در اسفند ماه مجوز آن را از شهرداری دریافت کرده‌اند. 

با بررسی اعداد و ارقام مربوط به وصول عوارض ساخت‌وساز به این نتیجه می‌رسیم که شهرداری در 10 ماه اول سال 87، بیش از یک هزار و 900 ميليارد تومان درآمد حاصل از دریافت عوارض داشته است، ولی این آمار در سال 88، يك‌هزار و 500 ميليارد تومان اعلام شده و این نشان دهنده عدم پرداخت و تکمیل ساخت‌وساز‌ها در سال گذشته است.
همچنین با استناد به آمار ارائه شده توسط دفتر صدور پروانه‌های ساختمانی طبق بررسی‌های انجام شده در ده ماه اول سال 88، شهرداری تهران از محل وصول درآمدهای ناپایدار نقدی، 381 میلیارد تومان درآمد کسب کرده است. 

این در حالی است که در زمان مشابه در سال 87 نيز، 383 میلیارد تومان از محل عوارض وصولی ساخت، درآمد داشته و این آمار نشان می‌دهد که ظرف یک سال گذشته تاکنون درآمد‌های شهرداری چندان دچار کاهش و افزایش نشده است و می‌توان پس از این به ثبات آمار درآمد‌ها، پروانه‌های ساخت‌وساز و به دنبال آن رونق بازار مسکن امیدوار بود؛ هرچند که پیش‌بینی صد در صد بازار ساخت‌وساز در سال 89 کاملا به میزان رشد یا کاهش آمارهای وصول عوارض و صدور پروانه و پایان کار در اسفند سال88 بستگی دارد و تا به امروز نیز آماری در این زمینه منتشر نشده است. 

دیدگاه شورای شهر 

با در نظر گرفتن سیاست حرکت شهرداری به سمت درآمد‌های پایدار و کاهش وابستگی این سازمان به درآمد‌های ناشی از ساخت‌وساز، شورای شهر تهران به عنوان نهاد تایید‌کننده و تصویب‌کننده قوانین پیشنهادی شهرداری، در سال جدید با هرگونه افزایش عوارض ساخت مخالف بوده و بر اجرای قوانین مربوط به اخذ درآمد‌های پایدار تاکید دارد.
800 میلیارد تومان چک برگشتی در شهرداری
با تمامی آمار و ارقام اعلام شده حسین محمد پورزرندی، معاون مالی و اداری شهردار تهران چندی پیش از عدم وصول 800 میلیارد تومان چک شهرداری از سال‌های گذشته خبر داد.
پورزرندی، با بیان اينكه 10 درصد چك‌هاي شهرداري تهران از سال‌هاي گذشته و سال‌جاري وصول نشده و باقي مانده است، گفت: معمولا سالانه 700 تا 800 ميليارد تومان چك‌هاي شهرداري كه درحساب‌هاي بودجه‌اي روي آنها برنامه‌ريزي‌ مي‌شود، وصول نمي‌شوند و در حساب‌ها باقي مي‌مانند. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین