کد خبر: ۹۷۷۵۹
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۸:۲۴
نشریه آلمانی دی پرسه در گزارشی نوشت؛

محبوبیت روز افزون ازدواج موقت در ایران

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشریه آلمانی دی پرسه در گزارشی به قلم کریستوف هوبِر به فیلم مستندِ "در بازار جنسیت ها" از سودابه مرتضایی پرداخت و نوشت:ازدواج موقت در ایران روز به روز محبوب تر می شود، هرچند آمار دقیق در این مورد وجود ندارد.

دی پرسه در ادامه به معرفی ازدواج موقت در اسلام پرداخت و نوشت:ازدواج برای دست کم یک ساعت – یا ۹۹سال، : مسلمانان شیعه دربارۀ نهاد سنتی ازدواج موقت به پیامبر استناد می کنند. این نهاد به زائران یا سربازان امکان می دهد نیاز جنسی خود را بصورت شرعی ارضا کنند و از رابطۀ جنسیِ بی بند و بار که گناه کبیره است بپرهیزند.

دی پرسه سپس افزود:فیلم مستندِ "در بازار جنسیت ها" از سودابه مرتضایی این نهاد را دقیق تر زیر ذره بین می گیرد: در دفترهای ازدواج قراردادهایی بسته می شود که ضوابط رابطۀ جنسی با مدت محدود را تنظیم می کند. نهاد ازدواج موقت، می تواند آزادی را میسر سازد. این نکته را که ممکن است زنان ضرر کنند نمی توان رد کرد اما مردها هم مشکل های خود را دارند: یکی دنبال ازدواج موقت است تا بتواند خانه اجاره کند – به مجردها کسی خانه اجاره نمی دهد. مرتضایی در این فیلم نشان می دهد که نسل جوان برداشت متفاوتی از نقش جنسیت ها دارد: فیلم نمایی از تغییر در جامعه هم هست.

سودابه مرتضایی در پاسخ به این سوال "دی پرسه" که: چطور شد به این فکر افتادید در بارۀ موضوع ازدواج موقت فیلم بسازید؟ گفت : تصادفی بود. در جمع بعضی از دوستان اتریشی به ازدواج موقت اشاره کردم: قبلاً چیزی در این باره نشنیده بودند و به نظرشان کاملاً عجیب آمد. برای من امری عادی است، اینجا بود که آنچه برای این دوستان باورنکردنی است علاقۀ من را به خود جلب کرد: همین تصور که در ایران همه چیز مقرراتی و خشک است – چطور می شود نهادی وجود داشته باشد که رابطۀ آزاد جنسی را ممکن می کند؟ و با موضوع ازدواج موقت می خواهم مناسبات بین جنسیت ها را بررسی کنم: مردان و زنان چطور با هم رفتار می کنند، چه نقشی دارند؟

مرتضایی در پاسخ به این سوال دی پرسه که آیا حکومت ایران می تواند با قاعده مند کردن ازدواج موقت از برخورد علنی با زندگی زنانه چشم پوشی کند؟ گفت: دقیقاً! البته در تمام دین ها و نظام های بزرگ از طرفی می خواهند نظارت کنند که آدم ها چه می کنند و از طرف دیگر می دانند که باید سوپاپ اطمینانی برای آنها باز بگذارند. ازدواج موقت برای این منظور مثبت و کارگشا بوده است .
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۵ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۰
0
0
نظرمن که مردی 57ساله هستم و7سال قبل همسرم براثربیماری فوت کردولیسانس انگلیسی سال54هستم اماتوان مالی ندارم اینه که ازدواج موقت خوبه ومنظورفقط تخلیه جنسی حیوانی نیست همصحبتی یکمردبایک خانوم ازوالاترین نعمات خداوندیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۰۲/۰۱
0
0
به نام خدا
اگر بدرستی مورد استفاده قرار گیرد خوب است
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین