کد خبر: ۹۷۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۳

اول اردیبهشت روز سعدی نامگذاری شد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:سنتی كه از سال 81 آغاز شد و براین اساس هر ساله برنامه‌های بسیاری با یاد شیخ اجل در شیراز و سراسر ایران و جهان برگزار می‌شود. مدیر مركز سعدی شناسی به مناسبت اول اردیبهشت امسال - روز سعدی- برنامه‌های این مركز را اعلام كرد.كورش كمالی‌ سروستانی درباره برنامه‌های یاد‌روز سعدی، گفت: امسال با توجه به اینكه سالروز سعدی با عنوان غزل نامگذاری شده، سخنرانان علمی در اول اردیبهشت ماه درخصوص ویژگی‌های غزل، زیبایی شناسی، عارفانه و عاشقانه‌بودن، تأثیر سبك غزل سعدی در دوره‌های بعد و ویژگی‌های غزل وی سخن می‌گویند.

سروستانی تصریح كرد: همزمان با یادروز سعدی، سیزدهمین «دفتر سعدی شناسی» ویژه بوستان از سوی مركز سعدی‌شناسی منتشر می‌شود. مدیر مركز سعدی‌شناسی درباره این دفتر عنوان كرد: «دفتر سعدی‌شناسی» گزارش كاملی از مقالاتی است كه سال گذشته سخنرانان علمی یاد‌روز سعدی در این روز ارائه كردند.

وی اضافه كرد: در این كتاب مقالات سخنرانان علمی یاد‌روز سعدی از جمله احمد سمیعی گیلانی، غلامحسین دینانی، اصغر دادبه، سعید حمیدیان، علی اشرف صادقی و حبیب یغمایی درخصوص مقاله‌شناسی و كتابشناسی بوستان و گزارش سعدی‌پژوهی در سال 88 منتشر خواهد شد.

به گفته وی برگزاری یادروز سعدی فرصت مغتنمی است كه بتوان از یك سو داشته‌ها و كاستی‌های این عرصه را در هر سال به قضاوت نشست و از سوی دیگر شعله سعدی‌پژوهی را پرفروغ‌تر كرد تا در آینده‌ای نه چندان دور، شاهد آفرینش آثار گرانسنگی در این عرصه باشیم.

رئیس بنیاد سعدی شناسی با اشاره به گردهمایی استادان زبان ادب پارسی و سعدی‌شناسان سراسر كشور در شیراز اظهار داشت: بنیاد سعدی‌شناسی مانند هر سال در كنار برنامه‌هایی كه برگزار می‌كند كنگره‌ای را در مورد یكی از وجوه شخصیتی و ادبی سعدی برپا می‌كند. مراسم امسال بر حول محور زندگی، اندیشه، شخصیت و زبان سعدی قرار گرفته است.

گلباران آرامگاه سعدی، شعرخوانی و بازدید رایگان از مجموعه آرامگاه سعدی از دیگر برنامه‌های این روز در شیراز است. همچنین همزمان با این مراسم در شیراز مراكز زبان و ادب فارسی و نمایندگی‌های فرهنگی ایران در سراسر جهان ویژه‌برنامه‌هایی با نام سعدی برگزار می‌شود.

شاعران ایران و جهان در سعدیه

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس نیز از برگزاری همایش شاعران ایران و جهان به مناسبت یاد روز شیخ اجل در سعدیه خبر داد. منصور طبیعی، مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با ابراز خرسندی از میزبانی و حضور میهمانان این همایش در این استان در‌خصوص برنامه‌های این استان گفت: روز دوشنبه 30‌فروردین، نخستین نشست فرهنگی ویژه استان فارس با نام شب شعر در حافظیه برگزار می‌شود.

طبیعی اضافه كرد: در این نشست 10 شاعر خارجی و چند تن از شاعران داخلی، ملی و در سطح استان به شعرخوانی می‌پردازند. وی گفت: صبح روز سه‌شنبه 31 فروردین ماه نیز، مراسم شعرخوانی در دانشگاه شیراز با حضور استادان و دانشجویان رشته ادبیات فارسی برگزار خواهد شد.

طبیعی در زمینه برنامه‌های اصلی استان فارس در این همایش نیز تصریح كرد: استان فارس هر سال به مناسبت سالروز شاعران كهن ایران زمین، سعدی و حافظ برنامه‌های متنوع فرهنگی برگزار می‌كند. امسال نیز همزمان شدن این برنامه‌ها با همایش شاعران ایران و جهان، برنامه‌ای با عنوان نشست شاعران ایران و جهان در سعدیه شیراز با حضور مقامات استانی و ملی برگزار می‌شود.

در این نشست كه بعدازظهر سه‌شنبه 31 فروردین از ساعت 19 تا 21 برگزار می‌شود مسئولان استانی و كشوری حضور خواهند داشت.همچنین برنامه دیگری با عنوان نشست علمی در خصوص سعدی نیز همزمان با این برنامه به همراه گلباران كردن مقبره سعدی برگزار خواهد شد. در نشست علمی پیرامون سعدی مقالات متعددی كه سعدی شناسان ارائه كرده‌اند در تالار حافظ مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

مدیركل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس خاطرنشان كرد: گلگشت شیراز شامل بازدید میهمانان این همایش از مكان‌های تاریخی استان فارس مانند بازار وكیل‌آباد، سرای مشیر، بنیاد فارس شناسی، تخت جمشید و زیارت حرم احمدبن موسی شاه چراغ از برنامه‌های جنبی استان فارس است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین