آفتابنیوز : آفتاب: محمد جواد محمدی زاده در نشست خبری افزود: هفته گذشته، برای متوقف کردن طرح ساخت بندر کاسپین در منطقه آزاد انزلی، حکم قضایی گرفته ایم.
رئیس سازمان محیط زیست گفت: خاک ریزی انجام شده موردتائید محیط زیست نیست و برای تبادل آب باید از شمعک استفاده شود.
وی افزود: محیط زیست در برخی موارد، با سازمان بنادر و کشتیرانی مشکل داشته است که البته برخی از آن ها در چابهار و کیش برطرف شد، اما مشکل درباره نحوه احداث بندر کاسپین باقی است.
محمدی زاده گفت: رئیس سازمان میراث فرهنگی هم، برای حل مشکل، قول ورود به موضوع را داده است.
بگفته حسن خسته بند، نماینده بندر انزلی در مجلس، ساخت این بندر350 هزار هکتار از دریای خزر را خشک میکند.
این طرح که از مصوبات دور دوم سفرهای استانی رئیس جمهور به استان گیلان است، اعتراض سازمان های محیط زیستی را به علت ارائه نکردن گزارش ارزیابی زیست محیطی در پی داشته است.
اما مسئولان منطقه آزاد انزلی تاکید کرده اند که طرح ساخت موج شکن های بندر کاسپین، هیچگاه متوقف نشده است و نخواهد شد.
مدیرکل محیط زیست گیلان پیش از این با انتقاد از مجری های این طرح گفته بود: منطقه آزاد انزلی از زمان آغاز عملیات طرح بندر کاسپین تاکنون، از محیط زیست استعلام و مجوزی دریافت نکرده است.
کامران زلفی نژاد افزود: ادامه این عملیات، بدون دریافت مجوز، ما را مجبور به طرح شکایت در دستگاه قضایی کرد.
در همین حال پس از کشمکش های بسیار میان سازمان محیط زیست و سازمان منطقه آزاد انزلی، کمال فیروز آبادی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی در جواب به مسئولان محیط زیست گیلان گفت: هیچ مانع غیرقانونی، توانایی ایجاد وقفه در عملیات اجرایی احداث موج شکن های بندر کاسپین را ندارد.
منطقه آزاد انزلی، با مساحت سه هزار و200 هکتاری یکی از مناطق آزاد شش گانه ایران به شمار می رود.
هزینه نهایی طرح ساخت بندر کاسپین در این منطقه، حدود400 میلیارد تومان برآورد شده است.