کد خبر: ۹۷۹۴۹
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ - ۲۰:۵۵
در انتقاد به بازشماری دستی آرا در بغداد؛

علاوی: تشکیل دولت حق ماست

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش رادیو عرب زبان "سوا"، ایاد علاوی بار دیگر در اظهاراتی گفت چه نوری المالکی قبول کند یا نپذیرد، این ما هستیم که دولت آینده عراق را تشکیل خواهیم داد.

علاوی در گفتگو با این رادیوی آمریکایی، بار دیگر بر پافشاری خود برای تشکیل دولت به سبب کسب بیشترین آرا تاکید کرد. 

فهرست العراقیه تنها با اختلاف دو کرسی با ائتلاف نوری المالکی موسوم به دولت قانون در رده نخست قرار گرفت، اما تصمیم کمیسیون عالی انتخابات برای بازشماری دستی آرا در بزرگترین حوزه انتخاباتی یعنی بغداد ممکن است نتایج اعلام شده انتخابات را تغییر دهد.

این در حالی است که دادگاه فدرال عراق با تفسیر قانون اساسی درباره طرف تشکیل دهنده دولت تاکید کرده است فراکسیون اکثریت در پارلمان و نه گروه پیروز حق تشکیل دولت جدید را دارد.

علاوی گفت دولت آینده باید بر اساس "مشارکت ملی و دوری از سهمیه بندی طایفه ای و حزبی" تشکیل شود، زیرا روند سیاسی طایفه ای در عراق ویرانگر خواهد بود.

وی درباره بازگشت خشونت به جامعه عراق به ویژه در صورت عقب نشینی نظامیان آمریکایی به سبب باقی ماندن آنچه عناصر تنش زا خواند، هشدار داد و اظهار داشت : با عقب نشینی نظامیان آمریکایی، به وجود آمدن خلاء سیاسی و امنیتی و اطلاعاتی منجر به بازگشت خشونت به جامعه عراق و به ویژه با باقی ماندن عناصر تنش زا در این کشور خواهد شد.

رئیس فهرست العراقیه و نخست وزیر اسبق عراق از تصمیم کمیسیون عالی انتخابات برای بازشماری دستی آرا در بغداد به شدت انتقاد کرد.

علاوی پیشتر نیز در واکنش به احتمال همپیمانی دولت قانون و ائتلاف ملی برای تشکیل دولت تهدید کرده بود از روند سیاسی کناره گیری خواهد کرد .

محمود عثمان یک عضو مطرح ائتلاف کردستان عراق تهدیدهای علاوی را در چارچوب باج خواهی و فشار سیاسی بر گروههای دیگر دانسته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین