متأسفانه با زیاد شدن تعداد شرکتهای باربری، برخی از اشخاص متخلف نیز با سودجویی از این فضا، شرکتهای باربری صوری راهاندازی کردهاند. این افراد در پوشش شرکت باربری از رانندگان و صاحبان کالا کلاهبرداری میکنند و باعث ایجاد خسارتهای مالی برای هر دو طرف میشوند. به همین دلیل اقبال نسبت به پلتفرمهای آنلاین باربری در چند سال گذشته بیشتر شده است و شرکتهای باربری زیادی وارد خدمات آنلاین شدهاند. سامانه باربری آنلاین ترابرنت یکی از قدیمیترین شرکتهای این حوزه است.
در این نوشته به پنج دلیل اشاره میکنیم که چرا باربری آنلاین قابل اعتمادتر است و چرا کسانی که میخواهند بار یا محصولی را حمل کنند یا رانندگانی که میخواهند خدمات حمل بار را ارائه کنند باید از این اپلیکیشنهای آنلاین باربری استفاده کنند.
یکی از دلایل مهم استفاده از باربری آنلاین نسبت به شرکتهای باربری سنتی، ارتباط مستقیمی است که بین اعلام کننده بار یا همان صاحب کالا و کسی که قرار است با ماشین کالا را حمل کند یا همان راننده برقرار میشود. این ارتباط مستقیم جریان تبادل اطلاعات بین این دو گروه ذینفع را آسانتر میکند و از سوی دیگر باعث شکلگیری شفافیت بیشتر در فرایندها میشود.
در تعامل مستقیم بین راننده و صاحب کالا، راننده شرایط ماشین، تجهیزات مهار و بارگیری، مسیر تردد و ... را اعلام میکند. صاحب کالا نیز در مورد جزییات کالا، حساسیت آن و انتظاراتی که دارد اطلاعات لازم را در اختیار راننده قرار میدهد. به این ترتیب از اقدامات مجرمانه که در فضای تاریک و غیرشفاف رخ میدهد جلوگیری میشود.
باربریهای آنلاین در قالب یک اپلیکیشن موبایل قابل دسترس هستند. مدیر یک کسب و کار در هر ساعتی از شبانهروز، میتواند برای حمل شدن محصولی که تولید کرده، آگهی منتشر کند. همچنین رانندگان در هر ساعتی این امکان را دارند تا آگهیهای اعلام بار را جستوجو و مشاهده کنند و در صورت تمایل برای بارگیری به محل اشاره شده مراجعه کنند.
به علاوه برای اعلام بار یا گرفتن بار نیازی به مراجعه به مکان خاصی نیست. معمولا در هر شهر پایانههایی برای اعلام بار و بارگیری وجود دارد که رانندگان ماشین سنگین به آنجا مراجعه میکنند. اما این رفت و آمد به پایانه یا سالن اعلام بار فیزیکی، باعث افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا میشود. در حالیکه راننده میتواند با جستجوی بارهای اعلام شده در گوشی موبایل فقط به محل بارگیری برود و فرایند حمل بار را شروع کند بدون اینکه نیازی باشد به پایانه برود.
در باربریهای آنلاین تنوع بیشتری برای انتخاب ماشین باربری وجود دارد. برای نمونه شما میتوانید برای حمل بار سلولزی با وزن سه تن از خاور، کامیونت، یا حتی نیسان استفاده کنید. اگر مدیر لجستیک یک معدن بخواهد، مواد معدنی را از محل استخراج به محل دیگری ارسال کند، معمولا مجبور میشود از تریلی کفی استفاده کند در حالیکه شاید به دلیل شرایط آب و هوایی و ساختار ماده معدنی نیاز باشد که از تریلی چادری استفاده شود.
در باربری آنلاین انواع ماشینها با انواع بارگیرها قابل انتخاب هستند که همین موضوع آزادی عمل و کارایی در هنگام ارسال بار را به شکل چشمگیری افزایش میدهد. این موضوع برای رانندگانی که با باربریهای آنلاین کار میکنند هم یک نکته مثبت است و دورههای بیکاری آنها را کاهش میدهد، چون تقریبا در اکثر زمانها برای انواع بارگیرها، آگهی اعلام بار در اپلیکیشن باربری آنلاین منتشر میشود.
سایتهای باربری اینترنتی بخشی از هزینههای غیر ضروری که ممکن است در شرکتهای باربری سنتی به صاحبان کارخانهها و مدیران شرکتها برای حمل بار تحمیل میشود را کاهش میدهند. در واقع این هزینهها بیشتر صرف امور اداری میشود و شامل هزینههای جاری خود شرکت باربری است که لزوما هم ارتباط مستقیمی با خدماتی که ارائه میدهد، ندارد.
اما چون بستر و زیرساخت یک برنامه باربری آنلاین کاملا متفاوت است، در بعضی از فرایندها فناوری به کمک نیروی انسانی میآید و باعث میشود که این هزینهها کاهش پیدا کنند. برای مثال صدور بارنامه و تحلیل اطلاعات بارنامه در باربری آنلاین با کمک هوش مصنوعی انجام میشود که باعث کاهش هزینه در نیروی انسانی شده و بهرهوری را افزایش میدهد.
باربری آنلاین هزاران راننده را به کسی معرفی میکند که بخواهد بارش را حمل کند. یکی از مزیتهای این اتفاق، حمل سریعتر بار است که باعث میشود همیشه راننده پیدا شود. در کنار این موضوع چالش پیدا کردن راننده مناسب هم در پلتفرم باربری آنلاین حل شده است. در هنگام اعلام بار رانندگان زیادی برای حمل بار تماس میگیرند و نکته قابل توجه این است که بعد از صحبت با رانندگان مختلف، امکان انتخاب بهترینها وجود دارد.
انتخاب از بین رانندگان میتواند بر اساس معیارهای مختلفی از جمله میزان مسافت آنها تا محل بارگیری، تجهیزاتی که دارند و عدد امتیازی باشد که در حمل بارهای قبلی دریافت کردهاند. این موضوع کیفیت خدمات حمل بار را افزایش میدهد و باعث میشود تا ریسک کار کردن با رانندههای غیر حرفهای کمتر شود.
این پنج نکته مثبتی هستند که نشان میدهند ماشین گرفتن از باربری آنلاین و مدیریت حمل بار با استفاده از پلتفرمهای باربری اینترنتی، ضمن اینکه دغدغه مدیران کارخانهها و تولیدکنندگان نسبت به ارسال محصول به مقصدهای شهری و بین شهری را کاهش میدهد، هزینه – فایده حمل بار را بیشتر میکند.
در باربریهای آنلاین با تکیه بر توان فناوری و استفاده از دانش تخصصی در حوزه حمل و نقل، راهکارهای یکپارچه و موثری ایجاد میشود که رضایت رانندگان و صاحبان کالا را به همراه دارد و در نهایت باعث گردش چرخهای اقتصاد و تولید ملی شده و از سوی دیگر جلوی اتلاف منابع مالی هنگفت گرفته میشود.