محمدباقر قالیباف در جلسه علنی امروز مجلس و بعد از بررسی کیفیت خدمات و اقدامات اجرایی دستگاههای مسئول در شبکه حمل و نقل کشور به مسافران در ایام نوروز ۱۴۰۴، در جمعبندی گفت: ابتدا نگاهی به گذشته کنیم؛ یک روزی تصادفات در کشور ما، با تعداد خودروهایی کمتر از امروز، سالانه ۲۸ هزار کشته داشت، اما اکنون این تعداد به ۱۷ تا ۱۸ هزار رسیده است. این کاهش بدان معنای نیست که وضعیت ما خوب است بلکه نسبت به استانداردهای جهانی بسیار وضع بدی داریم پس باید برای شرایط قابل قبول اقداماتی انجام دهیم.
وی افزود: اگر به برنامههای سوم و چهارم برنامههای توسعه نگاه کنیم، موضوع نقاط حادثهخیز همچنان وجود دارند. این نشان میدهد که ما در برخی حوزهها دچار مشکل هستیم. اگر اشکالی در حوزه قانونگذاری وجود دارد، دوستان باید آن را اصلاح کنند و اگر در حوزه اجرا مشکلی وجود دارد، باید آن را درست کنیم. کمیسیون عمران توجه کند و پلیس راه این موارد را احصا کرده و اقداماتی انجام دهد؛ البته در صحبتهای سردار حسینی هم اشارهای شد.
رییس مجلس تاکید کرد: باید از ظرفیتهای بخش خصوصی استفاده نکنیم به خصوص امسال که سال سرمایهگذاری و تولید است؛ چرا باید بودجه دولتی برای پایشها همچون تجهیز دوربین، امکانات و نگهداری درنظر گیریم آن هم در شرایطی که بخش خصوصی میتواند این کارها را انجام دهد و اینکه مشکل قانونی هم وجود ندارد؟
وزارت راه مناقصهای برای واگذاری پایش جادههای کشور به بخش خصوصی برگزار کند
وی گفت: وزارت راه و شهرسازی نمیتواند بگوید که قانونی وجود ندارد. بخش خصوصی میتواند کل مسیرها را پایش کند و از محل درآمد خود هزینه و سرمایهگذاری کند و امکان اجرایی آن است و مشکل قانونی وجود ندارد، اما چرا این کار انجام نمیشود. ما امروز این جلسه را برگزار کردیم، اما چه کسی باید پاسخ دهد که تا چهار ماه دیگر وزارت راه مناقصهای برای واگذاری پایش جادههای کشور به بخش خصوصی برگزار کند؛ این موضوع شامل همه شهرها و جادهها میشود لذا کمیسیون عمران پیگیری کند.
اصناف را ملزم به استفاده از دوربینهای نظارتی برای کاهش دزدی و سرقت و افزایش ایمنی نمیکنیم
رییس مجلس خاطر نشان کرد: چرا اصناف را ملزم به استفاده از دوربینهای نظارتی برای کاهش دزدی و سرقت و افزایش ایمنی نمیکنیم آن هم در شرایطی که در قانون آمده است یا اینکه چرا طلاسازیها از امکانات استاندارد استفاده نکرده و این موارد را رعایت نمیکنند.
باید مدیری که ترک فعل کرده، بازخواست شود
قالیباف ادامه داد: فکر میکنم ما در مجلس مقصر هستیم که مطالبه نمیکنیم. کمیسیون قضایی به قانون توجه کرده تا ضمانت اجرایی در قانون لحاظ شود. همچنین باید مدیری که ترک فعل کرده، بازخواست شود. معاونت نظارت، کمیسیون اصل ۹۰ و دستگاهها در این زمینه دقت کنند تا این کار صورت گیرد.
وی بیان کرد: خیرینی هستند که در نقاط حادثهخیز بارها دچار حادثه شدند و آنها میخواهند برای کاهش تلفات و حفظ جان مردم کمک کنند.
تلفات جادهای نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است
رییس مجلس بیان کرد: علیرغم اینکه امسال کار فرهنگی کردیم، اما متأسفانه، تلفات جادهای نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و این نشاندهنده شدت بالای تصادفات است. قرار است ۱۵ اردیبهشت آمار به مجلس ارائه شود که مطمئنم این آمار اورژانس افزایشی خواهد بود.
بعضا بیماران اورژانسی به دلیل نبود پزشک پذیرش نشدند
وی گفت: در بیمارستانها به ویژه در شبهای عید، شرایط بیمارستانها به گونهای پیش میرود که بیمارستان تلاش میکند بیماران را زودتر ترخیص کرده و مرخصیها هم بیشتر شده و حتی بعضا بیماران اورژانسی به دلیل نبود پزشک پذیرش نشدند. این واقعیت تلخی است که وجود دارد. افرادی که مسئول کشیک و سایر مسئولان هستند باید به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند. حتما باید در این موارد در حوزه نظارت یک گام به جلو برداشته شود.
رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به موضوع حمل و نقل جادهای گفت: کمیسیون عمران باید این موارد را پیگیری کند که طبق ماده ۵۶، ۱۱۰ هزار کامیون و اتوبوس جادهای را در طول برنامه هفتم اجرایی کنیم. مجلس مصوباتی را برای واردات کامیونها حتی دست دوم داشته است، اما وزارت راه و شهرسازی در اجرا دچار اشکال است. نمونه آن وضعیت کامیونهایی است که در پشت مرز مانده و دچار مشارکت و خسارات آنها شده است؛ در این مورد اگر افراد تخلف کردند باید با آنها برخورد شود، اما اگر در سیستم اجرایی دچار اشکال هستیم، باید این موارد معلوم شود.
وی افزود: قبل از تصویب قانون ۳۰۰۰ دستگاه کامیون باید وارد میشد که تا قانون تصویب شد به ۱۷ هزار کامیون رسید؛ این دادهها در سامانه وزرات راه و شهرسازی است و در آن جا تاکید به کامیونهای خودراننده و خودمالک شده بود. مگر بیش از ۷۰ درصد این بخش خودراننده و خودمالک نیستند؟ اصلا به این بخش توجه نمیشود.
رییس مجلس اظهار کرد: حوزه نظارت، کمیسیون اصل ۹۰، کمیسیون بهداشت و درمان و کمیسیون عمران باید به نکات مطرح شده در این جلسه توجه کرده و آن را ثبت و ضبط و به دستگاههای مربوطه ابلاغ کنند. حتما قبل از عید سال آینده، عملکرد این موضوعات را پیگیری خواهیم کرد تا گام رو به جلو برداریم.
تعداد اتوبوسهای نو در حمل و نقل شهری و جادهای آنقدر کم است که قابل بیان نیست
وی در پایان گفت: تعداد اتوبوسهای نو در حمل و نقل شهری و جادهای آنقدر کم است که قابل بیان نیست. انشاءالله این موارد را پیگیری میکنیم.