کد خبر: ۹۸۳۶۹
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۸:۴۵

سرقت مجسمه‌ شهریار

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: به گزارش جام جم آنلاین مجسمه‌های «ستارخان» واقع در خیابان ستارخان،‌ «باقرخان» واقع در خیابان شهرآرا، صنیع‌ خاتم واقع در پارك ملت اثر حمید شانس، دو مجسمه در خانه هنرمندان ایران از آثار محمد مددی و فاطمه امدادیان و «استاد شهریار» در مقابل تئاتر شهر اثر علی قهاری در ایام تعطیلات نوروز سال جاری مفقود شده است.

مجسمه نیم‌تنه استاد شهریار اثر مرحوم علی قهاری است كه از جنس برنز ساخته شده و پیش از این نیز مقابل تالار وحدت در بلوار استاد شهریار نصب شده بود كه سال گذشته با نظر مسئولان به بوستان دانشجو منتقل شد.

این مجسمه‌ها همه از جنس برنز بودند و به نظر می‌رسد شاهد نوعی سرقت سریالی مجسمه‌های شهری هستیم.

مجتبی موسوی رئیس اداره حجم شهرداری تهران درباره این اتفاق توضیح داد: سرقت مجسمه‌ها پیش از این هم اتفاق می‌افتاد، اما بیشتر مربوط به شناسنامه این آثار بود كه از جنس برنج ساخته می‌شد و ارزش مادی اندكی داشت، به همین دلیل تصمیم گرفتیم كه شناسنامه آثار را از جنس استیل بسازیم تا امكان ذوب و فروش آن وجود نداشته باشد، اما در مورد مجسمه‌هایی كه سرقت می‌شد نیز مدت‌هاست كه استحكام لازم در نصب این آثار رعایت می‌شود.

وی تصریح كرد: ما خودمان هم متعجبیم كه چگونه مجسمه‌ای با این همه استحكام سرقت شده است.

موسوی زمان احتمالی سرقت این مجسمه را تعطیلات نوروز اعلام كرد و تأكید كرد به هر حال پیگیر این موضوع هستیم.

مسئولان اداره حجم سازمان زیباسازی شهرداری تهران معتقدند كه این مجسمه‌ها احتمالاً به دلیل ارزش مواد آن‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

همچنین مجسمه ابوسعید ابوالخیر نیز كه در میدان منیریه نصب شده است، مدتی است در جای خود قرار ندارد كه موسوی رئیس اداره حجم سازمان زیباسازی، دلیل آن را نیاز به مرمت این مجسمه عنوان كرد و گفت كه قرار است بعد از مرمت در جایگاه خود دوباره نصب شود.

موسوی درباره استفاده از جنس برنز و احتمال سرقت این آثار گفت: نمی‌توانیم از جنس برنز در مجسمه‌های شهری استفاده نكنیم چرا كه این متریال دارای اعتباری در مجسمه‌سازی است و بسیاری از این آثار لازم است كه برنزی ساخته شوند، اما با این حال اگر این مجسمه‌ها پیدا نشدند، برای آن‌ها جایگزین خواهیم ساخت.

هم‌اكنون نیم‌تنه كمال‌الملك اثر فریدون صدیقی و نیم‌تنه امیركبیر اثری از علی لوایی در بوستان دانشجو در جایگاه خود قرار دارند، این شاهدان سرقت كه ظاهراً كاری از دستشان برنیامده تا مانع دزدیده شدن شهریار شوند،مات و مبهوت و نگران از سرقت خودشان همچنان محكم به پایه‌های خود چسبیده‌اند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین