کد خبر: ۹۸۴۰۱۳
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۸:۴۵

بلاتکلیفی واردات خودرو در کشاکش بیهوده عوارض واردات

واردات خودرو در کشاکش تدوین آیین‌نامه اجرایی معطل مانده و این بلاتکلیفی، می‌تواند تبعاتی برای بازار خودرو و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد.
بلاتکلیفی واردات خودرو در کشاکش بیهوده عوارض واردات
آفتاب‌‌نیوز :

در حالی که دولت با هدف تنظیم بازار خودرو، واردات را در دستور کار قرار داده، اختلاف‌نظر‌ها بر سر تعرفه و تدوین آیین‌نامه اجرایی، این روند را در وضعیت تعلیق قرار داده است. اکنون واردات خودرو در کشاکش نگارش این آیین‌نامه معطل مانده است.

گمرک احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۴ را جهت اجرا تا پایان سال به کلیه گمرکات اجرایی کشور ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه، حقوق ورودی همه خودرو‌های وارداتی با همان تعرفه ۱۰۰ درصدی درج شده در قانون بودجه سال ۱۴۰۴، اِعمال خواهند شد و تنها واردات ۳۵۰۰ دستگاه آمبولانس (در صورت عدم امکان تأمین از محل تولید داخلی) مشروط به استفاده در راستای مأموریت، معاف از پرداخت حقوق گمرکی و سود بازرگانی هستند.

ماجرای تعرفه‌های سنگین واردات خودرو از لایحه بودجه ۱۴۰۴ آغاز شد؛ جایی که دولت با هدف مدیریت بازار و تأمین نیاز مصرف‌کنندگان، موضوع واردات خودرو را به عنوان یکی از احکام پیشنهادی خود در لایحه گنجاند. با این حال، بررسی‌های هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نهایت منجر به تعیین تعرفه‌ای ۱۰۰ درصدی برای واردات خودرو شد؛ تصمیمی که واکنش‌های متعددی در پی داشت.

سازمان توسعه تجارت به عنوان نهاد مسئول در حوزه بازرگانی خارجی، با وجود مخالفت با اعمال تعرفه‌های بالا، اعلام کرد که مسئول تدوین آیین‌نامه اجرایی واردات خودرو است؛ آیین‌نامه‌ای که باید با همکاری وزارت صمت و گمرک تهیه شود. از سوی دیگر، مجلس شورای اسلامی تلاش کرد در جریان بررسی بودجه، اصلاحاتی در تعرفه اعمال کند، اما این اصلاحات نیز به تأیید نهایی هیئت عالی نظارت مجمع نرسید.

افزایش تعرفه واردات خودرو درحالی است که معاون اول رئیس جمهور، و نمایندگان، دم از اصلاح تعرفه خودرو‌های وارداتی می‌زدند. با این حال، تعرفه واردات افزایش چشمگیری داشته که موجب خواهد شد بسیاری از خودرو‌ها افزایش قیمت قابل توجهی داشته باشند.

این افزایش تعرفه، در کنار تغییر نرخ ارز مبنای محاسباتی گمرک، در واردات خودرو و قیمت‌گذاری نهایی خودرو‌های واردتی، تأثیر بالایی خواهد داشت. بنا به گفته گمرکات کشور، لغو تعرفه‌ها تنها با مصوبه سران سه قوه و مجلس امکان‌پذیر است که تا به حال هیچ اظهار نظری نداشته‌اند. در درون ساختار دولت مخالفانی با این طرح نیز حضور دارند؛ برای مثال وزیر صمت اعلام کرد که سعی می‌کند تعرفه‌های خودرو‌های وارداتی را کاهش دهد.

در حال حاضر، تنها راه اصلاح تعرفه‌ها ارائه لایحه متمم بودجه از سوی دولت است. با این حال، به نظر نمی‌رسد این مسیر نیز با استقبال هیئت نظارت همراه شود؛ چرا که در صورت تمایل به تغییر، انتظار می‌رفت هم‌زمان با بررسی بودجه، این اصلاحات اعمال می‌شد.

در چنین شرایطی، کارشناسان معتقدند برای جلوگیری از توقف دوباره روند واردات خودرو، لازم است سازمان توسعه تجارت هرچه سریع‌تر آیین‌نامه اجرایی را تدوین و ابلاغ کند. در غیر این صورت، بازار خودرو در سال جدید با ابهاماتی جدی مواجه خواهد شد.

گفتنی است در این میان، واردات خودرو در کشاکش تدوین آیین‌نامه اجرایی معطل مانده و این بلاتکلیفی، می‌تواند تبعاتی برای بازار خودرو و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد. از این رو، کارشناسان تأکید دارند که سازمان توسعه تجارت باید هرچه سریع‌تر نسبت به تدوین و ابلاغ این آیین‌نامه اقدام کند تا روند واردات خودرو از سر گرفته شود و از توقف بیشتر جلوگیری گردد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین