کد خبر: ۹۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۴:۰۷

ایاد علاوی: اتحادیه عرب و شورای امنیت در روند تشکیل دولت عراق دخالت کنند

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: رئیس فهرست العراقیه که از چند روز گذشته در مصر به سر می‌برد، خواستار دخالت اتحادیه عرب و شورای امنیت در مسأله تشکیل دولت جدید عراق شد. 

به گزارش خبرگزاری آلمان، "ایاد علاوی" در دیدار شب گذشته خود با "عمرو موسی" دبیرکل اتحادیه عرب با بیان این مسئله که عراق همچنان تحت بند هفتم منشور سازمان ملل متحد قرار دارد، گفت: از اتحادیه عرب و شورای امنیت می‌خواهم برای کمک به عراق در مسأله انتخابات و نتایج آن در این مسأله دخالت کنند.

وی پس از دیدار با عمرو موسی نیز در جمع رسانه‌ها تاکید کرد: از شورای امنیت می‌خواهم به بیانیه خود در زمینه نتایج انتخابات عراق که آن را ارج نهاد، پایبند باشد.

علاوی در پاسخ به سئوالی درباره پیشنهاد اخیر خود در زمینه تشکیل دولت موقت، اظهار داشت: این پیشنهاد را بر اساس قانون اساسی عراق و اختیاراتی که گروه پیروز در انتخابات پارلمانی به دست می‌آورد، مطرح کردم. 

علاوی پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اخیر عراق در عربستان سعودی با عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه این کشور رایزنی کرده بود.

در جریان انتخابات پارلمانی اخیر عراق گروه العراقیه به رهبری ایاد علاوی با 91 کرسی موفق به کسب بیشترین کرسی‌ها شد و ائتلاف "قانون" به رهبری نوری المالکی نخست‌وزیر کنونی عراق بعد از العراقیه و تنها به 2 کرسی کمتر در جایگاه دوم قرار گرفت.

نوری المالکی به نتایج اعلام شده اعتراض کرد و خواستار بازشماری آرا به‌صورت دستی شد که در ابتدا این درخواست وی با مخالفت کمیساریای عالی انتخابات عراق مواجه شد اما بعد از مدتی با درخواست وی موافقت شد.

در بازشماری آرا، آرای 52 نامزد باطل اعلام شد که گفته می‌شود اکثر آنها از فهرست العراقیه هستند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین