کد خبر: ۹۸۵۱۵
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۰

افزایش قیمت برق به 100 تومان طی 5 سال

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران،"مهندس مجید نامجو" در حاشیه بازدید از سد کارون 4 گفت: مردم اطمینان خاطر داشته باشند که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، برای ایجاد تحول اقتصادی در کشور است و دولت در نظر ندارد فشار مضاعفی را به مردم تحمیل کند، بلکه مبلغ یارانه‌ای که به شکل نامتوازن و نامتعادل و غیرعادلانه در کشور توزیع می‌شد قرار است مستقیم به مردم پرداخت کند. 

وزیر نیرو اضافه کرد:‌ با هدفمندی یارانه‌ها و بازتوزیع نقدی آن لازم است قیمت حامل‌های انرژی که در طول چندین سال به دلیل پرداخت یارانه‌ها، پایین نگه داشته شده بود افزایش یابد و سیر منطقی پیدا کند. 

نامجو افزود: قانون در مورد اصلاح قیمت‌ها اجازه داده قیمت حامل‌های انرژی طی پنج سال به قیمت تمام شده برگردد که با این حساب قیمت برق در این مدت به 1000 ریال می‌رسد. 

وزیر نیرو افزود:‌ هنوز دولت مجوزی را که با آن بتوانیم قیمت‌ها را با بسته سیاستی که خودمان طراحی کرده‌ایم پیش ببریم نداده است زیرا دولت عقیده دارد قیمت برق در مصرف گاز تاثیر دارد و قیمت‌ها باید طوری باشد که مصرف همه حامل‌های انرژی متوازن باشد. 

وزیر نیرو گفت: به محض اینکه دولت به ما اعلام کند که افزایش قیمت‌ها را به چه نحو عمل کنیم، این کار را عملیاتی خواهیم کرد، اما به هر حال بسته‌ سیاستی ما نشان می‌دهد، 7 دهک جامعه که بیشترین مشترکین ما را شامل می‌شوند و قشری هستند که باید حمایت شوند در برابر این افزایش قیمت برق که قرار است پلکانی انجام شود اذیت نخواهند شد. 

وزیر نیرو اضافه کرد: اعتقاد دارم یارانه مستقیم که قرار است به مردم داده ‌شود می‌تواند افزایش قیمت حامل‌های انرژی را پوشش دهد و به مردم اطمینان می‌دهیم که ‌نگران این موضوع نباشند. 

وزیر نیرو در ادامه در مورد اینکه چه برنامه‌ای را برای کاهش مدت زمان پروژه‌های در دست اجرا دارید، گفت: مهمترین عامل زمان‌بر شدن اجرای پروژه‌ها در کشور تأمین منابع مالی است و همه مشکلاتی که در این زمینه است، پشت خط تأمین منابع مالی متوقف می‌شود و مجریان طرح پشت این موانع سنگر می‌گیرند. 

وی افزود: با دستور رئیس جمهور بانک‌ها مساعدت‌هایی را از وزارت نیرو به عمل می‌آورند و این نوید خوبی است زیرا ما تا به حال نتوانسته‌ایم از ظرفیت بانک‌ها برای اجرای پروژه‌ها استفاده کنیم هرچند که در قانون برنامه سوم و چهارم نسبت به حمایت بانک‌‌ها از پروژه‌های داخلی قوانین خوب و مدونی وجود داشته اما متأسفانه هیچوقت بانکها در این جهت همکاری نکرده‌اند.
وی افزود: با دستور رئیس جمهور و همکاری جدیدی که قرار است بانک‌ها با وزارت نیرو داشته باشند امیدواریم تأمین منابع مالی را که عامل کندی پروژه‌های بزرگ است از بین ببریم و شاهد خلاقیت‌های مهندسی و شکوفا شدن بسیاری از طرح‌ها در کشور باشیم که این رویکرد می‌تواند برای کشور سودمند باشد. 

وزیر نیرو درباره سخنان اخیر رئیس جمهور درباره ارزیابی ذخایر کشور برای 150 میلیون نفر گفت: دانش بشری مرتب رشد می‌کند، تکنولوژی پیشرفت کرده و هر روز چند برابر می‌شود مطمئن باشید ما با به فعل درآوردن ظرفیت‌هایی که در کشور هست و با ارتباط خوبی که دولت با دنیا دارد می‌توانیم از تمام دانش بشری برای اداره کشور استفاده کنیم و انرژی حتی 150 میلیون نفر را هم تامین کنیم. 

وزیر نیرو در باره خاموشی‌های امسال گفت: اگر مردم کمک کنند امسال هیچگونه خاموشی برق نخواهیم داشت اما اگر مردم اسراف کنند و مصرف بی‌رویه داشته باشند نه تنها در این زمان بلکه در هر زمان دیگری قطعاً خاموشی خواهند داشت. 

وزیر نیرو در مورد زمان جشن بومی‌سازی سدهای کشور گفت: زمان این جشن بعد از اتمام ساخت سد کارون 4 و در محل احداث این سد خواهد بود.
مجید نامجو در بخش دیگری از این گفت و گو درباره تسهیل در پرداخت صورت وضعیت پیمانکاران گفت: بنابه دستور رئیس جمهور و وزیر کار توافقنامه‌ای امضا شده که طی آن پروژه‌هایی که مربوط به شرکت آب نیرو است تحت حمایت قرار می‌گیرد و قرار است که شرکت آب نیرو منابع درآمدی خود را از بابت درآمدهای عمومی در بانک صادرات ذخیره کند و آنها هم صورت وضعیت پیمانکار را به موقع بپردازند. 

وزیر نیرو در مورد محاسن این روش گفت: با اجرای این روش پیمانکاران به موقع به منابع مالی مورد نیاز خود دست پیدا می‌کنند و از طرفی ما هم دیگر نباید تعدیلی را به پیمانکاران بپردازیم. 

وزیر نیرو در مورد پرداخت تسهیلات به پیمانکاران افزود: اگر پیمانکاران بتوانند خودشان ضمانت لازم را بدهند پرداخت تسهیلات برای آنها میسر خواهد بود.
نامجو در مورد اینکه آیا برنامه‌ای برای صادرات آب دارید؟ گفت: هنوز هیچ برنامه‌ای برای صادرات آب تنظیم نشده است. 

وی در باره خصوصی سازی گفت: همه طرح‌های نیمه‌تمام وزارت نیرو برای ارائه به بخش خصوصی آماده است اما تنها آمادگی ما برای این موضوع کافی نبوده و باید ظرفیت لازم هم در بخش خصوصی ایجاد شود تا آنها بتوانند این کار را انجام دهند. 

وزیر نیرو افزود: ما هنوز نیاز به تنظیم مقررات، دستورالعمل‌ها و ضوابطی داریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم و دوستان من در وزارت نیرو مشغول انجام این کار هستند. 

وزیر نیرو در مورد واگذاری نیروگاه‌ها به بخش خصوصی گفت: امسال 20 نیروگاه قرار است به بخش خصوصی واگذار شود، 10 نیروگاهی که قبلا آماده بود مشکل استمهال وام‌های بانکی داشتند و 10 نیروگاه هم آماده کردیم که اصلا مشکل مالی ندارند و از نیروگاه‌های بسیار خوب وزارت نیرو هستند که به زودی عرضه می‌شوند تا به بخش خصوصی واگذار می‌شوند. 

وزیر نیرو در مورد زمان عرضه این نیروگاه‌ها گفت: با تدابیری که اندیشیده شده است در اردیبهشت و خرداد عرضه این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی انجام می‌پذیرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین