کد خبر: ۹۸۶۲۸۶
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۱۸
روایت مدیر عامل آتشنشانی تهران از حادثه بندر شهید رجایی

دمای انفجار اسکله رجایی ۱۴۰۰ درجه بود/ آب روی کانتینر‌ها بخار می‌شد

رییس کارگروه آتش نشانی کشور و مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران که در عملیات اطفای حریق بندر شهید رجایی در محل حادثه حضور داشت، با اشاره به این حادثه را متفاوت‌ترین حادثه حریقی کشور بیان کرد و گفت: دما در محل حریق ۱۴۰۰ درجه بود و با آب نمی‌شد آتش کانتینر‌ها را خاموش کرد، زیرا آب همان لحظه بخار می‌شد و ما برای کنترل حریق باید در کانتینر‌ها را باز می‌کردیم.
دمای انفجار اسکله رجایی ۱۴۰۰ درجه بود/ آب روی کانتینر‌ها بخار می‌شد
آفتاب‌‌نیوز :

قدرت اله محمدی در یک برنامه تلویزیونی ضمن تسلیت به خانواده‌های کشته‌شدگان حادثه انفجار شهید تسلیت می‌گویم، گفت: در روز حادثه، من از تلویزیون خبر انفجار بندر شهید رجایی را دنبال می‌کردم که دقایقی بعد، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بنده تماس گرفت و از من خواست با تیمی از آتش نشانان حرفه‌ای به بندرعباس اعزام شویم. من به همراه جلال ملکی سخنگوی سازمان، به دنبال بهترین مسیر برای رسیدن فوری به محل حادثه بودیم و سرانجام تصمیم گرفتیم با اولین پرواز به سمت قشم و سپس از راه دریایی به بندرعباس برسیم و اینچنین ما حدود ساعت ۵ عصر به محل حادثه رسیدیم.

وی با اشاره به خاص بودن این حادثه افزود: این حادثه، متفاوت‌ترین حریقی بود که تاکنون ما در کشور شاهد آن بودیم. حجم و گستردگی آتش، نوع حریق، دمای هوا و دمای ۱۴۰۰ درجه سانتیگرادی حریق و دود‌های کیلومتری که به آسمان کشیده شده بود این حریق را از سایر عملیات‌های ما متمایز می‌کرد. 

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: این حادثه، به یک بحران تبدیل شده بود و برای مدیریت آن چندین استان شامل استان‌های فارس، کرمان، یزد، تهران و هرمزگان همکاری داشتند. همه شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه‌ها و شرکت‌های نفت نیز پای کار بودند. همچنین منسجم کردن این همه نیرو از استان‌های مختلف در آن شرایط سخت و استرس زا واقعا کار دشواری بود که الحمداله انجام شد.

محمدی درباره نوع حریق گفت: حریق‌ها در این حادثه، در کانتیر‌های بسته اتفاق می‌افتاد، یعنی گوشه‌ای از کانتیر در بسته آتش گرفته بود و بخشی از کانتیر را سوراخ کرده و شعله‌ها به بیرون می‌زد و به سایر نقاط سرایت می‌کرد. در هر کدام از این کانتیر‌ها نیز وسایل مختلفی نگهداری می‌شد، مثلا در بعضی از آنها مواد غذایی، لوازم خودرو، قیر و ... نگهداری می‌شد.

وی افزود: ما برای اینکه بتوانیم حریق‌ها را خاموش کنیم اولا باید می‌دانستیم درون هر کانتیر چیست تا بدانیم با چه روشی می‌توان آن را خاموش کرد. زیرا انقدر دمای هوا و حریق زیاد بود که آب روی کانتینر‌ها بخار می‌شد و اصلا خاموش نمی‌شد. به عنوان مثال در کانتینری که قیر نگهداری می‌شد، نمی‌شد از آب استفاده کرد. بر همین اساس، ما باید کانتینر‌ها را در ابتدا باز می‌کردیم و بعد برای اطفای حریق اقدام می‌کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: در این حادثه، ۱۵ ساعت کنترل حریق اصلی و ۴۸ ساعت اطفای کامل زمان برد، همچنین چهار مرتبه سناریو عملیاتی را تغییر دادیم تا در دمای ۴۰ درجه‌ای بندرعباس بتوانیم این بحران را کنترل کنیم.

محمدی گفت: آتش نشانان واقعا جانانه وارد حریق‌ها می‌شدند تا بتوانند حریق را کنترل کنند. در این مدت، چندین انفجار در فاصله ۵ متری آتش نشانان رخ داد و ما هیچ راهی جز نفوذ نداشتیم، اما همه همکارانم با شجاعت تمام در دل آتش بودند و سرانجام با تمام تلاش‌های همکارانم در سراسر کشور، حریق کاملا اطفا شد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین