کد خبر: ۹۸۷۶۴
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۸

عوارض داروهای ضد‌صرع

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب:به نوشته همشهری آنلاین درصورت ابتلا به بیماری‌های كبدی یا حساسیت به این داروها به پزشك معالج اطلاع دهید تا درصورت امكان‌، نوع دیگری از داروهای ضد‌تشنج برای بیمار تجویز شود. عوارض جانبی ناشی از مصرف این داروها در بیشتر بیماران شدید نیست.

شایع‌ترین شكایات بیمار شامل موارد زیر است:

١- خستگی

٢- سرگیجه

٣- استفراغ

٤- تغییرات رفتاری (‌افسردگی در جوانان، تحریك‌پذیری در كودكان‌)

٥- ناراحتی معده: بیشتر زمانی ایجاد می‌شود كه مصرف دیگر داروهای ضد‌تشنج با عوارض جانبی مشابه با عوارض این دارو‌ها شروع شود.

٦- لرزش: تكان دست‌ها و یا دیگر قسمت‌های بدن. مراقب باشید معمولا چند ساعت بعد از مصرف قرص‌ها كه اثر دارو در خون افزایش می‌یابد، این حالت بدتر می‌شود. همچنین نگرانی یا مصرف كافئین ممكن است این عارضه را شدیدتر می‌كند.

٧- افزایش وزن: مصرف این داروها، در افزایش وزن ٣٠‌تا‌٥٠‌درصد از بیماران مؤثر است و بیشتر در زنان بزرگسال شایع است ولی در هر شخصی می‌تواند ایجاد شود.

متوسط افزایش وزن در افراد بزرگسال 8 كیلو است. انجام تمرینات ورزشی و كاهش كالری رژیم غذایی در كاهش وزن بیمار مؤثر است. هنوز مشخص نیست كـــه آیا افزایش وزن بیمار زمانی ایجــاد می‌شود كه مقدار داروی مصرفی افزایش می‌یابد یا نه‌؟

٨- از دست دادن مو: در ٥ تا ١٠‌درصد از بیماران تحت درمان با این داروها ایجاد می‌شود. موها بعد از قطع مصرف دارو در پشت سر رشد می‌كند اما با ‌تركیب متفاوت(برای مثال موهای مجعد به جای موهای صاف).

عوارض جانبی ناشی از مصرف طولانی مدت

پـــوكی استخـــوان در بـــرخی از بیماران كه سال‌های طولانی از این داروها استفاده می‌كنند دیده می‌شود. مصرف همزمان ویتامین D و كلسیم در پیشگیری از ایجاد این مشكل كمك می‌كند. اكثر پزشكان، آزمایش تراكم استخوان را جهت مشخص كردن بیمارانی كه به درمان پوكی استخوان نیاز دارند تجویز می‌كنند.

نارسایی كبد:

معمولا اختلالات كبدی در كودكان زیر ٢ سال و در ٦ ماه اول درمان ایجاد می‌شود؛ مخصوصا در بیمارانی كه از دیگر داروهای ضد‌تشنج نیز استفاده می‌كنند. یا سابقه ابتلا به اختلالات مضر ناشی از مصرف دارو را داشته‌اند.

اختلالات لوزالمعده (‌پانكراس‌):

اختلال پانكراس واكنش دیگری است كه به ندرت در اثر مصرف داروهای والپروئیك اسید ایجاد می‌شود. گاهی اوقات این واكنش به قدری شدید است كه باعث مرگ و خونریزی در بیمار می‌شود. این واكنش می‌تواند هم در كودكان و هم در بزرگسالان، حتی چندین سال بعد از مصرف دارو ایجاد شود.

مشكلات انعقادی:

مشكلات انعقاد خون، بیشتر در بیمارانی ایجاد می‌شود كه مقدار زیادی از این داروها را مصرف می‌كنند. گاهی اوقات بدون قطع مصرف داروها، خون به حالت طبیعی باز می‌گردد.



بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین