کد خبر: ۹۸۹۳۵
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۳:۳۳

آمانو: اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای بپیوندد

آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای خواستار پیوستن اسرائیل به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) و بازدید از زرادخانه هسته‌ای این رژیم توسط آژانس شد. 

به گزارش آسوشیتدپرس، "یوکیا آمانو" مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای خواستار فشار بین‌المللی به اسرائیل برای پیوستن تل آویو به پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان.پی.تی) شد.

وی همچنین از این کشور خواست که درهای زرادخانه هسته‌ای خود را به روی بازرسان آژانس بگشاید. بر این اساس آمانو روز گذشته با ارسال نامه‌ای به 151 عضو آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، خواهان ارائه پیشنهاد از سوی آنان برای وادار کردن تل آویو به پیوستن به ان.پی.تی شده است.

در این نامه از وزیران امور خارجه این کشورها خواسته شده است راه حلی برای چگونگی واداشتن اسرائیل به امضای پیمان ان.پی. تی ارائه کنند.

این در حالی است که به گفته تحلیلگران بیانیه اخیر اعضای دائم شورای امنیت درباره لزوم ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته‌ای نیز اسرائیل را که به عنوان تنها دارنده زرادخانه هسته‌ای در این منطقه شناخته می‌شود، نشانه رفته است.

آمانو در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران و با وجود همکاری‌های نزدیک و سازنده کشورمان با آژانس، تحت فشارهای آمریکا و هم‌پیمانانش خواستار تغییر سیاست‌های بین‌المللی در برابر تهران در صورت آنچه به زعم خود "عدم همکاری ایران با این سازمان" خواند، شد.

از سوی دیگر سوریه نیز با ارائه طرحی به کنفرانس بازنگری معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای(ان‌پی‌تی) در سازمان ملل متحد خواستار فشار جدی جامعه جهانی برای وادار کردن اسرائیل به پیوستن به این پیمان و بازرسی بین‌المللی از تاسیسات هسته‌ای این کشور شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین