کد خبر: ۹۸۹۴۶
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۲
درگفت‌و گو با مجله امریکایی نیویورکر

مشایی: کسی به خاطر بیان دیدگاهش در زندان نیست

مصاحبه با رسانه‌های خارجی جرم محسوب نمی‌شود
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب: نشریه آمریکایی "نیویورکر" گفتگویی با اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر رئیس جمهوری انجام داده است.

اسفندیار رحیم مشایی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری که در سفر اخیر احمدی‌نژاد به نیویورک همراه وی بود در گفتگو با نشریه آمریکایی "نیویورکر"  در پاسخ به سئوالی در مورد روابط ایران و اسرائیل با اشاره به اینکه ایران دولت اسراییل را مشروع نمی‌داند اما این دلیل بر این نیست که بخواهیم قدمی علیه اسراییل برداریم، گفت: این فقط تفکر ماست. دولت اسلامی ایران را‌حل دموکراتیکی برای مسأله اسراییل و فلسطین دارد.
ما معتقدیم اگر به فلسطینی‌ها، کسانی‌که در حقیقت ساکن این سرزمین هستند این حق انتخاب داده شود تا رژیم خود را تعیین کنند در آن صورت بدیهی است که به‌طور طبیعی دیگر رژیم اسراییل دولت آن مردم نخواهد بود. 

وی در پاسخ به این سوال در مورد سخنان احمدی‌نژاد که گفته بود که اپوزیسیون در ایران آزادانه فعالیت می‌کند و آنهایی که به زندان افتادند فقط کسانی‌اند که به تخریب اموال عمومی پرداختند. کسانی که شیشه‌ها را شکستند و ماشین‌ها را آتش زدند. آیا این را مقارن با حقیقت می‌دانید؟، اظهار داشت: کاملا" صحیح است. در حقیقت افراد زیادی در زندان نیستند. صدها و هزاران نفر از مردمی که به خیابان‌ها آمدند عقایدشان را بیان کردند. اگر قرار بود همه آنها را بگیریم که زندان‌ها اینقدر جا نداشتند. معدودی که در زندان هستند کسانی‌اند که خراب‌کاری کردند، خشونت آفریدند و امنیت مردم را سلب کردند. 

وی ادامه داد: خرابکاری کردن فقط این نیست که شما خودت دست به بزهکاری بزنی. روزنامه‌نگاران دستگیر شده در ایران، عملا" دیگران را به انجام خرابکاری تحریک کرده‌اند. ما هزاران ژورنالیست داریم که در زمینه‌های مختلف کار می‌کنند و هنوز فعال هستند. 

مشایی گفت: هیچ‌کس به خاطر گفته‌هایش دستگیر نشده است اما افرادی بوده‌اند که کمپین‌های عظیم تبلیغاتی به‌راه انداختند تا مردم را تحریک کرده و در کشور هرج و مرج به راه بیندازند. به همین طریق آنها قصد خشونت آفرینی داشتند. 

وی با بیان اینکه افرادی هستند که در فعالیت‌های سازمان شده‌ای دخیل هستند، گفت: آنها گروهای خاصی تشکیل داده و سعی کرده‌اند از شهرهای مختلف ماشین و چیزهای دیگر به تهران بیاورند و در آنجا افرادشان را متمرکز کنند. همچنین کسانی وجود دارند که وابسته به این گروه‌ها هستند و از طریق رسانه‌های عمومی به وظیفه‌شان عمل می‌کنند. اینها با کسانی که فقط ژورنالیستند فرق دارند. افراد زندانی شده بخشی از همان گروه‌های سازمان‌یافته هستند. طبیعتا من نمی‌توانم بگویم که اینها مجرم نیستند. 

وی درپاسخ به این سوال که کسانی که تابستان گذشته محاکمه شدند، آیا مدعی هستید این افراد هم، از جمله محمدعلی ابطحی مشاور رئیس جمهور سابق و مصطفی تاج‌زاده در وزارت کشور، در ماشین آتش‌زدن و تحریک به خشونت نقش داشتند؟، پاسخ داد: آنهایی که زمینه مساعدی را برای اغتشاش فراهم می‌کنند و وضعیت آنارشی به‌وجود میآورند قانون شکنند. هر کسی می‌تواند متعلق به جریان اپوزیسیون باشد. اما افرادی هستند که برای تغییر حاکمیت سازماندهی و متمرکز می‌شوند و برای نیل به هدفشان دست به هر کاری می‌زنند. شما کشوری در دنیا نشانم بدهید که اینگونه فعالیت‌ها را جرم محسوب نکند. آیا در ایالات متحده یا اروپا تشویق‌شان می‌کنند؟ نه! اما آنها آزادند که آزادانه عقیده‌شان یا مخالفت و نارضایتی خود را از دولت بیان کنند. فعالیت‌هایی که وضعیت آنارشی خلق کنند اکیدا در قانون منع شده. 

مشایی در مورد این سوال که مصطفی تاج‌زاده مدیر کمپین موسوی بود. کاندیدایی که برای حضور در رقابت انتخاباتی تأیید شده بود. او حتی قبل از اینکه ناآرامی در خیابان‌ها به‌وجود بیاید دستگیر شد، گفت: حقیقت ندارد. هزاران نفر در کمپین‌های انتخاباتی شرکت داشتند. نفرات زیادی از دوستان آقای تاج‌زاده وجود دارند که دستگیر نشدند. 

وی در مورد علت درخواست برخی ازجریان‌ها برای تعطیلی احزاب اصلاح‌طلب گفت: حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب این است که احزاب سیاسی وظیفه دارند تا یک فضای سالم سیاسی در کشور ایجاد کنند. اگر هر حزبی در مسیری خلاف منافع ملی قدم بردارد به آن اجازه ادامه فعالیت داده نخواهد شد. قواعد مشخصی برای تشکیل یک حزب وجود دارد. بنیانگذاران حزب باید التزام به اطاعت از قانون داشته باشند. اگر قانون‌شکنی کردند حزبشان تعطیل خواهد شد. اما آن افراد می‌توانند در آینده احزاب دیگری تشکیل دهند. مسأله اینست که سران این احزاب به مشکل خورده‌اند. شاید بتوانند فعالیت‌های‌شان را تجدید کرده و احزاب‌شان را بازگشایی کنند. 

اسفندیار رحیم مشایی گفت: شاید بعضی از افرادی که دستگیر شده‌اند و اینک در زندانند مصاحبه‌هایی با خبرنگان خارجی داشتند اما این جرم واقعی‌شان نیست که به آن متهم شده باشند. مخالفین دولت هستند که می‌گویند این افراد فقط به‌خاطر داشتن مصاحبه دستگیر شده‌اند. اگر ما آن را جرم حساب کنیم افراد زیادی خواهند بود که باید به زندان بروند. این یک جرم محسوب نمی‌شود و در حال حاضر و در آینده خلاف قانون نیست و نخواهد بود. رییس جمهور ما با رسانه‌های جمعی خارجی صحبت می‌کند. اگر این خلاف قانون باشد، رییس جمهور هم نباید اینکار را بکند. اگر خلاف قانون نیست پس هیچ‌کس به خاطر انجام آن نباید دستگیر شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۰
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۴۷ - ۱۳۸۹/۰۲/۱۷
0
0
یکی به این ... بگوید محمد نور‌‌ی‌زاد اغتشاشگر است یا به خاطر بیان دیدگاهش در زندان است. اگر به رسالت اطلاع رسانی درست اعتقاد دارید این نظر را چاپ کنید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین