کد خبر: ۹۹۰۲
تاریخ انتشار : ۲۹ مرداد ۱۳۸۴ - ۱۸:۱۳
آصفی:

بستن تنگه هرمز بد تفسير شده است

آفتاب‌‌نیوز : منشا آلودگي‌ها ربطي به ايران ندارد
سخنگوي وزارت خارجه همچنين درباره‌ اخباري در خصوص آن كه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي قرار است تاييد كند منشا آلودگي اورانيوم يافت شده در تجهيزات هسته‌اي ايران خارجي بوده است گفت: ما هم خودمان اعلام كرده‌ايم كه منشا آلودگي‌ها ربطي به ايران ندارد؛ البته آژانس نيز هنوز اين گزارش را اعلام نكرده است، اما هيچ جاي شبهه‌اي در اين خصوص نيست و گزارش آژانس ترديدها را برطرف خواهد كرد. در حال حاضر ديپلمات‌ها به چنين گزارشي اشاره مي‌كنند.
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان در خصوص اين كه ديپلمات‌ها مي‌گويند قرار است محمد البرادعي، مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ايران سفر كند گفت: تا الان چيزي در دستور كار نيست. 

مرواريد غلتان و آب نبات
آصفي در پاسخ به اين سوال كه علي لاريجاني كه به سمت دبير شوراي عالي امنيت ملي منصوب شده است آيا قرار است در جهت گفته‌ خود در خصوص مذاكرات هسته‌اي ايران و اروپا مبني بر آن كه ايران مرواريد غلتان داد و آب نبات گرفت روند اين مذاكرات را تغيير دهد گفت: اين سوال را من نبايد جواب بدهم؛ خودشان بايد جواب بدهند. در مذاكرات هسته‌اي تا اين لحظه نظام و تيم هسته‌اي خوب عمل كرده و با تدبير و خويشتنداري خوب پيش رفته است. تاييد مقام معظم رهبري نيز نشان دهنده‌ آن است كه دوستان در گروه هسته‌اي وظيفه‌ خود را انجام داده‌اند.
آصفي ادامه داد: فشارها و چالش‌ها و خلف وعده‌هايي بوده است كه نبايد به حساب تيم ايراني گذاشته شود؛ بلكه بايد اين موارد را در طرف ديگر جستجو كرد. آقاي لاريجاني مانند گذشته كار را با جديت دنبال خواهند كرد تا منافع كشور تامين شود. 

اروپا توافق پاريس را نقض كرده است
سخنگوي وزارت امور خارجه كشورمان بار ديگر تصريح كرد كه اروپا توافق پاريس را در قبال ايران نقض كرده است و ادامه داد: ايران تاسيسات فرآوري اورانيوم اصفهان را طبق آن توافق داوطلبانه به حال تعليق در آورده بود و اكنون فعاليت آن را به صورت داوطلبانه شروع كرده است. لذا به نظر ما توافقنامه‌ پاريس از جانب ايران نقض نشده است.
وي ادامه داد: اروپا به نفع خود اين توافق را تفسير كرده، اما اگر دقيق‌تر پيشنهادش را به ايران دوباره مطالعه كند متوجه خواهد شد كه مطابق اين توافق دقيقا عمل نكرده است.
آصفي تصريح كرد: ما در خصوص نطنز و ساير فعاليت‌هاي هسته‌اي حاضر به گفت‌وگو و تبادل نظر با سه كشور اروپايي هستيم. 

نقش انگلیس در ناآرامی های ایران
وي در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص آن كه دولت انگليس نقش داشتن در ناآرامي‌هاي ایران را تكذيب كرده است گفت: دولت انگليس به صورت رسمي چنين اتهامي را تكذيب نكرده است و بنابه اعلام سفارت انگليس در تهران اقدام براي تكذيب اين اتهام خبرسازي از جانب يك رسانه‌ دولتي انگليس بوده است. شواهد روشن است و ما آن را به طرف انگليسي داده‌ايم و پيگير موضوع هستيم تا اين حوادث ديگر تكرار نشود. 

پرداختن به گروهك منافقین ارزشي ندارد
وي همچنين در خصوص فعاليت‌هاي منافقين در پايتخت‌هاي سه كشور اروپايي عليه برنامه‌ صلح آميز هسته‌اي ايران تصريح كرد: موضوع منافقين مساله‌ تازه‌اي نيست؛ اين گروهك عليه ايران جوسازي مي‌كند مقصر خود كشورهاي اروپايي هستند كه با اخبار غلط آنها خود را به اشتباه مي‌اندازند.
آصفي ادامه داد: گرچه پرداختن به اين گروهك ارزشي ندارد اما پناه دادن كشورهاي اروپايي به اين گروه‌ها آنها را دچار مشكل مي‌كند؛ با اين حال بايد تصريح كرد كه مطالب بي ربط منافقين قابل اعتنا نيست.

نامه‌ عنان به احمدي نژاد
وي در پايان در ارتباط با اخبار منتشر شده مبني بر ارسال نامه‌اي از سوي دبيركل سازمان ملل متحد به رييس جمهوری در خصوص آزادي اكبر گنجي گفت: من اين نامه را امروز در رسانه‌ها ديدم؛ ولي هنوز به طور رسمي اطلاعي از آن ندارم. 

مگر مي‌شود كسي به نيويورك برود و درباره مسايل هسته‌اي صحبت نكند؟ 
سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره‌ سفر رييس جمهوری ایران به نيويورك و ديدارهاي وي در آمريكا اظهار داشت: برنامه‌هاي اين سفر در روزهاي نزديك به سفر اعلام مي‌شود ولي همواره وقتي مقامات ما به نيويورك سفر مي‌كنند سعي مي‌كنند كه از زمان‌شان حداكثر استفاده را بنمايند.
آصفي درباره‌ اين كه آيا احمدي نژاد در نيويورك در خصوص مساله‌ هسته‌اي كشورمان نيز مذاكره مي‌كند يا خير گفت: مگر مي‌شود كسي به نيويورك برود و در خصوص مسايل هسته‌اي صحبت نكند؟
وي در ارتباط با مساله‌ رابطه با آمريكا در دولت احمدي نژاد گفت: تا وقتي كه دولت آمريكا رويكردش در خصوص جمهوري اسلامي ايران را تغيير ندهد و از موضع برابر و محترمانه وارد نشود، جايي براي گفت‌وگو و مذاكره با آمريكا باقي نمي‌ماند.

جوسازي‌ها درباره كابينه دولت نهم فروكش مي‌كند
وي در بخش ديگري از اظهاراتش در خصوص جوسازي رسانه‌اي از سوي غرب عليه كابينه‌ دولت نهم اظهار داشت: به نظرم اين جوسازي‌ها چندان جدي نيست و به تدريج فروكش مي‌كند. بعد از انتخاب خود آقاي احمدي‌نژاد نيز تبليغات وجود داشت، اما اين رسانه‌ها عقب نشيني كردند؛ بنابراين اين فضاسازي رسانه‌اي است كه بايد فعلا به آن بي اعتنايي كرد.

اتهامات متکی مرتبط با محافل بيرون تركيه است
وي در پاسخ به سوالي درباره‌ برخي اتهامات كه از جانب رسانه‌هاي تركيه به منوچهر متكي، وزير امور خارجه پيشنهادي احمدي نژاد به مجلس شوراي اسلامي مطرح شده گفت: البته خود وزارت امور خارجه تركيه جواب اين مسايل را داد و ادعاهاي رسانه‌هاي ترك را رد كرد و ديگر جايي براي پاسخ ما باقي نماند چون خود وزارت خارجه تركيه پيش قدم شد.
وي افزود: تا جايي كه در خاطر دارم در زمان سفارت آقاي متكي در تركيه در ابعاد اقتصادي مراودات دو كشور بيش از 3 ميليارد دلار شد؛ ولي اينها اغلب واكنش‌هاي برخي رسانه‌هاي مرتبط با محافل بيرون تركيه است كه وزارت خارجه تركيه نيز عكس العمل مناسب را در اين خصوص نشان داد.

شايعه اخراج سفير انگليس
وي در خصوص خبر تقويت احتمال اخراج ريچارد دالتون، سفير انگليس در تهران تصريح كرد: اخراج سفير انگليس در دستور كار نيست. 

حمله آمريكا به ایران مسخره است
سخنگوي وزارت امور خارجه با اشاره به اين كه تهديد آمريكا به حمله ایران مسخره است خاطرنشان كرد: ما قبلا هم گفته‌ايم، باز هم مي‌گوييم چنين مباحثي جنگ رواني و شانتاژ است؛ چرا كه خود آمريكايي‌ها مي‌دانند در چنين صورتي گزينه‌هاي ما بيش از آنهاست.

رامسفلد هذیان می گوید
آصفي در پاسخ به سوال خبرنگاري در ارتباط با برخي اتهامات به كشورمان در رابطه با اوضاع داخلي عراق و اظهارات وزير دفاع آمريكا در اين چارچوب اظهار داشت: ما قبلا همه اين مسايل را پاسخ داده‌ايم و آقاي رامسفلد هم دچار هذيان گويي شده است.
وي در ادامه با طرح اين سوال كه چگونه ممكن است ايران خواهان نظام مردم سالار در عراق نباشد افزود: مرجعيت و گروه‌هاي مختلف عراقي در اين خصوص متحد هستند و اصرار ايران نيز همواره بر اين بوده كه نظام مردم سالار در عراق بر سر كار باشد.
سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اين كه نقش جمهوري اسلامي ايران در عراق همواره آرامش بخشي به اوضاع بوده است ادامه داد: حضور نيروهاي آمريكايي در عراق نمايانگر ناتواني شديد آنها در برقراري امنيت در اين كشور است.
آصفي در ادامه اتفاقات امروز عراق را بسيار منزجر كننده خواند و اظهار داشت: هيچ انساني چنين مسايلي را بر نمي‌تابد و چنين اظهاراتي نيز ناشي از ناتواني آمريكا در اداره و تامين امنيت عراق است و اظهارات رامسفلد نيز براي سرپوش نهادن بر ناتوانايي‌هاي اين كشور است؛ ضمن آن كه جمهوري اسلامي ايران به دفعات اعلام كرده كه از ناامني و عدم ثبات در عراق سودي نمي‌برد و امنيت و ثبات در عراق امنيت منطقه است.
آصفي در خصوص اخبار مبني بر آن كه برخي از كردها خواستار حق تعيين سرنوشت جهت جدا شدن از عراق هستند تاكيد كرد: ما از هر اقدامي كه در چارچوب يكپارچگي عراق باشد حمايت مي‌كنيم و معتقديم يكپارچگي و تماميت ارضي عراق بايد حفظ شود.
وي ادامه داد: هر اقدامي كه زير سوال رفتن يكپارچگي عراق و تجزيه‌ي اين كشور را باعث شود از سوي جمهوري اسلامي مردود است و ايران چنين اقدامات را به هيچ وجه تحمل نخواهد كرد. 

بستن تنگه هرمز بد تفسير شده است  
سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در خصوص برخي از اظهارات نقل شده از سوي مقامات ایران مبني بر آن كه ايران در صورتي كه بيش از اين شاهد اعمال فشار از سوي غرب باشد تنگه‌ هرمز را خواهد بست گفت: اين گونه سخنان دقيق نقل قول نشده و بد تفسير شده است. 

ویزای کویت و مصر
لغو صدور ويزاي خانوادگي براي اتباع ايراني از سوي كويت
سخنگوي وزارت امور خارجه در بخش ديگري از اظهاراتش در اين خصوص كه كويت صدور ويزاي خانوادگي براي اتباع ايراني را لغو كرده است گفت: امروز با سفارت كويت صحبت كرديم كه چنين خبري را تاييد نكرد؛ اگر كويت چنين اعلام كند جمهوري اسلامي ايران نيز تدابيري را در اين باره اتخاذ خواهد كرد.
وي در پاسخ به سوالي درباره‌ علت عدم صدور ويزا براي تيم جودوي كشورمان جهت سفر به كشور مصر گفت: ما يك بار از سازمان تربيت بدني خواسته‌ايم كه چنين مسايلي را قبلا به ما بگويند ولي متاسفانه بنده به عنوان مسئول كنسولي وزارت امور خارجه انعكاس اين مساله را در رسانه‌ها ديدم كه اگر چنين مسايلي را به ما اطلاع دهند پيگيري خواهيم كرد. 

يك دروغ زشت درباره مسئولان وزارت خارجه
وي اخبار منتشر شده مبني بر توقيف و مجازات برخي از مسوولان وزارت امور خارجه به دليل دخالت در فعاليت‌هاي انتخاباتي و ارايه‌ كمك‌هاي مالي براي برخي كانديداها را يك دروغ زشت دانست و افزود: مسئولان و مديران وزارت امور خارجه هيچ كمك مالي به هيچ ستادي نكرده‌اند؛ متاسفانه انتشار اين خبر قابل تاسف و تامل است.
آصفي ادامه داد: وزارت امور خارجه در اين مدت كه ما در خدمت شما بوده‌ايم عليه هيچ متبوعه‌اي شكايت نكرده، ولي از آنجايي كه در اين خصوص به حريم خصوصي افراد تجاوز شده ناچاريم كه از حقوق افراد دفاع كنيم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین