این دادگاه دو نفر از مدیران سابق را به چندین سال زندان محکوم کرد، در حالی که دو نفر دیگر به حبس تعلیقی محکوم شدند. این حکم، پایان یک محاکمه بزرگ است که تقریبا چهار سال به طول انجامید.
رسوایی معروف به دیزلگیت، اولین بار در سپتامبر ۲۰۱۵ آشکار شد. سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا کشف کرد که بسیاری از خودروهای دیزلی تولید شده توسط خودروساز آلمانی فولکسواگن، به دستگاههای غیرقانونی موسوم به دستگاههای تقلب مجهز شدهاند.
این دستگاهها زمانی که یک خودرو تحت آزمایش انتشار گازهای گلخانهای قرار میگرفت، آن را تشخیص میدادند و عملکرد آن را برای مطابقت با استانداردهای زیستمحیطی تغییر میدادند. در حالی که در شرایط رانندگی واقعی، خودروها آلایندههایی بسیار بالاتر از حد قانونی منتشر میکردند.
طبق گزارش وب سایت پولتیکو، فولکسواگن در سال ۲۰۱۷، به دستکاری دادههای انتشار گازهای گلخانهای در آمریکا اعتراف کرد که واکنشهای جهانی را برانگیخت و یکی از بزرگترین رسواییهای شرکتی در تاریخ خودرو را رقم زد. این خودروساز در نتیجه این رسوایی، گرفتار بحران عمیقی شد.
دادگاهی در آلمان، در سال ۲۰۲۰، به روند قانونی علیه مدیر و رئیس هیات مدیره فولکسواگن پایان داد، زیرا این خودروساز، ۹ میلیون یورو جریمه به دلیل این رسوایی پرداخت کرد. از زمان بروز این رسوایی، فولکسواگن با سیلی از دعاوی و مراحل قانونی روبهرو شده است. این شرکت در سال ۲۰۲۰، اعلام کرد که این بحران بیش از ۳۰ میلیارد یورو جریمه و هزینه داشته است.