کد خبر: ۹۹۱۹۵
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۸۹ - ۰۷:۰۱
ادامه ناامنی در افغانستان و طرح صلح دولت کرزای؛

راه طولانی و باریک صلح

ناکارآمدی تلاش‏های امنیتی بین المللی
آفتاب‌‌نیوز : آفتاب - سرویس بین‏الملل: صلح در افغانستان همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد. در حالی که کرزای به شدت تلاش می کند تا با طالبان به عنوان مهم ترین خطر امنیتی افغانستان به توافق دست یابد، اما خود وی نیز اذعان می کند که تا موفقیت راه زیادی در پیش است. 

در حالی که روز چهارشنبه آتی قرار است کرزای با اوباما ملاقات کند و احتمالا بحث امنیت در افغانستان یکی از مهم ترین موضوعات مورد توجه در این دیدار خواهد بود، درگیری ها در افغانستان و حمله به نیروهای محلی و همچنین نیروهای متحد مستقر در افغانستان همچنان ادامه دارد و نشانی از آرامش به چشم نمی خورد. 

دیروز، یکشنبه، مسئولان افغان از درگیری با طالبان و کشتن ده تن از آنان در غرب افغانستان خبر دادند. گفته شده است که این درگیری پس از آن که نیروهای طالبان چهار عضو یک نیروی محلی دفاعی در افغانستان را گردن زدند، به وقوع پیوسته است. 

همچنین به گزارش خبرگزاری های بین المللی، وزیر دفاع انگلیس، روز یکشنبه، اعلام کرد که یک سرباز بریتانیایی بر اثر انفجار بمب در ایالت هلمند کشته شده است. 

ناتو هم روز گذشته از کشته شدن یک سرباز عضو این نیروها در جنوب افغانستان خبر داد. 

این اخبار در حالی منتشر می شود که حدود 19 روز دیگر تا تشکیل لویی جرگه برای بررسی طرح صلح کرزای با طالبان باقی است. گرچه جزئیات این طرح منتشر نشده اما رویترز خبر داده است که در این طرح صلح، به رهبران طالبان که با متوقف شدن نبرد موافقت کنند، "تبعید به خارج از کشور" پیشنهاد شده است. در عین حال دولت افغانستان در این طرح هزاران شغل جدید را برای افرادی که سلاح خود را زمین بگذارند و دست از خشونت بکشند، پیش بینی نموده است. 

دولت کرزای قصد دارد تا با این طرح صلح، عملا وضعیت را از حالتی که خارج از کنترل خود به وضعیتی قابل مدیریت برگرداند. در واقع دولت کرزای هنوز به موفقیت قریب الوقوع عملیات نظامی در افغانستان ایمان ندارد. لذا تلاش می کند تا وضعیت را به سوی ترغیب طالبان به کنار گذاشتن خشونت با امکان جایگزینی کار و وضعیت بهتر معیشتی پیش ببرد. 

مقاله ای که کرزای در واشنگتن پست نوشت کاملا بیانگر دیدگاه فوق است. او در این مقاله نوشته است که تلاش‏های متحدان درافغانستان با اجرای عملیات امنیتی، برای پایان دادن به حملات طالبان راهی دراز تا موفقیت در پیش دارد. 

نکته مهم دیگری که کرزای درباره موضوع امنیت در افغانستان بدان توجه کرده است، مسئله پناهگاه‏هایی است که طالبان در آنجا آموزش می بینند. کرزای با طرح این موضوع که این پناهگاه ها در خارج از افغانستان هستند، موضوع افغانستان را موضوعی فراتر از مرزهای خود خوانده و تصریح می کند که این مشکل همچنان حل نشده باقی مانده است. 

بدین ترتیب هنوز معلوم نیست با چنین وضعیتی دولت افغانستان با طرحی که به لویی جرگه ارائه کرده بتواند وضعیتی را سامان دهد که بخش مهمی از آن در کنترل و مدیریت خود نبوده بلکه خارج از توان نیروهای بین المللی حاضر در افغانستان است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین